|
کدخبر: 176979

سه راس مثلث حل مشکلات "هما"

علیرضا برخور - رئیس هیات مدیره و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما"

با عرض تسلیت به مناسبت سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب و بزرگداشت قیام ۱۵ خرداد، با عرض پوزش از مشکلات فراوانی که در راستای پرداخت حقوق عزیزان در دو ماه ابتدایی سال جدید پیش آمد، مطالبی در بعضی از گروه‌ها دیده و یا حرف‌هایی زده می‌شود که با توجه به اظهار تقید و تعهدی که ناقلان دارند، پاسخ آنان را به مکان و زمانی که قاضی آن بری و منزه از هرگونه عیب و خطایی است، واگذار میکنم.

علیرضا-برخور-هما

 "هما" یک شرکت درآمد هزینه است و می‌بایست هزینه شرکت توسط خودش تامین شود و فلسفه ایجاد صندوق بازنشستگی به جهت تامین و پرداخت حقوق اعضای آن بود.

 در خصوص این موضوع و تمام مسائل و مشکلات ریز و درشت که سال‌هاست "هما" با آن دست به گریبان است، حرف نمی‌زنم چرا که همه شما با گوشت و پوست خود آنها را لمس کرده‌اید و از هر شخصی در کشور بیشتر به آن اشراف دارید؛ هم از نحوه تأمین حقوق در سال‌های گذشته که اسناد استقراضی و وام‌های باسود ۲۰ درصد و مهلت تنفس ۴ ساله آن آگاه هستید و هم از در رهن بودن هواپیماها و املاک "هما" در شمال، جنوب و مرکز کشور.

قطعاً در جریان هستید وامی که در سال ۱۳۹۵ برای پرداخت حقوق دریافت شده، موعد بازپرداخت آن رسیده است، زمان پرداخت وام‌های ارزی خرید هواپیماهای برجامی سررسید شده است و به غیر از بدهی‌هایی که ذکر شد، بدهی به یورو کنترل و سیتا، بدهی سوخت، بدهی به شرکت فرودگاه‌ها، کاهش پروازها به علت عدم وجود نقدینگی و درآمد جهت تهیه قطعات، کاهش مسافرت‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، تورم اقتصادی و ... تمام این موارد باعث شده "هما" در یک شرایط بسیار ویژه‌تری نسبت به قبل قرار گیرد.

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که مدیران‌عامل همواره مورد تحلیل‌های انتقادی شدید و گاهاً ناعادلانه بوده و از حمایت همه‌جانبه کارکنان شاغل و بازنشسته برخوردار نبوده‌اند (مدیران در شرایط اقتصادی مساوی کشور را مقایسه کنید) تا جایی که متوجه شدم، عزیزان دو خواسته عمده دارند که آن‌طور در فضای مجازی عنوان می‌کنند، تمام مشکلات "هما" به همین دو علت است:

مدیرعامل

صندوق بازنشستگی

اولی راه‌حل ساده‌ای دارد؛ نمایندگان محترم شما در دیدار با مسئولان دولت به جای مطرح کردن مسائل فرعی یک قضیه مهم را مطرح کنند، آن هم انتخاب و معرفی یک مدیرعامل جهت تصویب از سوی هیات دولت است و اینجانب از این اقدام با کمال میل استقبال می‌کنم، چرا که کار کردن در این شرایط روحی، بسیار بسیار سخت است.

شاید بهتر باشد مدیرعامل را در یک انتخابات جمعی انتخاب کنید و او را به دولت معرفی کنید تا هم از حمایت شما برخوردار باشد و هم بتواند خواسته‌های به‌حق کارکنان را برآورده کند و هم بتواند حداقل در طول ماه، یک ساعت راجع به آینده و نقش "هما" در دنیای هوانوردی و کارهای راهبردی که دنیای هوانوردی با سرعت در حال طی کردن است، فکر کند و به دنبالش برود.

دوم صندوق بازنشستگی؛ اینجانب دو ماه پس از ورود به صندوق بازنشستگی (سال ۱۳۹۷) با مسئولان محترم کانون تماس گرفتم و از آنان خواستم بیایند صندوق و از مسئولان صندوق بپرسند که با سرمایه آنان چه کرده‌اند؟! برخی از افرادی که امروز سنگ مشکلات صندوق را به سینه می‌زدند، در سال‌های گذشته کجا بودند؟! آیا بی‌خبر بودند؟! آیا اطلاع‌رسانی خود من، شما را بیدار نکرد؟! یا نه، قبلاً هم آگاه بودید؟ اگر آگاه بودید، پس چرا برای اموال از دست رفته بازنشستگان تظلم‌خواهی نکردید؟ آیا علتی داشت؟ ده ها مورد از مشکلات صندوق هست که تمایلی به ذکر آنها در این یادداشت ندارم ، از موضوع دهها موتور MD  با سریال‌هایی که متعلق به صندوق بازنشستگی است ودست به دست در صنعت هوانوردی میچرخد تاهواپیماهایی بوکاوینا که  با همکاری عده‌ای به فروش رسانده بودند وبه همت بزرگ مرد صدیق از لابه‌لای درختان ابتدای باند ۱۳ مشهد بیرون کشیدیم یا دو فروند هواپیمایی که  به یک نفر فروخته بودند، با شکایت و پیگیری فراوان پس گرفتیم و....

کمی انصاف، فقط کمی انصاف

مسلمانیم و به آخرت ایمان داریم، پس حتماًحتماً کمک و پیگیری کنید (نه با هیاهو و در فضای مجازی) که در یک دهه گذشته چه بلایی بر سر اموال و دارایی‌های صندوق بازنشستگی آمده، از سازمان‌های ذیربط و واجد شرایط پیگیری کنید، نفرات خاطی را شناسایی و تحویل مراجع قضایی دهید. هر کس ریالی حیف و میل کرده را شناسایی کنید و به همکاران معرفی کنید که با اموال همکاران خود چه کرده است.

هر کس در آنجایی که با من نسبت دارد و اگر خطایی کرده را تحویل دادگاه دهید، به عدالت رفتار کنیم و به عدالت حرف بزنیم و از اتهاماتی که دل همکاران را به درد می‌آورد، دوری کنیم.

برای صندوق بازنشستگی و تمام شرکت‌های زیرمجموعه، با همکاری و همراهی تمام بازنشستگان محترم رای‌گیری کنید، نفر انتخاب کنید و کنترل و چگونگی تامین حقوق و مزایای خودتان را، خودتان به عهده بگیرید.

من در خدمتم، نه در فضای مجازی بلکه در دنیای واقعی؛ از هم‌اکنون آماده برگزاری جلسه هستم تا نفرات منتخب را وارد مجموعه کنیم که این موضوع در حد اختیارات حقیر است و معرفی مدیرعامل منتخب به دولت، زحمت شما.

وضعیت درآمدی "هما" در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود، همین است. تفرقه و جدایی به غیر از تاخیر در رسیدن به هدف اصلی که "همایی مقتدر و بی‌نیاز از دیگران" سود دیگری ندارد.

نحوه چگونگی تامین حقوق این ماه و ماه گذشته در شان کارکنان "هما" نبوده و نیست، اینجانب قدردان وزیر محترم راه و شهرسازی و معاونان محترم ایشان هستم که طی ده روزه گذشته شبانه‌روز پیگیر تهیه اعتبار بودند و در کنار آنان همکاران محترم معاونت مالی "هما" صادقانه زحمت کشیدند.

عزیزان شاغل و بازنشسته، مشکلات "هما" فقط با همکاری، همراهی و  همدلی سه راس یک مثلث حل خواهد شد؛ شما، دولت و شرکت.

آرزوی آرامش و طول عمر توام با سلامتی برای تمام عزیزان شاغل و بازنشسته.

وعده دیدار با آنان که ناعادلانه و دور از انصاف قضاوت می‌کنند و حرمت‌ها را می‌شکنند، در محکمه عدل الهی.

نویسنده: علیرضا برخور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها