|
کدخبر: 110798

بورس لعنتی یا قمار ملی!

میلاد محمدی – سردبیر

مدتهاست شماره تلفن مستقیم خودم را در بخش ارتباط با ما گذاشتم که اگر عیب و نقصی در عملکردمان بود، مردم بدون واسطه تذکر بدهند. اوایل واقعا همینطور بود و تماس های خوبی از سوی مخاطبان گسترش نیوز با چاشنی انتقاد و پیشنهاد داشتیم. اما این روزها انگار جنس تماس ها و حتی تعدادشان متفاوت شده است.

میلادمحمدی

-الو؟ گسترش نیوز؟ خوبید؟ آقا چرا سهم فلان امروز بالا نرفت؟ دیروز هم نرفت. یعنی چی میشه؟ آقا من مسافرکش بودم، تاکسیم رو فروختم پولشو آوردم تو بورس! اگر قراره ضرر کنیم توروخدا زودتر به ما بگید.

-سلام از شهر فلان تماس می گیرم. اینکه خبر زدین «بورس بازان مراقب باشند» یعنی چی؟ چطور قراره بشه؟ من همه طلاهامو فروختم اومدم تو بورس. گفتن تا شهریور پولت دوبرابر میشه. چطوری بفهمم سود می کنم یا نه؟ خیلی نگرانم!

-من قبلا سمت غرب تهران مستاجر بودم. الان صابخونه جوابمون کرده. با پولی که دارم سمت ورداورد می تونم خونه بگیرم. البته یه ارثی به ما رسید که میخواستم خونه بخرم، همسرم گفت ببریم تو بورس. الان نمیدونم چه کنم.  شما که دستتون تو کاره بی زحمت بگید پولم توی بورس بمونه یا درش بیارم؟

اینها بخشی از تماس های روزانه به دفتر گسترش نیوز است. مردمی که ته صدایشان کمی نگرانی حس میکنم. گاهی تند حرف می زنند.گاهی هم با ناامیدی. گاهی ما خبرنگاران را با مسئولان ارشد کشور اشتباه می گیرند و توقع کنترل بازار بورس را دارند. گاهی هم فکر می کنند پیشگویان ماهری هستیم و می توانیم روند حرکت بازار سهام را برایشان روشن کنیم!

گذشته از تماس ها در روز تقریبا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامنت هم در بخش نظرات کاربران داریم که آنها هم از ما وضعیت آینده بازار بورس را جویا می شوند. دختری که پول جهازش را وارد بورس کرده، دانشجویی که با شهریه دانشگاهش بورس باز شده، مردی که خانه اش را فروخته و خلاصه کم نیستند جماعتی که همه تخم مرغ های زندگی خود را در سبد بورس گذاشتند.

تجربه نشان داده که مشت نشانه خروار است. اگر از همکاران خودمان در رسانه های اقتصادی دیگر هم بخواهیم که وضعیت تماس ها و نظرات کاربرانشان را شرح بدهند، احتمالا آنها هم با چنین مواردی برخورد داشته اند. اما آیا واقعا نباید نگران این شرایط بود؟

اجازه بدهید کمی به عقب برگردیم. تعریفی که ما پیش از این در ذهن داشتیم این بود که افراد مسلط به علوم اقتصادی، بخشی از درآمد، سرمایه یا پس‌انداز خود را با مطالعه، تحلیل بازار و کمک گرفتن از مشاوران تخصصی، در  بورس تزریق کرده و در طولانی مدت، به سودی منطقی از بازاری آرام و قابل پیش‌بینی دست پیدا می‌کردند.

آماری که مهر ماه سال گذشته منتشر شد نشان می‌دهد در بهترین حالت یک میلیون و پانصد هزار سهامدار فعال در بازار بورس حضور داشتند و عامه مردم علاقه ای برای کسب تجربه در این میدان نداشتند.

امروز اما به لطف تبلیغات اشتباه سازمان بورس و ایجاد امواج روانی کاملا گذرا در جامعه، عدد فعالان بورسی به حدود پنج برابر رسیده است. رشد تعداد سرمایه گذاران به تنهایی اتفاق بدی نیست. مشکل اصلی ورود بدون مطالعه، با عجله و پر ریسک آنهاست که باعث شده پدیده بورس از یک بیزینس علمی به یک قمار بزرگ تبدیل شود.

اجازه بدهید برای درک بهتر موضوع مثالی بزنم. درختی زیبا، بزرگ و تنومند را تصور کنید که هر روز چند پرنده روی شاخه های آن می نشینند. پرنده ها برای دیگران شروع به تعریف از ویژگی های درخت می کنند. اینکه چقدر زیباست، چقدر میوه های خوبی دارد و البته به برکه آب هم نزدیک است. پس از مدتی آن درخت برای تمام پرنده های منطقه جذاب به نظر رسیده و هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود. درخت بیچاره هر روز مجبور است تعداد بیشتری پرنده را روی شاخه های خودش تحمل کند و همچنان استوار باقی بماند. نتیجه این وضعیت قابل پیش بینی است. مهمانان ناخوانده آنقدر زیاد می‌شوند که بلاخره شاخه ها شروع به شکستن کرده و حتی ممکن است به افتادن و ریشه کن شدن درخت منجر شود. حالا حتی پرندگان قدیمی تر که تعداد زیادی هم نداشتند جایی برای زندگی ندارند.

شبیه اتفاقی که برای درخت و پرنده ها افتاد درباره بازار بورس نیز محتمل است. میلیون ها نفر در چند ماه هرطور که بوده کد بورسی دریافت کردند و فعال بورسی شدند. آنها نه تنها پس‌انداز بلکه سرمایه اصلی خود از جمله ملک، خودرو، طلا و هرآنچه داشته و نداشته را وارد بورس کرده و توقع دارند با گذشت چند هفته و نهایتا چندماه پول آنها چند برابر بشود. درست مثل وسوسه های عجیبی که سراغ قماربازان می آید! 

دولت هم در مقابل این موج به جای هشدار دادن درباره ظرفیت و ماهیت بورس و اینکه باید در هر بازاری تعادل عرضه و تقاضا را در نظر گرفت، به صورت دستوری، شرکت‌های کوچک و بزرگ خود را مجبور کرده وارد این فضا شوند و هر چند روز یک بار خبر عرضه اولیه سهام یکی از غول های صنعتی منتشر می‌شود.

طبق معمول کسی حریف راهکارهای اشتباه دولت نیست اما به هر حال مردم باید متوجه باشند چنانچه روند اضافه شدن افراد جدید به بورس ادامه داشته و سرمایه بی‌حساب و کتاب به آن تزریق شود، به زودی داستان درخت تنومند و پرنده ها اتفاق خواهد افتاد. در این شرایط آنچه جامعه را فرا می گیرد، ترس و تردید نسبت به نتیجه‌ای مبهم است. ضمن اینکه احتمال از دست رفتن سرمایه میلیون‌ها ایرانی هم وجود دارد.

نویسنده: میلاد محمدی - سردبیر
  • ناشناس ارسالی در

    سلام تب بورس نیز فروکش خواهد کرد ومردم م ی مانند وگره خوردن اندک اندوخته ویا تنخو اهشان لیکن گروهی اندک بسیار از این شرایط همچون فرصتهای دیگر بهرهمند خواهند شد.

  • سعیده ارسالی در

    یادداشت خوبی بود
    واقعا دولت داره چیکار میکنه با ما!‌

    • حسن ارسالی در

      دوووووووووولللللللتتتتتتت؟معموران معزور!

    • محمد حسینی ارسالی در

      دولت ؟ من با پیشنهاد دیگران اومدم تو بو رس

  • میثم مرتضوی ارسالی در

    نمی‌دونم چرا شما یه وقت این تحلیل های جه انی رو در مورد مسکن و طلا و سکه و دلار ن میزارید که مردم هوشیار بشن که اگه سکه خر یدند ۱۱ تومن شد ۸ تومن چه خاکی تو سرشون کنن اگه خونه خرید ۲تومن و شد ۱ تومن چیکا ر کنن اگه دلار خرید ۲۵ تومن شد ۱۵ تومن چ ی!از این تحلیل ها هم بزارید و به مردم هم بگید اگه به دید سرمایه گزاری بیان تو بو رس هم خودشون سود می کنن هم به تولید مملک ت کمک کردن نه اینکه برن چهار تا گردن کلف ت مسکن و دلار و که دارن خون مردم رو تو ش یشه میکنن گنده تر کنن آقای تحلیلگر بازار های مالی جهان

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا درسته

    • بورسی ارسالی در

      چون چشم ندارن ببینن

  • ناشناس ارسالی در

    این حق مردم جوگیرماست که تاگندهرچیز روبا لانیارن اروم نمی گیرن

    • ناشناس ارسالی در

      دقیقا ازماست که برماست

  • ناشناس ارسالی در

    یادولت داره لجبازی میکنه یاواقعا اینهمه ازمرحله پرته که خودش باعث بهم خوردن اوضا ع شد وقتی سود بانکی رااز ماه شمار به رو ز شمارتبدیل کردن وسپس باناشیگری محض وبدو ن توجه به نظر کارشناسان سودسپرده ها روپا یین اوردن خوب معلومه که پولی که می تونست مولدباشدتواقتصادوتولید رفت به بورس کم ظ رفیت کشور ویابازارهای کثیف ارزسکه ماشین خانه ونقدینگی بدون پشتوانه باقیمتهای کذا یی دراین بازارها ایجادشدکه هیچ چیزی به ت ولیدکشوراضافه نکرد مردم فقیرترشدندافرادب ی دانش وجوزده بدون توجه به عواقب وارد بو رس شدندازانطرف دربازارهای سوداگری سوداگر ان ودلالان بدون زحمت پول مردم راجاروکردن دودلت هم تماشاچی نمونه این بازی بود به ن ظرمسببین این اوضاع بایدمعرفی ومحاکمه بشن

  • ناشناس ارسالی در

    اخه چرا مردم بایدفکر کنندثروتشون ازطریق بورس چندبرابربشه چه اتفاقی در اقتصادروبه موت ماتواین مدت افتاده که مردم انتظار شکوفایی داشته باشند بعداز تعطیلات به بهانه کرونا ودرواقع به علت نداشتن علم اقتصاد ومسدود بودن اعتبارات ایران به علت تحریم خودخواسته یا تحمیل شده ارزش پول ملی به اسفناک ترین نقطه ممکن رسیده قدرت خرید مردم به زیرصفررسیده تازه به این اضافه کنید که ما سالهای قبل ازفاجعه اقتصادی اخیر دررکودتورمی بودیم

  • امید ارسالی در

    دولت سهمهای خودش رو از عید تا الان ۵۰۰ د رصد افزایش داده ولی بیشتر سهمهای دیگه تا ۵۰ درصد هم افزایش نداشته
    شاخص از ۵۰۰ هزارتا شده یک میلیون و هشتصد هزار ت ا و این افزایش همش به خاطر افزایش سهمهای خود دولته
    مثلا خودرو و سایپا که ا علام می کنند ضرر ده است چرا باید قیمت سه مشون ۱۰ برابر بشه؟
    ولی سهمهای سود ده رشد بسیار کمی داشته باشند

  • ناشناس ارسالی در

    بورسی که با ان حاکمیت می خواهد جیب مردم را خالی کند ولی بدبختی برای مردم اورده است

  • ناشناس ارسالی در

    اگه از سرمایه ای که وارد بورس می شود بتو ان در طرح های توسعه ای شرکت ها و افزایش تولید استفاده کرد مطمئن باشید بورس تنها جایی است که می تواند باعث افزایش اشتغال جوانان و جهش تولید بشود، یک عمر پول های مردم داخل بانک ها بود چه گلی بر سر اقتصا د کشور زدند جز تورم، فساد و عقب ماندگی ش رکت ها و صنایع.

    • ناشناس ارسالی در

      اخه چراهمینطورروهواحرف میزنید توضیح بدهید چطور بورسی که باتمام دنیا رابطه نداره وایزوله هست چطور بااین اعدادغلو امیز ارزش سهام شرکتها مردم را همراه میکنه دولت حتی نمی تونه ارز حاصل ازصادرات به کشورهای دیگرروبه سیستم بانکی کشورواردکنه پس این ارزش گذاری سهام باکدام پشتوانه داره اعلام میشه

    • متین ارسالی در

      درشرایط حاضر افزایش سود سپرده ها بهترین راه حله تا پولهای بی پشتوانه در بازارهای سوداگری مثل ارز سکه خانه ماشین و... وارد چرخه تولید واقتصادبشه عجیبه دولت این چیزهای ساده روهم متوجه نیست دراینصورت ابتکارعمل نقدینگی دست دولت خواهد بود ودلالان وسوداگران با هدایت نقدینگی به بانکهاجایی برای ابراز وجود نخواهندداشت واقعا بورس کشش اینهمه متقاضی روداره؟

  • ناشناس ارسالی در

    اگه شما و خبر های شما نباشه همه چیز اوکیه .

  • عباس ارسالی در

    تجربه خاصی دارم زنان و مردان فهیم قدیم د یار من ده قدیم من یادشان جاوید نی گفتند مال یعنی ثروت اگر داری رمین و طلا بخرید این دو جزء مال است بقیه نیست و به دولتها ی قمار باز اعتماد نکنید .حالا فکرش میکنم انها فرشته و عاقل بودند تا دیر نشده پول تان را از بورس خارج کنید و استرس نداشته باشید خاصا شما و ما اوم های بدبخت ندار.

  • ناشناس ارسالی در

    سلام ۴۶۰۰۰ نفر که میدانم اعلب آنها هم از اقشار متوسط و ضعیف هستند درسال ۸۵ و قبل از آن پس اندازشان را برای احداث مجتمع س یمان خرم آباد سخرم هزینه کردند اما تا کن ون نه از تولید در این کارخانه خبری هست و نه از اشتغال جوانان اصلا نمی دانیم سرنو شت پول هایمان چه شده ظاهرا مقدار زیادی ت جهیزات مرغوب از اروپا خریداری شده ولی بد لیل کمبود سرمایه بلا استفاده مانده چرا ب ورس قدری از اموالش را برای تکمیل این پرو ژه عظیم سرمایه گذاری نمی کند نتیجه هم به نفع سرمایه گذاران تولید و اشتغال است هم به نفع سرمایه گذارانی که هم اکنون پولشا ن را می اورند هم سرمایه سرمایه گذران ۸۵ و قبل ازآن احیا می شود

  • ناشناس ارسالی در

    باید مواظب بود و علی برکت

  • ناشناس ارسالی در

    دیگه داره میریزه!!!!!

  • ع ارسالی در

    چرا درموردرشد بی رویه ارزهای خارجی و سکه و طلا و خودرو تحلیل و تذکر کمتری دارید و لی از چپ و راست بورس را که مردم فقیر ب ه آن ورود کرده اند حمله میکنید و باعث ری زش بورس میشوید،معلومه که آقازاده ها و دل ار بازان بازیگران اصلی این هشدارهای بورس ی هستند،بورس اگررشدکرده بدون شک از دلار و طلا تاثیرگرفته.

  • ناشناس ارسالی در

    فقط بورس =رشد اقتصاد کشور وحذف دلال بازی مسکن دلارو...

  • ناشناس ارسالی در

    تاسف که نویسنده این افکار تخیلی سردبیر هم هست مطمئنم به اندازه یک ارزن درباره بازار سرمایه اطلاعات ندارید. چنین نوشته هایی فاقد وجاهت علمی اقتصادی است

  • بابك ارسالی در

    چيزي كه دولت تشويق به انجامش كنه جز فلاكت براي مردم ثمري نداره

  • ناشناس ارسالی در

    نمیدونم چرا بعضیها به بورس ایران اعتماد ندارن البته یک سری صحبتها نا گفته نماند منطقی به نظر می رسد مثلا فلان شرکت ورشکسته چندین برابر ارزش دارای سهام فروخته بعد به هرکس هم میگی می فرماید دولت داره از بورس حمایت میکنه آخه دولت که خوش ورشکسته هست چطوری میخواهد از بورس حمایت کنه با این اقتصاد داغون کجای آن رشد و شکوفایی میبینید

  • ناشناس ارسالی در

    اگر این قمار لعنتی زمان طاغوت از طرف دول ت تبلیغ می شد الان....

  • ناشناس ارسالی در

    بورس ی جوری شده ک مادرشوهر ۷۰ساله منم رف ته پول گذاشته توبورس خواهرشوهرها بزرگ و کوچک...همکاران شوهرم هرکیو نگاه میکنم پو لشو ازحساب خارج کرده و سهام خریده بدون ه یچ دانشی یا تحلیلی یا علم و اگاهی نسبت ب بورس...من یکم ترسیدم هنوز هیچ کاری نکرد م هرچی هم خبرهارو پیگیری میکنم همه چی ضد ونقیضه‌....هیچی باهم جوردرنمیاد ...ادم ن میدونه تواین مملکت چیکارکنه

  • محمد مرحمتی ارسالی در

    چهل سال امثال شما میگید دلار مسکن طلا وح الا بورس حباب داره فقط اراجیف میگید که م ردم بدبخت تو اصلاح سهام رو مفت بفروشن دو باره تو سعود شاخص گرون بخرن

  • سجاد ارسالی در

    هشدار هشدار هشدار: تا دیر نشده از بورس خ ارج شوید که سقوط سنگین در راه است. تمام شواهد و تمام تحلیل ها حاکی از سقوط و ترک یدن حباب در بورس دارد. کوره های پول سوزی بورس در حال راه افتادن هست و خطر بیخ گو ش تازه واردان است. گول تبلیغات بی اساس گ رگ های وال استریت را نخورید و مراقب سرما یه های خود باشید.

  • بی بصیرت ارسالی در

    مردم باید بفهمند که نباید به طمع چند برا بر شدن ثروت در چند هفته خانه ، اتومبیل، پول جهیزیه و ... را در بورس سرمایه گذار ی کنند. اینها ابتدایی ترین تجهیزات زندگی است و از دست دادن آنها با شرایط فعلی بو رس بعید به نظر نمی رسد. لطفا خود را به آ ب و آتش نزنید
    دلا چنان معاش کن که گر بلغزد پای/ فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد

  • ناشناس ارسالی در

    چون متقاضی بورس با این تبلیغات زیاد شده امیدی در کار نیست چند صبایی از پول خود مردم از بورس سود نسبتا خوبی عایدشان میشد اوایل بهتر بود کم کم رونقی درکار نیست اینجاست که بورس کار خود را می کند و اکثرا با کله به پایین خواهند آمد نه چندان دور این تجربه حرفه ای من است که می گویم خود دانی انشاالله که ضرری نکنید

  • یکی بود و دیگر نیست ارسالی در

    اينا همش بخاطر اينه که دولت کسری بودجه ش رو تامین کنه و پول مردم رو ازشون بگيره تا دیر نشده از بورس بکشید بیرون.....

  • نجس‌تر از طمع نداریم ارسالی در

    سازو کار بورس منطقی نیست. عده‌ی زیادی با طمع چندبرابر شدن داروندارشان را در بورس میریزند و امروز سود و فردا ضرر و در نتی جه فقط زمان تلف می‌کنند. کسانی هم که ادع ا میکنند از پارسال تا امسال پولشان ۳ برا بر شده، فراموش کرده‌اند که ارزش پول هم د ر این مدت یک سوم شده.
    البته دولت ک ه نقدینگی رو کم میکنه و سرمایه برای طرح‌ های ورشکسته‌اش جمع میکنه.
    کارگذاری ‌ها هم که دم به دم کارمزد می‌گیرند.
    پس ضرر برای مردمه و بس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها