|
کدخبر: 175010

الزامات کارآیی و موفقیت روابط‌عمومی

غلامرضا فروغی‌نیا - مدیر روابط‌عمومی شرکت فولاد خوزستان

هر اتفاقی در حوزه اقتصاد، فرهنگ یا مناسبات اجتماعی از ارتباطات آغاز می‌شود.

این ارتباط می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد. اما پرمسلم جرقه هر اتفاقی در حوزه‌های یادشده از یک تلفن، یک جلسه و... آغاز می‌شود. حال اگر همه این برخوردها بخواهند سازماندهی شوند و به نتیجه مطلوبی برسند، باید تابع تشکیلات یا برنامه باشد. در چنین موقعیتی وظیفه ذاتی واحد روابط‌عمومی شکل می‌گیرد. بدون تردید نبود واحد روابط‌عمومی در یک مجموعه به تکرار آزمون و خطا منجر می‌شود و هزینه‌های یک شخصیت حقوقی را بالا می‌برد. روابط‌عمومی همه مناسبات را برنامه‌ریزی و برای تحقق آنها بودجه تعریف می‌کند.

فروغی‌نیا

تجربیات گذشته را مدون و از تکرار مکررات جلوگیری می‌کند. به‌علاوه آنکه راه را برای مدیریت یک سازمان اعم از اینکه آن سازمان در حوزه اقتصاد، فرهنگ، سیاست و... باشد، هموار می‌کند. هر سازمانی بسته به نوع فعالیت خود یک نوع روابط‌عمومی می‌خواهد. نمی‌توان روابط‌عمومی یک واحد صنعتی در حوزه نفت و پتروشیمی و... را که جامعه تولیدات آن را با حساسیت بالایی دنبال می‌کند، با روابط‌عمومی آموزش و پرورش یا دانشگاه یکی دانست. اساسا اهداف و شرح وظایف هر یک متفاوت از دیگری است اما مشابهت‌های زیادی هم دارند؛ بنابراین مختصات هر سازمان در بزرگی و کوچکی واحد روابط‌عمومی، بودجه، تعداد کارکنان و امکانات هر یک با دیگری، در نتیجه‌گیری آن تاثیر خواهد داشت.

چهره خارجی یک سازمان از مدیریت روابط‌عمومی آن مشخص می‌شود؛ بنابراین وضعیت ساختمان، امکانات لجستیکی و در نهایت کیفیت و کمیت نیروی انسانی یک واحد روابط‌عمومی بر دیدگاه بیرونی از آن سازمان تاثیر بسزایی دارد و آن را تبدیل به یک شاخص در میان روابط‌عمومی ادارات، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌کند. در ادامه و در تشریح وظایف روابط‌عمومی به‌ویژه در حوزه فعالیت‌های مرتبط با صنایع معدنی باید تاکید کرد که افراد روابط‌عمومی چند وظیفه بر عهده دارند. در درجه نخست ارتباط با سهامداران و توجیه آنها از جمله وظایف واحد روابط‌عمومی است درحالی‌که این وظیفه درحال‌حاضر بر عهده واحد امور سهام شرکت‌ها گذاشته می‌شود.

از آنجاکه واحدهای صنعتی و معدنی از نظر پیامدهای زیست‌محیطی با اطراف و همسایگان خود در ارتباط هستند؛ روابط‌عمومی در تنظیم این ارتباط نقش اثرگذاری دارد. روابط‌عمومی در تفسیر و اجرای مسئولیت‌های اجتماعی یک واحد صنعتی باید روابط تولیدکننده و همسایگان را متعادل کند. بخشی از وظایف روابط‌عمومی در ارتباط با جامعه رسانه‌ای شکل می‌گیرد. اگر یک واحد صنعتی و معدنی نتواند ارتباط خوبی با رسانه‌ها داشته باشد، یقینا تحت‌فشارهای روانی قرار خواهد گرفت.

حتی از داخل سازمان نیز ممکن است با تنش روبه‌رو شود؛ بنابراین یک روابط‌عمومی چابک باید با برخورداری از یک تیم قوی در زمینه تولید، محتوای موردنیاز رسانه‌ها را تامین کند، چراکه اگر نتواند ارتباط درستی با رسانه‌ها داشته باشد، چه بسا رفتار آنها باعث ایجاد فشارهای گوناگون سیاسی در حوزه قدرت سیاسی محلی و استانی می‌شود. البته روابط‌عمومی شرکت فولاد خوزستان تاکنون با چنین چالش‌هایی روبه‌رو نشده است. آشنایی با زبان، ادبیات و مفاهیم روزنامه‌نگاری در این موضوع کمک‌کننده بوده و در سایه این دانش، ارتباطی سازنده میان مدیریت داخلی شرکت و جامعه رسانه‌ای برقرار و تاکنون کمترین چالش میان این دو عامل ایجاد شده است.

تیم حرفه‌ای واحد روابط‌عمومی شرکت فولاد خوزستان نیز در این مهم اثرگذار بوده است. تولید اخبار، فیلم، گزارش و کلیپ همگی از سوی این تیم حرفه‌ای انجام می‌شود. آشنایی مدیریت روابط‌عمومی شرکت فولاد خوزستان با رشته اقتصاد در دانشگاه نیز به ایجاد درکی سازنده در این واحد کمک کرده است. بومی بودن مدیر روابط‌عمومی را باید از دیگر شاخصه‌هایی دانست که تاثیر بسزایی بر بهبود عملکرد این واحد داشته است. این موضوع بر سرعت عمل تصمیم‌گیری و همچنین برقراری تعامل با مدیران شرکت تاثیر مثبت دارد.

به‌علاوه آنکه در ایجاد تعامل با سازمان‌های بیرون از شرکت نیز کمک‌کننده است. برقراری رابطه صمیمی میان مدیران و کارکنان واحد روابط‌عمومی نیز تاثیر بسزایی در موفقیت فعالیت آنها دارد. خوشبختانه این مهم در روابط‌عمومی شرکت فولاد خوزستان جاری شده است. مدیریت و کارکنان شرایط یکدیگر را درک می‌کنند. در همین حال، زمینه ترقی موقعیت شغلی افراد فراهم و روز به روز بر موفقیت و کیفیت علمی و تجربه آنها افزوده می‌شود. درنتیجه می‌توان گفت روابط‌عمومی شرکت فولاد خوزستان یک نمونه کارآ و موفق است.

نویسنده: غلامرضا فروغی‌نیا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها