|
کدخبر: 249160

بزرگترین بحران اقتصاد ایران

مجید گودرزی_ مدرس مدیریت مالی

ما حدود ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام در کشور داریم که ارزش افزوده همگی آنها صفر است و فقط کارکرد تبلیغاتی برای نمایندگان و برخی مسئولان داشته است. کلیه این طرح ها نه ایجاد اشتغالی دارند و نه تولیدی.

ما صدها هزار میلیارد تومان در بازار ارز ، بخصوص ارزهای دیجیتال، سرمایه گذاری کرده ایم که ارزش افزوده ی همه آنها صفر است. در یک برآورد حدود ۱۲ میلیون ایرانی رمز ارز خریده اند و هزاران میلیارد تومان از طریق این رمز ارزها به بهانه دور زدن تحریمها از کشور خارج شده است. که اثر اقتصادی خروج این حجم از سرمایه از خود تحریمها بیشتر است. و در حقیقت مکمل قدرتمند تحریم هاست که میتواند اثر تحریم‌ها را بیشتر کند.

گودرزی-مجید

ما هزاران هزار میلیارد تومان در سپرده های بانکی سرمایه گذاری کرده ایم که ارزش افزوده این حجم عظیم از سرمایه گذاری، صفر است. در پایان آبان‌ماه ۱۴۰۰ بر اساس آمار بانک مرکزی حجم سپرده ها پس از کسر سپرده قانونی ۴۴/۴۵۷/۸۸۹ میلیارد ریال بوده است. کدام کشور این حجم عظیم از کنز مالی در آن اتفاق می افتد؟

ما صدها هزار میلیارد تومان در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری کرده ایم که ارزش افزوده همه ی آنها صفر است. رییس اتحادیه طلا و جواهر می گوید ایرانی ها حدود ۲۰۰ تن طلا در خانه نگه می دارند. ارزش این حجم از سرمایه حدود ۲۴۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ (دویست و چهل هزار میلیارد)تومان است.

ما هزاران هزار میلیارد در خانه های کلنگی سرمایه گذاری کرده ایم با ارزش افزوده صفر.

ما از معدود ملتهایی در جهان هستیم که در بیماری های اقتصادی مثل تورم، سرمایه گذاری عظیم کرده ایم.

آیا احمقانه نیست که ما از این سبک فاجعه بار مدیریت سرمایه ها در کشور، انتظار حل مشکلات اقتصادی و رشد و توسعه داشته باشیم؟

 همگی این سرمایه گذاری ها با حجم عظیم و سرسام آور ، حتی یک شغل هم ایجاد نخواهند کرد.

اکثر قریب به اتفاق سرمایه گذاری های ما در بازارهای مختلف، ارزش افزوده صفر مطلق دارند!

چه کسی میخواهد ما را از تفکرات غلط خودمان نجات دهد؟

نویسنده: مجید گودرزی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها