|
کدخبر: 120242

آقای دولت در این ساعات آخر فکری بکنید

ناصر بزرگمهر- مدیر مسئول

(مناسبات اقتصادی و اجتماعی غلط یعنی چه؟ یعنی رواج قاچاق، رباخواری، مصرف‌گرایی افراطی، گرایش به تفاخر در استفاده از مصنوعات خارجی در مقابل نمونه‌های داخلی آن، وقتی مناسبات غلط اقتصادی در جامعه حاکم باشد، وقتی رانتخواری رواج داشته باشد، وقتی سوءاستفاده از قدرت برای به‌دست آوردن ثروت‌های بادآورده رواج داشته باشد، کسی که تولیدکننده و زحمتکش واقعی است، ناامید می‌شود، کشاورزی که زحمت می‌کشد، صنعتگری که تولید می‌کند، سرمایه‌داری که سرمایه‌گذاری می‌کند، معدنکاری که عرق می‌ریزد، معلمی که در مدرسه درس می‌دهد، استادی که در دانشگاه تدریس می‌کند، وقتی می‌بینند راه برای مناسبات غلط اقتصادی در جامعه باز است و با آن برخورد نمی‌شود، مایوس می‌شوند.)

ناصرـبزرگمهر

باید جلوی دزدی، قاچاق، اختلاس و رانتخواری گرفته شود، دولت و سایر قوا باید از حقوق ملت و بیت‌المال محافظت کنند.

 

 اگراین سخنان که درباره مناسبات غلط اقتصادی در بالا نوشته شد توسط من یا یک روزنامه‌نگار در یک روزنامه یا توسط یک اقتصاددان در سیما گفته می‌شد، فریاد وامصیبتا بلند می‌شد و حتما روزنامه اخطار می‌گرفت و توقیف می‌شد. اما این فرمایشات رهبر معظم انقلاب است، فریاد ایشان است که با صدای آرام از اوضاع اقتصادی بلند شده است.

آقای دولت

تا کی می‌توان در برابر این وضعیت اقتصادی سکوت کرد، با دعوت نکردن از چهارتا روزنامه‌نگار منتقد و جمع کردن چهارتا روزنامه خودی و سوال‌های بی‌ربط و تعریف و تمجید توسط نخودی‌ها در حضور رئیس‌جمهوری که مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود.

 تا وقتی معاونان و وزرا و مدیران عامل دولتی با اتومبیل‌های دورشو و کورشو رفت‌وآمد کنند و آقای معاون در سیمای جمهوری اسلامی که همه پول و بودجه و برنامه‌ریزی در دستان مبارک‌شان است، بفرمایند از من سوال نکنید، چون اطلاعی از قیمت‌ها و بازار ندارم و همسر مکرمه، این وظایف را انجام می‌دهند، مشکل تورم حل نمی‌شود.

 اصلا فرض کنیم آقایان هفته‌ای یک‌بار به بقالی محله و بازار میوه و تره‌بار شهرداری می‌روند و خرید خانه را انجام می‌دهند. خب با حقوق و درآمدهای چند ده میلیونی و میلیاردی مگر متوجه تورم و گرانی می‌شوند. وقتی مسئول رفاه‌زده و سرمایه‌دار بی‌غم و مرفه بی‌درد، مسئولیت‌ها و میز و مقام‌ها را اشغال کرده و برج‌سازان و واردکنندگان در اتاق‌های بازرگانی با دلارهای ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری تجارت می‌کنند و روزگار خوش را می‌گذرانند، معلوم است تغییری در وضعیت تورم و گرانی و اقتصاد به‌وجود نمی‌آید. تا لحظه‌ای که یک مسئول خودش از مزایای گرانی استفاده می‌کند و یکباره برج‌های ساخته شده‌اش در جردن و فرشته و لواسان از یک به ده تبدیل می‌شود، از این تورم لجام گسیخته و اقتصاد بی‌سرو سامان لذت می‌برد. وقتی واردکننده، می‌تواند با رانت و زد و بند دلار ۴۲۰۰تومانی بگیرد و آن را ۲۴۲۰۰ تومان بفروشد، از گرانی ارز و دلار و سکه لذت می‌برد.

 این آقای رئیس‌جمهوری است که می‌گوید چندمیلیارد دلار برگشت نشده است، این وزیر خارجه است که می‌گوید چند میلیارد دلار گم شده است، این نماینده مجلس است که می‌گوید چند میلیارد دلار بلاتکلیف است، این افراد دو تا روزنامه‌نگار معمولی نیستند.

آقای دولت

بارها نوشتیم و گفتیم، لیست افرادی را که در جریان گران کردن ارز و اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده‌اند از شخص آقای رئیس‌جمهوری تا وزرا و بانک مرکزی و کارشناسان و مشاوران و منشی‌ها و آبدارچی‌ها را اعلام کنید تا مسئولان امنیتی بررسی کنند چه کسانی از بستگان و آشنایان آقایان و خانم‌ها در آن چند روز ارز تهیه کرده‌اند؟ تا فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره یک رانت مشخص شود.

اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری که امروز حتی آقای رئیس‌جمهوری و رئیس بانک مرکزی وقت مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرد و به احتمال زیاد، شخص آقای معاون اول هم در آینده نه چندان دور خواهد گفت، من هم با آن موافق نبودم.

حداقل همه می‌دانند که در شرایط حاضر همه گرفتاری‌های مردم و دولت از این تصمیم غلط آغاز شده است و باید پیشنهاددهندگان و تصمیم‌گیرندگان آن به ملت معرفی و حداقل معلوم شود که چه قصد و نیتی در سر داشتند و چه منافعی از آن نصیب‌شان شده است؟

آقای دولت

همه کمبودهای ریالی بانک مرکزی و ورشکستگی بانک‌های خصوصی و دولتی از گران شدن ارز و ساختمان جبران شد، حالا در ساعات پایانی وقت دولت هستیم، آیا وقت آن نشده که با همین باقیمانده ارز و دلار و سکه و نفت و گاز و معادن و جنگل و بیابان و ۸۰ میلیون نیروی ارزشمند، به این وضعیت گرانی و تورم پایان دهید، اگر مشکل مدیریت دارید، مدیر وارد کنید، واردکردن مدیر کم‌هزینه‌تر از واردکردن مربی فوتبال است.

 

 

نویسنده: ناصر بزرگمهر

ارسال نظر