|
کدخبر: 130173

اعلام حضور به روش دیجیتال

جلال ترابی- استراتژیست کسب و کارهای آنلاین

بیان اهمیت بازاریابی دیجیتال کار سختی نیست. کافی است به مصرف اینترنت خود و دیگران دقت کنید. به خصوص به این فکر کنید که چه مقدار از حجم اینترنت ما صرف گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام می‌شود. ورود و رخنه تلفن همراه به تمام زوایای زندگی استفاده از بازاریابی دیجیتال را به گزینه‌ای اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است. در واقع در دنیای جدید، بازاریابی دیجیتال یک جبر است نه انتخاب.

جلال

 بیان اصول کار در این نوع بازاریابی بسیار سخت‌تر از بیان اهمیت خود موضوع است. به اعتقاد من شناخت مخاطب و هدفمند عمل کردن احتمالا نخستین و مهم‌ترین بخش بازاریابی دیجیتال است. به عبارت دیگر در این نوع خاص از بازاریابی (مثل انواع دیگر بازاریابی) هسته اصلی بازاریابی برای فلان محصول و خدمت، شناخت دقیق مشتریان بالقوه است. شناخت بیشتر و دقیق‌تر به معنای احتمال توفیق بیشتر بازاریاب دیجیتال است. بخشی از این شناخت دقیق به اطلاع از محل جغرافیایی مخاطب زندگی می‌شود. هر کسب‌وکار بسته به شرایط خاص خودش می‌تواند در این باره انتخاب کند. به‌عنوان‌مثال کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند کار را از جغرافیای نزدیک خود شروع کنند و تجارت‌های بزرگ با صرف هزینه‌های بیشتر، خود را به جامعه به مراتب بزرگ‌تر و پرتعدادتری بشناسند. همان‌طور که در ارتباط با این عامل گفته شد بازاریابی دیجیتال متناسب با هدف و بودجه مدنظر کسب‌وکارها انجام می‌شود.

اصول دیگر بازاریابی دیجیتال هم تفاوت چندانی با بازاریابی‌های پیشین ندارد. ظرایف و نحوه انجام کار است که فرق دارد. در اینجا هم باید هدف خود را تعیین کنید، درباره حضور خود در دنیای مجازی و دیجیتال اطلاع‌رسانی کنید و در نهایت رفتارها و ویژگی‌های مخاطب و جامعه خود را تحلیل و بررسی کنید. منظور از راهبرد داشتن این است که از قبل بدانیم دقیقاً قصد محقق کردن چه هدفی را داریم، برای رسیدن به آن هدف چه مسیری را می‌پیماییم و چه کار یا کارهای را انجام می‌دهیم و هزینه‌های احتمالی اهداف و ابزارهای انتخاب شده چیست؟ (هزینه‌فرصت‌ها).

برای انجام بهینه کار، صاحب هر کسب و کاری باید سوالات زیر را مطرح و برای آنها پاسخ مناسبی تدارک ببیند. نقش کسب و کار شما در این داستان چیست؟ به عبارت دیگر انتظار دارید که بازاریابی دیجیتال چه اهدافی را برای شما محقق کند؟ دنبال فروش هستید یا فعلاً به جذب مخاطب راضی هستید؟ اگر توانستید جواب‌های روشن و دقیقی به این سوالات بدهید گام اول را برداشته‌اید و می‌توانید مدعی شوید که از هدف خودم و کسب‌وکارم آگاهی دارم.

در مرحله دوم باید اعلام حضور در دنیای دیجیتال را شروع کنید. اعلام حضور ممکن است در یک سایت، شبکه‌های اجتماعی، ترکیبی از آنها یا صرفاً در حد تبلیغات آنلاین باشد.

همان‌طور که گفته شد اصول کار در بازاریابی دیجیتال، تفاوت چندانی با بازاریابی‌های دیگر ندارد اما در اینجا فرصت‌ها و فواید متفاوتی در انتظار شماست. برای مثال امکان بررسی دقیق و جزئی رفتارهای مخاطبان، سنجش تاثیر کمپین‌های مختلف و آنالیز چیزی که چالش‌های سفر مشتری می‌نامند وجود دارد. همین مرحله از کار است که بین اهالی این حوزه غریب مانده است. در یک کلام شما باید با استفاده از یک‌سری فنون ابزارها به این سوال اساسی پاسخ دهید که مخاطب من دقیقاً از چه چیزهایی خوشش می‌آید و خوشش نمی‌آید.

نویسنده: جلال ترابی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها