|
کدخبر: 238983

چرا در سیاستگذاری اقتصادی موفق نیستیم؟

محمدرضا منجذب - اقتصاددان

یکی از مباحث مهم و مطرح اقتصاد ایران این است که چرا سیاست های اقتصادی کارآیی لازم را دارا نیست؟ و یا اینکه چرا این سیاست ها اثر مطلوب را مانند سایر اقتصادهای دنیا ندارد. برخی در پاسخ متوجه اساتید و فارغ التحصیلان این رشته می دانند و برخی مسایل و دلایل دیگری را مطرح می کنند. در صورتی که اساتید و ایرانیانی هستند در خارج از ایران یا بعنوان اقتصاددان و یا سیاستمدار موفق هستند. همچنین شبیه به این سیاستها در آنجا پاسخگو است. بنابراین در پاسخ بسوال مزبور باید بدنبال پاسخهایی دیگر باشیم، از قبیل:

محمدرضا-منجذب

۱- تحریمها اقتصاد را سیاست زده کرده است، لذا ابتدا باید مشکلات سیاسی اقتصاد را برای دوره ای بلندمدت حل کنیم و تثبیت کنیم، و سپس به سیاستگذاری اقتصادی بیاندیشیم.

۲- سوء مدیریت و گماردن مدیران ضعیف یا بی ربط در پست های تخصصی، این تفکر حاکم است که با شش ماه در یک پست اقتصادی چم و خم کار و تصمیم گیری را یاد می گیریم

۳- کم تجربگی مدیران در سمت های اجرایی محوله

۴- تحول گرا نبودن مدیران اقتصادی

۵- عدم استفاده کاربردی از اساتید و اهل فن در عمل

۶- روزمرگی و احساسی تصمیم گرفتن و عمل کردن

۷- بی برنامگی و نداشتن برنامه بلندمدت اصولی، و عدم پای بندی به برنامه

۸- نفت زدگی اقتصاد، در تحریم که درآمد نفتی کم میشود با معجزه نقدینگی بدنبال حل مشکلات هستیم، با گشایشهای نفتی هم افراطی واردات داریم چه کالاهای مصرفی و چه واسطه ای، بدون ایده و تفکر بلندمدت و بصورت روزمره

۹- دولت خود را متولی یکه تاز اقتصاد در تمامی مشکلات و در فرایند رشد می داند، و حل تمامی مشکلات اقتصادی را دولت می داند. این در میان مردم هم یک فرهنگ شده، و لذا اهمیت و سهم عمده و مهمی برای بخش خصوصی قائل نیستیم.

۱۰- بدلایل فوق بودجه دولت در تاریخ صدساله خود دچار مشکلات ساختاری بوده و هست، و بودجه در مسیر توسعه صد سال است که قفل شده است.

۱۱- پوپولیسم الگویی بوده که در سال های اخیر بشدت سیاستگذار داخلی را تحت تاثیر قرار داده و اجازه تفکر و سیاستگذاری اصولی را از وی گرفته است.

۱۲- وجود نهادهای عمومی و غیرعمومی غیر دولتی که سهم بالایی از اقتصاد ایران را در اختیار دارند و تابع سیاست های دولت و امثالهم نیستند.

نویسنده: محمدرضا منجذب
  • رڞا ارسالی در

    تمام مشکلات ما این است عملکرد سه قوا اسل امی نیست فقط شعاری اسلامی است مثلا اگر ن ظام اموزشی و پرورشی و حتی روحانیون ما در عمل اسلامی می بود ما این مشکلات راحت ند اشتیم چرا که جوان بدون علم ونواوری تربیت می شود یک جوان مجبور است دلالی کند و... حتی یک انبر یا دم باریک از خارج کشور وار د میشود و....

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها