|
کدخبر: 174603

همه چیز درباره معادن هوشمند

ابوالفضل صالح‌آبادی_دبیر انجمن مس

یادداشت همه چیز درباره معادن هوشمند

معدنکاری هوشمند، فرآیندی است که با استفاده از اطلاعات و فناوری‌های نوین مانند سنسورها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید و پیشرفته عملیات معدنکاری برای نیل به سه هدف عمده انجام می‌شود. دستیابی به ایمنی بیشتر در محیط کار که شامل ایمنی نیرو انسانی و کاهش درصد تلفات، جراحات، آمار فوتی‌ها و همچنین ایمنی ماشین‌آلات و ابزارآلات که به عنوان سرمایه معدندار به حساب می‌آید و این ایمنی برای بهداشت و محیط زیست در تخریب‌ها و بهم ریختگی‌های مورفولوژی ناشی از معدنکاری می‌تواند مفید واقع شود.

صالح_آبادی

معدنکاری هوشمند چه مزیتی دارد؟

استفاده از معدنکاری هوشمند مسیر را به سمت روش‌هایی که کاهش هزینه‌های عملیاتی را به همراه دارد، هدایت می‌کند. در واقع این نوع معدنکاری موجب می‌شود که با یک سرمایه‌گذاری اولیه بیشتر نسبت به روش‌های سنتی در هزینه‌های تولید صرفه‌جویی‌های قابل توجهی را داشته باشیم. هدف سوم معدنکاری هوشمند نیز میزان تاثیر آن بر سیستم کار است به طوری که موجب افزایش بهره‌وری کار می‌شود و میزان بهره‌وری سیستم را در دو بعد افزایش می‌دهد. بعد اول در رابطه با ظرفیت ساعتی تولید را با توجه به افزایش دقت و راندمان افزایش می‌دهد. به عنوان مثال اگر یک واحد تولیدی فرآیند را با ظرفیت ۸۰ تن در ساعت انجام دهد با استفاده از معدنکاری هوشمند ظرفیت آن به ۱۰۰ تن در ساعت ارتقا می‌یابد.

همین موضوع در خصوص بهره‌ورتر کردن و بهینه‌سازی عملیات انفجار و همچنین پیدا کردن محل‌های دقیق چال‌زنی، بهبینه‌سازی بحث اکتشافات نیز صادق است. دومین موضوع بهره‌وری و بهینه‌سازی، کیفیت در اکتشاف، استخراج و واحدهای صنعتی و معدنی با استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های مدرن بوده که با کمک معدنکاری هوشمند می‌توان عیاری که مرحله مورد نظر ارائه می‌دهد نسبت به روش‌های قدیمی از کیفیت بالایی برخوردار می‌شوند و عملیات را بهره‌ورتر می‌کند و با افزایش کیفیت کاهش هزینه‌ها را در پی خواهد داشت.

افزایش ۳۰ درصدی بهره‌وری از معادن

در مجموع معدنکاری هوشمند به این شکل مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که موجب می‌شود شرکت‌های معدنی با استفاده از نرم‌افزارها و راه‌حل‌های پیشرفته و فناورانه، بهره‌وری از سیستم‌های خود را نسبت به گذشته افزایش دهند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ داشته باشیم تا کنون بیش از ۳۰ درصد عملیات‌های معدنکاری با کمک روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین افزایش بهره‌وری داشتند.

قطعا در رشد معدنکاری فناوری‌هاب دیجیتال و تجهیزات مدرن نقش اساسی خواهند داشت. به عنوان مثال سنسورهای هوشمند در موضوعات و بخش‌ها مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای رصد شرایط خاص برنامه‌ریزی شده‌اند و انحراف را بدون خطا و خستگی در طول دوره فرآیند مورد ارزیابی قرار می‌دهندو تغییرات شگرفی را در فرآیند تولید موجب می‌شوند. دقت بالای این تجهیزات، تشخیص دقیق و خستگی‌ناپذیری آن‌ها و عدم وجود خطاهای احتمالی انسانی به کارآمدی این نوع سیستم‌ها در فعالیت‌های فناورانه در حوزه فرآوری مواد معدنی و حتی در حوزه اکتشاف یا حتی استخراج برای تشخیص صحیح باطله از ماده معدنی و شکل‌اندازی حفاری‌ها کاربرد دارد و این موارد را کارآمدتر می‌کند.

با توجه به موارد نام برده که نقشی در سیستم معدنکاری دارند، می‌توان با روش‌های تحلیلی و محاسبات دقیق، ناکارآمدی‌های سیستم را شناسایی کنند و اطلاع دهند و معدنکار را از خطا و اشتباهی که سیستم دارد مطلع کند و معدنکار نیز با استفاده از روش‌های مناسب درصدد حل خطاها برمی‌آید. نقش دیگری که فناوری‌های دیجیتال و تجهیزات مدرن دارند،د کشف پتانسیل‌هایی بوده که می‌تواند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند و همچنین در رابطه با خطرات مربوط به بهره‌برداری و نگهداری در سیستم‌ها را کاهش دهد و از خرابی‌های پیش‌بینی نشده و غیرمنتظره جلوگیری به عمل می‌آورد و هزینه‌های مربوط به نگهداری سیستم را به حداقل می‌رساند و در ادامه موجب افزایش عمر تجهیزاتی که در معدنکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌شوند. تمام فاکتورها در جهت افزایش میزان بهره‌وری، سود و کاهش هزینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معدنکاری هوشمند و استفاده از تجهیزات مدرن با افزایش روابط دانشگا‌ه‌ها با صنعت قطعا قوت مضاعف خواهند گرفت در واقع رسالت دانشگاه رشد صنع و معدن هم راستا با تکنولوژی‌های روز دنیا است. در تمام نقاط دنیا دانشگاه‌ها نقش تولید علم و گسترش دانش را بر عهده دارند و با ایجاد قوانین جدید، فرآیندها و تئوری‌ها و با ابزاری کردن دانش تولید شده و بعد از آزمون و خطاهای بسیاری می‌توان علم تایید شده را به صورت دائم وارد صنعت کرد و از آن بهره جست. بعد از آنکه دانش مراحل صنعتی شدن را طی کرد و به حد بلوغ خود رسید،‌ از دستور کار دانشگاه خارج شده و به مبحث توسعه‌ای آن پرداخته می‌شود.

فناوی‌های دیجیتال و تجهیزات مدرن در بخش معدن موضوعاتی هستند که در حوزه ایجاد دانش و در دانشگاه مطالعات گسترده‌ای در دنیا انجام شده و اکنون در حال تبدیل شدن به ابزارهای صنعتی برای بهبود شرایط هستند. تا زمانی که مرحله صنعتی شدن تجهیزات اتفاق نیفتاده است، همواره دانشگاه نقش یک همراه و هدایتگر را دارد که به بهترین شکل جاگیری تجهیزات مدرن و تکنولوژی‌ها در صنعت رخ دهد و تا زمانی که در آینده به ابزارهای صنعتی تبدیل شوند همواره دانشگاه به رسالت خود پایبند است.

معادن نیاز جدی به فناوری‌های مدرن دارند

برای افزایش بهره‌وری از معادن باید به سمت تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های دیجیتال حرکت کرد. سنسورها، تجهیزات اتوماتیک و حسگرها ازجمله تجهیزات نوینی هستند که افزایش بهره‌وری از معادن را به دنبال دارند. یکی از پیامدهای استفاده از تجهیزات مدرن این است که با توجه به رشد معدنکاری در سراسر دنیا و شتابی که در این حوزه در حال شکل‌گیر سات و همچنین نیاز دنیا به فلزات، قاعدتا ذخایر سطحی رو به اتمام هستند و دنا به ذخایر عمقی نیاز دارد و اکنون ذخایر از پرعیار به کم عیار در حال تبدیل شدن هستند و باید جهت جبران، محدوده وسیع‌تری را تحت پوشش قرار داد. تمام این موضوعات به دقت بالاتر و به یک سیستم خستگی‌ناپذیر که به دور از خطای انسانی باشد نیاز دارد.

افزایش بهره‌وری در معادن دنیا در دست تجهیزات مدرن و فناوری‌های دیجیتال است تا به وسیله آن‌ها بتوان شرایطی را مهیا کرد که معادن با ذخایر بزرگ‌تر، کم‌عیارتر، در اعماق بیشتر که امکان عملیات انسانی وجود ندارد را با کمک فناوری دیجیتال و ربات‌ها مورد شناسایی، اکتشاف و استخراج قرار داد. در مجموع به کمک معدنکاری هوشمند و تجهیزات مدرن می‌توان بهره‌وری از معادن را ارتقا داد، چراکه ضریب انتقال فلز و یا غیر فلز به طور کلی ماده معدنی به باطله روبه کاهش باشد و در مقابل روند تبدیل باطله به کنسانتره‌های تولیدی افزایش خواهد یافت. اما در ایران علاوه بر آنچه که ذکر شد، نزدیک شدن به دانش روز معدنکاری، روش‌های نوین معدنکاری و همچنین استفاده از تجهیزات نو در تمام حوزه‌ها باعث افزایش بهره‌وری در معادن باشد.

 

نویسنده: ابوالفضل صالح‌آبادی

ارسال نظر