|
کدخبر: 182141

در گفت‌ و گوی گسترش نیوز با عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان تهران:

با مسکن پیش ساخته رستگار می شویم!

عضو هیئت مدیره انجمن انبوده سازان استان تهران گفت:به دلیل عدم صنعتی سازی در ساخت و ساز، شاهد کاهش هزینه ها در روش ساختمان های پیش ساخته نیستیم. در حال حاضر قیمت تمام شده سازه های پیش ساخته بسیار بالاتر از ساختمان های سنتی است.

راه و مسکن با مسکن پیش ساخته رستگار می شویم!

خرید و اجاره مسکن در سال های اخیر به قدری صعودی و نامتناسب با درآمدها پیش رفته است که بسیاری از خانوارها، زوجین و جوانان ساکن در کلانشهرها را به حاشیه نشینی کشانده است. طبق آمار حدود یک سوم هزینه خانوارها،صرف مسکن می شود. دولت در ادوار گذشته با اجرای طرح مسکن مهر و در ادامه طرح مسکن ملی سعی به کاستن مشکل مسکن کرده است اما چیزی که همچنان مشاهده می شود، ضعف اقشار مختلف در خرید و اجاره مسکن است.

لازم به ذکر است که طی سال های اخیر صنایع مختلف تحت تاثیر فشار تحریم آسیب های جبران ناپذیری را دیدند و صنعت ساختمان نیز از این حیث بی نصیب نماند.

مشکل مسکن و خاصه گرانی مسکن محدود به کشور ما نیست و در همه جای جهان احساس می شود.از این رو کشور آمریکا ،بریتانیا ، آلمان و دیگر کشورهای توسعه یافته برای حل مشکل کمبود یا گرانی مسکن روی به ساخت و ساز ساختمان های پیش ساخته آوردند. ساختمان پیش ساخته دارای حداقل یک آشپزخانه، سرویس بهداشتی،نشیمن و حداقل یک اتاق خواب است.قیمت این خانه ها بستگی به محصولات استفاده شده، متراژ و ویژگی های ساختاری آن دارد. از این رو در این رابطه با حسن محتشم عضو هیئت مدیره انجمن انبوده سازان استان تهران به گفتگو پرداختیم.

 

حسن-محتشم

عدم تولید انبوه در سازه های پیش ساخته

محتشم عضو هیئت مدیره انجمن انبوده سازان استان تهران گفت: در مبحث تولید ساختمان های پیش ساخته، ما به تولید انبوه نرسیده ایم. بنابراین در مورد هزینه ی تمام شده مسکن های پیش ساخته نسبت به ساخت و ساز معمولی، هزینه بالاتری را شاهد هستیم.

وی افزود: مسکن های پیش ساخته در ایران معمولا در موارد نگهانی مثل زلزله و یا اتفاقات پیش بینی نشده مورد استفاده قرار می گیرد. دولت و یا نهادهای مربوطه در شرایط اضطراری به سرعت واحدهایی را با روش پیش ساخته در اختیار قرار می دهند. به همین دلیل خیلی شاهد تسری و گسترش خانه های پیش ساخته در ایران نبوده ایم.

ساختمان-پیش-ساخته

وضعیت قیمت تمام شده ساختمان های پیش ساخته

محتشم با اشاره به سرعت تحویل بسیار سریعتر ساخت و سازهای پیش ساخته نسبت به ساختمان سازی سنتی گفت: متاسفانه به دلیل عدم صنعتی سازی در ساخت و ساز، شاهد کاهش هزینه ها در روش ساختمان های پیش ساخته نیستیم. در حال حاضر قیمت تمام شده سازه های پیش ساخته بسیار بالاتر از ساختمان های سنتی است و همین امر منجر به کم رونقی این روش در ساخت و سازها شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوده سازان استان تهران اشاره کرد: هزینه ساخت و خرید مسکن در ایران برای بسیاری از افراد سخت پیش می رود. خرید و فروش و ساخت و ساز در کلان شهرها به مراتب سخت تر انجام می شود. افراد از طریق تسهیلات گوناگون مسکن باز هم در خرید خانه با مشکلات متعددی روبرو هستند.

ساختمان-پیش-ساخته

مشکل ساختمان های پیش ساخته در ارتفاعات

محتشم با اشاره به مشکل ساخت و سازهای پیش ساخته در ارتفاع گفت:پیش ساخته ها معمولا در موارد محدود و چند طبقه ای مورد استفاده قرار می گیرند. به سادگی نمی توان از این  سازه ها در ارتفاعات استفاده کرد و به همین دلیل این روش همه گیر نشده است. لازم به ذکر است که برای رایج شدن ساخت و ساز پیش ساخته طبیعتا باید از تکلنولوژی های نوین استفاده کرد.

 عضو هیئت مدیره انجمن انبوده سازان استان تهران با اشاره به وعده های انتخاباتی در مورد ارائه رایگان زمین برای ساختمان سازی گفت: مسئله هزینه زمین جدا از هزینه مصالح ساختمان سازی است. در مجموع قیمت زمین بر قیمت انتهایی مسکن تاثیرگذار است اما با این حال این طرح در مورد ساخت و ساز با سازه های پیش ساخته تغییر چندانی در هزینه ها ندارد.

ساختمان-پیش-ساخته

جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی

محتشم در کلام پایانی گفت: انتظار داریم، دولت ساختمان سازی را به سمت صنعتی سازی پیش ببرد. قطعاتی را در کارخانه ها برای ساختمان سازی آماده سازی کند تا در نتیجه سرعت ساخت و سازها بالاتر برود.اگر تولید انبوه مسکن در پیش ساخته یا صنعتی سازی جا بیفتد، مهم ترین آورده آن پیش گیری از هدر رفت ثروت ملی، صرفه جویی در مصرف مصالح ساختمان سازی و جلوگیری از هدر رفت منابع ساختمان سازی خواهد شد.

 

گزارش از سارا سمیع شمس

ارسال نظر