|
کدخبر: 273868

سرمایه؛ اصلی ترین چالش کشور

مجید گودرزی - کارشناس اقتصادی

جنگ که شروع شد، ایران یکی از ثروتمند ترین کشورهای خاورمیانه و جهان بود. اما جنگ تمام سرمایه های کشور را تبدیل به هزینه کرد. جنگ هشت ساله شد، تا تمام سرمایه ها تبدیل به باروت شود و به سمت کشور دوست و برادر، یعنی عراق شلیک شود.

از سوی دیگر شعارهای ضد سرمایه داری یکی از اشتباهات بزرگ انقلابیون بود. اعدام یا زندانی کردن نخبگان اقتصادی و سرمایه داران ایرانی، باعث شد ایران از حرکت بایستد و تا چند سال متوجه نشود بدون سرمایه رشد و توسعه اقتصادی ممکن نیست. پولداری محبوب و سرمایه داری مذموم غلط ترین شعار نفوذی های انقلابی نما بود.

گودرزی-مجید

سرمایه گذاری عظیم در ارزش افزوده صفر هم، یک بحران ملی واقعی است. اکنون اکثر سرمایه گذاری ها ما ارزش افزوده صفر دارند. بازارهای ارز بخصوص ارزهای دیجیتال، فلزات گرانبها، طرح های نیمه تمام، خانه های کلنگی ، تورم ، سپرده های بانکی و ... یک ریال ارزش افزوده ندارند. ما به غلط تصور می کنیم می توانیم با سرمایه گذاری در این بازارها ارزش دارایی های خود را حفظ کنیم. اما بحران ارزش افزوده صفر، رشد اقتصادی ما را منفی کرده است.

تحریم سرمایه گذاری بین المللی مکمل بحران سرمایه گذاری در ایران است. ایرانی ها قبل از تحریم های بین المللی خودشان سرمایه گذاری مولد را سالهاست که تحریم کرده اند.

خروج نیروی انسانی که اکنون در دنیا آنها را بنام سرمایه های دانشی می نامند و ما هنوز هم اصرار داریم آنها را در بهترین حالت مستخدم بنامیم، بخش دیگری از سرمایه گذاری با ارزش افزوده صفر است. تحصیل و هزینه در ایران و بازدهی در آمریکا و اروپا. کشورهای عربی و حتی ترکیه هم حالا برای جذب نخبگان کم ارزش ایرانی در داخل کشور خودشان، آزمون برگزار می کنند و فرش قرمز پهن می کنند. نخبگان در برخی موارد هنوز هم در ایران جرم است و با پرونده سازی با هر وسیله دیگری نخبگان را وادار به بی خاصیت شدن یا مهاجرت می کنند.

دانش آموختگان آمریکایی به هر کجای دنیا مهاجرت کنند، باید مالیات بدهند، اما نخبگان مهاجرت کرده ایرانی حتی تعهد اخلاقی هم به دانش آموزان بشدت فقیر کشور ندارند.

به عقیده بنده  چالش اصلی کشور مدیریت فاجعه بار سرمایه ها در کشور است. ما در هیچ زمینه آیی هیچ کمبودی در سرمایه نداریم. نه مادی و نه انسانی. اما مدیریت این سرمایه ها که در نهایت ارزش افزوده صفر دارند، یک ابر چالش و یک بحران اساسی و زیر بنایی است.

کره جنوبی، برزیل، امارات و ... رشد داشتند، زیرا ارزش افزوده را جایگزین سود کردند. اما ما هنوز هم بخش مهم و کلانی از سرمایه هایمان را در تورم سرمایه گذاری می کنیم!

نویسنده: مجید گودرزی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها