|
کدخبر: 183531

متانول سازهای بورسی رقیب سرسخت متانکس!

روزبه معین زاده-کارشناس بازار سرمایه

دنیا به سمت انرژی های پاک در حرکت است و در این میان متانول از جمله محصولاتی است که سازگاری بیشتری با صنعت انرژی های پاک دارد و خوشبختانه ایران با در اختیار داشتن اکثر تولیدات حرف اول را در خاورمیانه می زند.

روزبه-معین-زاده

شرکت متانکس بزرگترین تولید کننده متانول در دنیا و شرکت پتروشیمی زاگرس بزرگترین شرکت متانول در ایران به شمار می آیند، متانولی که به عنوان یکی از تولیدات پتروشیمی و به عنوان یک محصول پایه از آن یاد و اهمیت آن روز به روز در دنیا در حال افزایش است.

متانول علاوه بر اینکه در محصولات مختلفی چون چسب، ساختمان سازی، مواد پتروشیمی، نساجی، بهینه سازی سوخت و بنزین مورد استفاده قرار می گیرد، در موارد دیگری چون سوخت کشتی به عنوان سوخت پاک استفاده می شود، چرا که کربن کمتری را وارد محیط کرده و کمترین آلاینده های زیست محیطی را به همراه دارد.

متانول ماده ای سمی است که استفاده از آن در خودروها با احتیاط بیشتری انجام می شود و با توجه به اینکه سوخت ناوگان حمل و نقل دریایی از حساسیت بیشتری برخوردار است، لذا متانول به عنوان یکی از گزینه های خوب با میزان آلودگی کمتر مورد توجه صنعت کشتیرانی واقع شده است.

قیمت متانول به قیمت زغال سنگ و نفت بستگی دارد و دلیل اصلی آن تاثیر گذار بودن زغال سنگ در استخراج متانول است بطوریکه کشور چین توانسته از این امر بهره مند شده و متانول مورد نیاز خود را از زغال سنگ به دست آورد.

در این میان کشور ما مشکلی از لحاظ ماده اولیه برای تولید متانول ندارد چرا که از نظر فراوانی گاز بی نیاز از دیگر کشورها است به طوریکه شرکت متانکس بزرگترین تولید کننده متانول در جهان، در گزارش هیات مدیره خود دوبار از ایران به عنوان تولیدکننده بزرگ متانول در سطح جهانی نام برده است

متانول تولیدی در ایران از اهمیت بسزایی در تاثیرگذاری قیمت متانول و آینده صنعت برخوردار است به طوریکه شرکت متانکس در گزارش خود یکی از دلایل رشد قیمت متانول را محدودیت عرضه ناشی از کاهش دریافت گاز برای تولیدکنندگان ایرانی جهت تامین تقاضای فصلی برق در فصل زمستان عنوان کرد و پروژه های موجود در ایران که در حال ساخت است را برای آینده صنعت مهم عنوان کرد.

دفتر مرکزی شرکت متانکس به عنوان بزرگترین تولید کننده متانول در جهان ونکوور کانادا است که سهامداران بین المللی آن در بورس کانادا، تورنتو و نزدک معامله می کنند. به طوریکه در بورس نزدک با نماد MEOH سهام خوبی از لحاظ نوسان قیمتی معامله می شود.

در مارس ۲۰۲۰ و با توجه به شرایط کرونایی حاکم در دنیا، شاهد ریزش بورس های بسیاری در دنیا بودیم به طوریکه قیمت نفت هم به دنبال آن روند ریزشی پیدا کرد و این موضوع باعث کاهش قیمت و افت شدید قیمت متانول در دنیا شد.

به دنبال این موضوع قیمت سهام متانکس کاهش و از ۴۰ دلار در اواسط ۲۰۲۰ به ۹ دلار رسید. اما در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ قیمت فروش متانول به ۲۱۷ دلار رسید و در سه ماهه چهارم شروع به حرکت و رشد کرد و همزمان با آن قیمت نفت و زغال سنگ هم به رشد لازم رسید.

طبق آمار به دست آمده در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ شاهد رشد قیمت متانول بودیم به طوریکه قیمت متانول به ۳۶۰ دلار رسیده و شرکت متانکس برعکس سال ۲۰۲۰ که کاملا زیان ده شده بود، دوباره سودده شد و این امر نشان می دهد چنانچه قیمت متانول زیر قیمت ۳۰۰ دلار و یا ۲۷۰ دلار باشد شرکت متانکس زیان ده اما در صورت بالا بودن قیمت، به سوددهی کامل خواهد رسید.

بهتر است بدانیم شرکت متانکس ۷۰ میلیون سهم دارد و به ازای هر یک سهم، ۴۰ هزار فروش دارد که این اهرم بسیار مناسبی به شمار می رود که در صورت بالا رفتن متانول، قیمت EPS شرکت ارتقا یافته و قیمت سهام نیز به دنبال آن افزایش می یابد.

طبق بررسی های به عمل آمده شرکت متانکس به طور متوسط در سال ۲۰۲۰ متانول خود را ۲۴۷ دلار فروخت البته در سه ماهه ۲۰۲۱ رشد خوبی را شاهد بود بطوریکه فروش متانول خود را به ۳۶۰ دلار رساند و این در حالی است که شرکت پتروشیمی زاگرس در سال ۹۹، متانول خود را ۲۰۵ دلار ، شرکت فناوران ۱۹۹ دلار و پتروشیمی خارک ۲۲۹ دلار فروختند که در مقایسه با شرکت متانکس رقم پایینی بوده است.

یکی از دلایل فروش پایین، مساله تحریم در کشور ما بوده است به طوریکه مجبور شدیم فروش ها را با تخفیف انجام دهیم. اما باز هم می توان ادعا کرد که در این تحریم ها، فروش سه شرکت متانولی در ایران بسیار خوب و قابل توجه بوده است و این انتظار می رود در صورت بالا بودن قیمت زغال سنگ و نفت، در سال ۱۴۰۰ شرکت های تولید کننده متانولی در ایران سود خوبی را از فروش آن به دست آورند.

با مقایسه شرکت پتروشمی زاگرس به عنوان یکی از شرکت های بزرگ کشور در تولید متانول و شرکت متانکس، می توان عنوان کرد که شرکت متانکس دارای ظرفیت ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تن است که با تولید ۶ میلیون و ۶۱۴ هزار تن در سال ۲۰۲۰، توانسته تنها از ۷۳ درصد ظرفیت خود استفاده کند که عمده دلیل آن به قیمت بالای گاز مصرفی و کمبود گاز تزریقی به کارخانه بر می گردد و بهتر است بدانیم ارزش بازار این شرکت نیز در بورس نزدیک به ۵/۲ میلیارد دلار برآورد می شود.

در این میان شرکت پتروشیمی زاگرس چهارمین شرکت تولید کننده متانول در دنیا با ظرفیت ۳/۳ میلیون تن و تولید ۳ میلیون است که توانست در ۱۲ ماهه سال ۹۹ مقدار ۲۵۶۲ تومان برای هر سهم سود کسب کرد. بطوریکه این شرکت در حال حاضر ارزش بازار ۷/۵۱ هزار میلیارد تومانی در فرابورس ایران دارد که با قیمت دلار ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان، ارزش بازاری حدود ۱۴/۲ میلیارد دلار خواهد داشت.

بهتر است بدانیم، در حال حاضر تولید زاگرس ۵۰ درصد تولید متانکس و ظرفیت تولیدی پتروشیمی زاگرس ۳۶ درصد ظرفیت تولیدی متانکس است و با مقایسه ارزش بازار پتروشیمی زاگرس با شرکت متانکس، ارزش پتروشیمی زاگرس ۸۹/۱ برابر ارزش بازار متانکس است و با توجه به ظرفیت تولیدی زاگرس، ارزش بازار ۳۸/۲ برابری نسبت به ارزش بازار متانکس دارد و چنانچه وفور و امنیت تامین گاز و قیمت گاز و بهای پایین تولید متانول در نظر گرفته شود، شاید بتوان این ارزش بیشتر را توجیه کرد.

لازم به ذکر است شرکت متانکس از سال ۲۰۲۱ با رشد قیمت متانول سودده شده و اهرم بالایی دارد که با رشد قیمت متانول رشد سودآوری دارد و این پایداری متانول می تواند ارزش بازار این شرکت را افزایش دهد.

نویسنده: روزبه معین زاده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها