|
کدخبر: 135713

تدبیری کارآمد برای شرکت‌های معدنی در خریدهای خارجی

هومان خواجه نصیری / مشاوره توسعه بازار در حوزه صنایع معدنی / کارشناسی متالورژی استخراجی، MBA بازاریابی

تجمیع استعلام‌های خرید خارجی به موازات ایجاد هم‌افزایی بین تأمین‌کنندگان خارجی ؛ تدبیری مؤثر در شرایط تحریم!

سازمان‌هایی که ساختار هلدینگ گونه دارند می‌توانند با تجمیع حداکثری نیازهای شرکت‌های زیر مجموعه خود و ایجاد هم‌افزایی میان برخی از تأمین‌کنندگان/خریداران خارجی خود، پویایی مجموعه‌هایشان را، به‌خصوص در شرایط سخت اقتصادی، افزایش داده و از دستاوردهای آن از جمله تدارکات بهتر، به‌منظور رسیدن به اهدافی چون جهش تولید بهره‌مند گردند.

هومان-خواجه‌نصیری

درحال‌حاضر شرکت‌های کلیدی حوزه صنایع معدنی و فلزی و زیر مجموعه‌های تولیدی و خدماتی آن‌ها به حجم قابل توجهی از ماشین‌آلات جدید، قطعات یدکی، خدمات مهندسی، مشاوره‌ای، آموزش، صادرات محصولات، حمل‌ونقل، انبارداری و خدمات مالی... از خارج از کشور، در کنار توانمندی‌های قابل افتخار داخلی نیاز دارند.

اکثر شرکت‌های زیر مجموعه، با یک تقدم و تأخر ولی به صورت مستقل و گاها موازی از یک تأمین‌کننده خارجی، کالای خاصی را صرفاً برای خودشان ( نه گروه یا هلدینگ خود ) تهیه می‌کنند که طبعاً به دلیل عدم اطلاع کافی از جزییات خرید سایر زیرمجموعه‌ها نمی‌توانند از تخفیف بیشتر روی تعداد کل سفارش‌ها ممکن استفاده حداکثری را ببرند و یا از قدرت چانه‌زنی بیشتری روی شرایط بازرگانی بهره‌مند شوند.

به عنوان مثال درحال‌حاضر یک گروه صنعتی و معدنی در استان کرمان، برای یکی از پروژه‌های جدیدش بِه گیربکس نیاز دارد و این درحالی هست که یکی از شرکت‌های زیر مجموعه و یکی از شرکت‌های بهره‌بردار وابسته به این گروه  نیز به طور جداگانه و به موازات شرکت مادر، همگی با یک تأمین‌کننده آلمانی در خصوص تأمین گیربکس‌هایی با ولتاژهای مختلف در حال مذاکرات خرید هستند.

درحالی‌که اگر درخواست‌های گروه مادر و زیرمجموعه‌هایش به‌صورت تجمیع شده در اختیار یک تیم بازرگانی وابسته و با تجربه قرار گیرد، آنگاه این تیم می‌تواند با اتکا به این سبد خرید وزین،  مذاکره و ایجاد هم‌افزایی بین تعدادی از تأمین‌کنندگان/خریداران خارجی را که قابل اطمینان بودنشان در گذر زمان ثابت شده است را به‌طور مؤثر راهبری کند و شبکه‌ای را طرح اندازد که بتواند فشار تحریم‌ها را کم اثرتر نماید.

از مهم‌ترین مزایای ایجاد چنین هم‌افزایی‌هایی کاهش تعداد تکرار فرآیندهای بازرگانی خارجی در شرایط دشوار و پر ریسک تحریم و پررنگ نشدن کانال‌های تجاری همسو است.

بدیهی است که این نوع هم‌افزایی‌ها بدون وجود یک حلقه اتصال با شناسنامه و حرفه‌ای که مورد شناخت و اعتماد همه بوده و بتواند مذاکرات لازم را پیش ببرد، شکل و قوام نخواهد یافت.

در پایان خاطر نشان می‌شود که پیش‌نیاز ایجاد هم‌افزایی بین تأمین‌کنندگان/خریداران خارجی، تجمیع حداکثری نیازهای گروه مادر و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش است و تنها پس از آن می‌توان جزییات ایجاد هم‌افزایی بین طرف‌های خارجی مختلف و تعریف مکانیزم گردش کار بین همه ارکان را مذاکره و تبیین نمود.

نویسنده: هومان خواجه نصیری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها