|
کدخبر: 151140

آینده صنعت نمایشگاهی برای نسل آلفا

رامین سمیع ‏زاده - مدیر مرکز نمایشگاهی ایران مال

در طول تاریخ بشر، سرعت در تغییر هم از نظر فناوری و هم از نظر جامعه‌شناسی، هرگز سریع‌تر از حال حاضر نبوده است؛ این امر به ویژه در صنعت نمایشگاهی اتفاق افتاده و نمایشگاه را از یک پدیده فیزیکی به مفهومی ‌فیزیکی- مجازی تبدیل کرده است. این تغییر از پلت‌فرم فیزیکی به مجازی تاکید جدیدی بر لزوم کاربرد روزافزون فناوری‌هایی همچون VR ، AR ، AI و روباتیک است. این فناوری‌ها با اینکه هنوز در مراحل اولیه خود به سر می‌برند، اما به دنبال ایجاد و توسعه نسل‌های آینده هستند.

رامین-سمیع-زاده

همانگونه که زمانی استفاده از گوشی تلفن‌همراه، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، وای‌فای، اینترنت و... حتی در مخیله مردم نمی‌گنجید، ممکن است امروز نیز استفاده از این تکنولوژی‌ها در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی وهم و خیالی بیش به نظر نیاید حال آنکه تمامی ‌این فناوری‌ها، در آینده‌ای نه چندان دور محقق و اجرایی خواهند شد. دور از انتظار نیست که تا ۳۰ سال دیگر، رویدادها و نمایشگاه‌ها در سراسر دنیا با حضور نسل آلفا (Generation Alpha) برگزار شود. برای جلب نظر نسل آلفا، برگزارکنندگان باید دستورالعمل‌های برگزاری رویدادهای نمایشگاهی را بازنویسی کنند. این تغییرات به این معنی است که نمایشگاه‌های آن دوران، باید حتما مطابق با ذوق و سلیقه و سبک زندگی آن نسل برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا شود. اگر چنین نشود، ضربه بزرگی به شالوده این صنعت بزرگ وارد خواهد شد.

 نسل آلفا (Generation Alpha)

 افراد این نسل متولدین بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ هستند که مسن‌ترین آنها ۱۰ سال، و جوان‌ترین آنها هنوز به دنیا نیامده و تمام نوزادان، کودکان و بچه‌های پیش‌دبستانی در این نسل گنجانده می‌شوند. بیش از ۵/ ۲ میلیون نفر از نسل آلفا در هر هفته در سراسر جهان چشم به جهان می‌گشایند و تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ تعداد آنها به دو میلیارد نفر برسد.

نسل آلفا نخستین نسل بشر است که تمام زمان زندگی خود را به صورت کامل تحت تسلط تکنولوژی سپری خواهد کرد. سال ۲۰۱۰، همان سالی است که آی‌پد برای اولین بار به بازار عرضه شد، اینستاگرام به وجود آمد و نام این اپلیکیشن تبدیل به کلمه سال شد. نسل آلفا تنها نسلی است که تمام زندگی خود را وقف توجه به مادی گرایی و سواد تکنولوژیک برای به اوج رساندن شکوه این سیاره خواهد کرد. نسل آلفا تجربه زندگی با هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) را شکل خواهد داد.

 رویدادهای هیبرید(Hybrid Events)

تا سال ۲۰۵۰، رویدادهای هیبریدی یک امر عادی خواهد بود. اینها رویدادهایی هستند که فضای فیزیکی و سایبری را به هم پیوند می‌دهند و هر یک مکمل دیگری هستند. اگرچه ممکن است جلسات هماهنگی در یک محیط فیزیکی برگزار شود، اما این موضوع مشخصه اصلی رویداد نخواهد بود. جلسات مجازی که به رویداد اجازه می‌دهد تا از مرزهای جغرافیایی عبور کند تجربه کاملا جدیدی به ما می‌دهد که فراتر از تصور و تخیل ما است. علاوه بر این، هوش مصنوعی (AR) مرز بین «فیزیکی» و «مجازی» را کمرنگ و کمرنگ‌تر خواهد کرد و همه رویدادها را تبدیل به وقایعی می‌کند که تاکنون توسط بشر تجربه نشده‌اند.

 هوش مصنوعی (AI)

تا سال ۲۰۵۰، هوش مصنوعی دیگر یک مقوله و مفهوم جدید نخواهد بود، بلکه یک فناوری فراگیر خواهد بود که تقریبا تمام جنبه‌های مدیریت رویداد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از تدارکات، فروش بلیت، رزرو محل برگزاری و حمل‌ونقل و مدیریت شرکت‌کنندگان تا نرم‌افزارهای هوشمند شناسایی چهره - با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری عمیق – می‌تواند ماتریس روابط غرفه‌دار و شرکت‌کننده را به طور کامل تغییر دهد. متصدیان غرفه‌ها می‌توانند بلافاصله تشخیص دهند که بازدیدکننده کیست و تاریخچه حرفه‌ای او چیست.

 اینترنت اشیا (Internet Of Things)

امروزه شبکه دستگاه‌های «هوشمند» به صورت روزافزون در حال افزایش است؛ از مسواک گرفته تا تلویزیون. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، تقریبا هر شیء‌ یا جسمی‌ که در یک رویداد نمایشگاهی با آن رو‌به‌رو شویم هوشمند، متصل و طراحی شده برای پیش‌بینی و پاسخگویی به نیازهای شرکت‌کننده خواهد بود. از تابلوهای راهنما که بنا بر نیاز هر یک از بازدیدکنندگان، مسیرهای متفاوتی را نشان می‌دهند گرفته تا اپلیکیشن‌هایی که به شما یادآوری می‌کنند جلسه بعدی شما چیست و چه مدت زمان لازم است تا به محل مد نظر برسید.

 انقلاب روباتیک (Robotic Revolution)

طبق گفته فدراسیون بین‌المللی روباتیک، بازار روبات‌های خدماتی در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ گردش مالی خود را به ۴۶ میلیون دلار افزایش داده است. تا سال ۲۰۵۰، تعداد قابل توجهی از مشاغل موجود در رویدادهای نمایشگاهی توسط روبات‌ها انجام خواهد شد. در سالن‌ها و راهروها این روبات‌ها هستند که مستقر بوده و به راهنمایی بازدیدکنندگان و پاسخ به پرسش‌های آنان خواهند پرداخت. انقلاب روباتیک از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است.

 واقعیت افزوده (Augmented Reality)

طبق اظهارنظر کارشناسان و متخصصان فیس‌بوک، واقعیت افزوده AR فناوری تحول آفرین بعدی است که هر شرکت بزرگ در جهان به توسعه و کاربرد آن علاقه‌مند است. در حال حاضر، دنیای فیزیکی و دیجیتال ما، در بیشتر موارد، مفاهیمی ‌جداگانه هستند. AR با همپوشانی زندگی روزمره ما با یک تجربه دیجیتالی قدرت تلفیق این دو را دارد. این برای رویدادها چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ هولوگرام‌های هوشمند که در غرفه‌ها نصب شده‌اند، می‌توانند هنگامی‌که به یک غرفه خاص نزدیک می‌شوید شما را ترغیب و تشویق کنند که در آن غرفه توقف کرده از آن بازدید کنید. ارزش واقعی AR برای رویدادهای نمایشگاهی در بازی‌سازی (Gamification) یک رویداد نمایشگاهی نهفته است.

 واقعیت مجازی (Vritual Reality)

به عنوان یک فناوری، کاربرد واقعیت مجازی در رویدادهای نمایشگاهی بسیار هیجان‌انگیز است و این قدرت را دارد تا بازدیدکنندگان را به خارج از سالن نمایشگاه هدایت کند و پارادایم بازاریابی (مارکتینگ) محصولات تجاری را کاملا تغییر دهد. به عنوان مثال، یک تولیدکننده تجهیزات هوا فضا که علاقه‌مند است بازدیدکنندگان را با گشت و گذار در اطراف آخرین مدل هواپیمای تولیدی خود تحت تاثیر قرار دهد، دیگر لازم نیست به فیلم‌های ۳۶۰درجه (پانوراما) اتکا کند. درعوض، آنها می‌توانند به بازدیدکنندگان این فرصت را بدهند که اطراف هواپیمای شبیه‌سازی شده توسط فناوری واقعیت مجازی قدم بزنند، موتور آن را لمس کنند و یک پرواز آزمایشی با کمک فناوری VR با آن هواپیما انجام دهند. در مواردی که حضور یک هیات نمایندگی از طرف شرکتی خاص در یک رویداد نمایشگاهی مفید و ضروری است، ولی بنا به محدودیت‌ها آن شرکت فقط قادر به اعزام یک نماینده به نمایشگاه است، فناوری واقعیت مجازی به کمک این شرکت می‌آید. به این صورت که یک تیم کامل می‌تواند از راه دور و در محل دفتر مرکزی شرکت مستقر شده، این رویداد را تجربه کنند و بدون صرف وقت و هزینه‌های مسافرت، اسکان و حمل و نقل بهره‌برداری کامل را از رویداد نمایشگاهی به عمل آورد.

نویسنده: رامین سمیع زاده
منبع: دنیای

ارسال نظر