|
کدخبر: 145721

ماجرای تک نرخی شدن ارز در ۱۴۰۰

یوسف کاووسی - مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی

چندی پیش عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ از تک نرخی شدن ارز در بودجه سال آینده خبر داد.

با وجود اینکه دولت در لایحه بودجه سال آینده میزان فروش روزانه نفت را ۲.۳ میلیون بشکه پیش‌بینی کرده بود، اما نمایندگان بعد از بحث و بررسی با فروش مقدار یک میلیون و پانصد هزار بشکه نفت در روز موافقت کردند.

یوسف+کاووسی

همچنین طبق تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارز در سال آینده تک نرخی شده بر این اساس نرخ ارز در سال آینده که در حال حاضر براساس سامانه نیما حدود ۲۶ هزار تومان است به ۱۷ هزار و پانصد هزار تومان کاهش می‌یابد و نرخ آن برابر با ۱۷ هزار و پانصد تومان محاسبه می‌شود.

در نتیجه نرخ‌های محاسباتی خبر از پذیرفتن کسری در بودجه ۱۴۰۰ داده و برای رفع آن سعی می‌شود با نرخ ارز بازی شود.

چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال منتقدان که " چرا نرخ تورم ۲۲ درصد با ۲ درصد بالا پایین محقق نشد" گفته بود که اولا هنوز سال به پایان نرسیده, دوما ملاک محاسبه ما نرخ ۱۷ هزار تومان برای دلار بوده  که با تحقق شرایط به این نرخ خواهیم رسید.

بحث نرخ های محاسباتی که در مجلس به آن اشاره شد, احتمالا مورد توافق مجلس و دولت هم قرار خواهد گرفت.

با هماهنگی و توافق سه گزینه در ذهن برنامه ریزان و قانون نویسان قوت گرفته است. گزینه اول پذیرفتن کسری در بودجه ۱۴۰۰ است که رقم قابل توجهی محسوب می شود و برای رفع آن  سعی می شود با نرخ ارز بازی شود.دومین گزینه نگاه مثبت به رفع تحریم ها و ارزهای بلوکه شده در کشورهایی است که نفت کشور را خریدند ولی پول آن را به خاطر حضور تحریم ها پرداخت نکرده اند.مسئولان کشور  امیددارند با استقرار بایدن در کاخ سفید و چراغ سبز او این پول ها، آزاد شده و در بودجه سال بعد روی آن حساب باز کنند.

سومین گزینه استفاده بانک مرکزی و سیاستگذاران پولی از فرصت به دست آمده برای نزدیک کردن قیمت بازار آزاد با نرخ معاملاتی است که می توان نتیجه گرفت در صورت فراهم شدن این شرایط یک بار دیگر شانس تک نرخی کردن ارز با پایان دولت دوازدهم امتحان شود.

اگر فرضیات بالا تحقق پیدا کند,فرعیات دیگری مطرح می شود که در جای خود بحث‌های فراوان و مهمی دارد .از جمله  این بحث می توان به  ارتباط عادی با کشورهای دنیا ، تبادلات مالی قابل انجام با سایر کشورها ، رفع موانع تبادلات از جمله لوایح مورد بحث و مناقشه در مجمع تشخیص مصلحت و توازن عرضه و تقاضا  اشاره کرد.

نرخ تسعیر ارز مبلغ قابل توجهی تغییر و افزایش پیدا می کند و این نرخ بر شرکت های بورسی دارای فعالیت صادراتی و بانک ها که دارایی ارزی دارند, تاثیر گذار است.

نویسنده: یوسف کاووسی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها