|
کدخبر: 154129

دورنمای بازار کامودیتی بعد از ۶۰ دلاری شدن نفت

مائده مزینانی- کارشناس بازرگانی بین‌الملل

درحالی‌که بیشتر پیش‌بینی‌ها از میانگین قیمت نفت ۵۵ دلاری در سال ۲۰۲۱ خبر می‌داد، رالی قیمت نفت در هفته گذشته نرخ نفت برنت را به بیش از ۶۰ دلار در هر بشکه افزایش داد که این میزان بالاترین سطح در ۱۵ ماه گذشته بوده است.

نائینی-تحلیلگر

بعد از عبور نرخ نفت برنت از ۶۲ دلار در هر بشکه در ۱۰ فوریه، فعالان بازار از نظر تکنیکال انتظار دارند تا این افرایش نرخ در کوتاه مدت به سطح ۶۵ دلار در هر بشکه نیز برسد. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که رشد شتابان قیمتی، بازتابی از بسته‌های پیشران و محرک اقتصادی در امریکا و افت ارزش دلار و تورم فزاینده سال ۲۰۲۱ است ضمن اینکه دورنمای مثبت و خوش بینانه فعالان بازار از رشد تقاضا نیز وجود دارد.

همچنین براساس پیش‌بینی بانک گلدمن ساچه و جی پی مورگان انتظار می‌رود ورود به یک سوپر سایکل قیمتی در کامودیتی‌ها مشابه آنچه در ۲۰۰۴ روی داد دور از تصور نباشد ضمن اینکه بازگشت تقاضا از سوی چین سبب می‌شود تا قیمت‌ها روندی افزایشی را طی کرده و در سال‌ جاری تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد.

نگارنده ضمن پررنگ شمردن فاکتورهای پیشران قیمتی کامودیتی‌ها، همچون تورم ناشی از تزریق پول، افت ارزش دلار ؛ تزریق بسته‌های پیشران و محرک اقتصادی، سیاست‌های حاکمیت جدید امریکا بر سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری بر انرژی‌های سبز و تجدید پذیر کماکان بر غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو به دلایل زیر تأکید می‌کند:

۱- نامشخص بودن اثربخشی واکسن کرونا در سطح بین‌المللی

۲- کاهش مصرف سوخت جت و بنزین به دلیل ادامه محدودیت‌های رفت‌وآمد و سفر در امسال.

۳- عدم دردست بودن اطلاعات شفاف و دقیق از سیاست‌های واقعی کشور چین در سال ۲۰۲۱، چرا که ادامه رشد فزاینده نرخ کامودیتی‌ها قطعاً به رویکرد چین به عنوان بزرگترین واردکننده کامودیتی‌ها وابسته است و مشخص شدن سیاست‌های کلان پیش از نشست سالانه حزب کمونیست که احتمالاً در ۵ تا ۱۰ مارس روی خواهد داد امکان‌پذیر نخواهد بود.

نکته قابل توجه این است که اخیراً شاهد تصمیمات هوشمندانه چین برای کاهش واردات برخی مواد اولیه نظیر سنگ‌آهن یا کاهش تعرفه‌های واردات برخی محصولات نظیر قراضه بودیم ضمن اینکه تلاش این کشور برای جلوگیری از رشد شتاب‌زده نرخ مواد اولیه و حفظ حاشیه سود مناسب برای صنایع خود و جلوگیری از افزایش نرخ شدید در برخی محصولات نیز وجود دارد.

ازاین‌رو نگارنده بر این باور است که گرچه علائم ظهور یک سوپر سایکل قیمتی در بازار کامودیتی با رهبری امریکا ظاهر شده است لکن ادامه این روند و موفقیت آن به‌شدت به سیاست‌های کلان چین وابسته است و امکان ظهور تغییرات جدیدی در قوانین و سیاست‌های چین برای کنترل شیب قیمتی کامودیتی‌ها نیز وجود خواهد داشت. هرچند که سال ۲۰۲۱ کماکان سال خوبی برای کامودیتی‌ها پیش‌بینی می‌شود.

نویسنده: مائده مزینانی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها