|
کدخبر: 66649

آقای رئیس‌جمهوری اقتصاد بدون مسکن می‌میرد

ناصر بزرگمهر / مدیرمسئول

سرپناه دومین نیاز انسان بعد از خوردنی‌ها است. انسان برای زنده ماندن به آب و خوراک نیاز دارد و بعد از آن مسکن می‌خواهد تا ازآب و باد و خاک و سرما و گرما محفوظ بماند و زندگی خانوادگی تشکیل دهد و زادوولد کند.

اقتصاد برای زنده ماندن به صنایع، معادن، تجارت، تولید، کشاورزی، واردات، صادرات و بسیاری از سرفصل‌های دیگر نیاز دارد تا تصویر کامل پازل اقتصادی یک کشور شکل بگیرد؛ اما به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین جزو در روشن شدن و روشن ماندن موتور اقتصاد یک سرزمین، خانه‌سازی یا به‌عبارتی ساخت‌وساز در حوزه ساختمان باشد.

ساختمان‌سازی در ساده‌ترین شکل به ۴ ابزار مهم نیاز دارد:

۱. زمین

۲. مصالح ساختمانی

۳. نیروی انسانی

۴. پول یا نقدینگی اولیه

این ۴ عنصر مهم، پایه و اساس ساختمان‌سازی در جهان است. هر کدام از این عناصر در یک ساختمان، تاثیرات متفاوتی دارند، مبالغ هزینه‌ای آنها با یکدیگر برابر نیست، اما به‌طور تقریبی در بسیاری از کشورها از جمله ایران، زمین، نرخ و هزینه‌ای بیشتر از عناصر دیگر دارد.

مصالح ساختمانی از گچ، آهن، سیمان، کاشی، آجر، چوب، رنگ، میخ، پیچ، کابل، وسایل گرما و سرما و برقی، آشپزخانه، حمام، آسانسور، پارکینگ و صدها اقلام ریز و درشت دیگر که پیش و پس از تکمیل شدن یک ساختمان مورد نیاز است، ساختمان‌سازی را به مهم‌ترین موضوع یک اقتصاد پویا تبدیل می‌کند.

تعداد مشاغل درگیر با یک ساختمان در بخش‌های طراحی و ساخت‌وساز و مراحل سفت‌کاری، نازک‌کاری، زیبایی و تکمیلی در حدی است که به‌طور تقریبی هیچ صنعت و تجارت بزرگ و کوچکی را نمی‌توان با آن سنجید.

برای ساختمان‌سازی، معادن برای مواد اولیه از سنگ و گچ تا شن و ماسه، باید کشف و تهیه شوند.

آهن و فولاد همیشه مورد نیاز است، ساختمان سوخت و انرژی می‌خواهد، به کارکنان گوناگون از کارگر ساده تا مهندس و آرشیتکت و متخصص زلزله‌شناس نیاز دارد، گچ‌کار و سفت‌کار و برق‌کار و سیمان‌کار و کاشی‌کار و رنگ‌کار و نازک‌کار و چوب‌کار و کابینت‌ساز و شوفاژکار و نیروی خدماتی و نگهبان و بنگاهدار و ثبت اسنادی می‌خواهد.

نقش سازمان‌هایی مانند نظام مهندسی، شهرداری‌ها، وزارت مسکن، تعاونی‌ها و ده‌ها سازمان دیگر در زمینه ساختمان‌سازی کاملا هویدا و مشخص است.

ساختمان‌سازی به پول و نقدینگی نیاز دارد و البته به‌سرعت تاثیر خود را در نظام گردش مالی می‌گذارد و در مسیر بازگشت سرمایه‌ها حرکت مثبت خواهد داشت. و برای این پول، بانک‌ها و تسهیلاتی که می‌توانند ارائه کنند مهم‌ترین نقش را بر عهده دارند.

گسترش شهرها و ساختمان‌سازی با خود نیازهای گوناگون در جامعه به‌وجود می‌آورند؛ مدرسه، مسجد، بیمارستان، سینما، پارک، کلانتری، استادیوم ورزشی، مغازه و بازار و هر آنچه که جامعه کوچک و بزرگ نیاز دارند به‌نوعی با ساختمان‌سازی گره می‌خورد.

ساختمان‌سازی به‌ویژه خانه‌سازی ضمن اینکه نیاز همیشگی و دائمی جوامع بوده، با تولد هر کودک و بزرگ شدن او و هر ازدواجی که انجام و خانواده‌ای تشکیل می‌شود تبدیل به نیازی ضروری‌تر خواهد شد.

آقای رئیس‌جمهوری

شما بهتر از من می‌دانید که باتوجه به اهمیت ساختمان‌سازی، همه دولت‌ها در همه کشورها تلاش می‌کنند موتور ساختمان‌سازی در ۲رابطه مهم یعنی (وضعیت اقتصادی و بهبود جایگاه اجتماعی) خاموش نشود.

یکی از راه‌حل‌های ساده برای رفع مشکل مسکن در همه کشورها کنترل نرخ زمین به‌عنوان پرهزینه‌ترین بخش ساختمان‌سازی ازسوی دولت‌هاست، به همین دلیل هم پروژه‌هایی مانند مسکن مهر ارزان‌تر تمام می‌شود، زیرا دولت‌ها در چنین شرایطی دست به ساخت‌وساز در حاشیه شهرها و ایجاد شهرک‌های کوچک در زمین‌های بایر دولتی می‌زنند. حتی گاهی دولت‌ها به کمک شهرداری‌ها و سازمان‌های نظامی، تمامی زمین‌های خالی در اختیار خود را در داخل شهرها مانند اماکن بزرگ و پادگان‌ها و آنچه که امکان جابه‌جایی دارد را به خانه‌سازی اختصاص می‌دهند و از شیوه بلند‌مرتبه‌سازی استفاده می‌کنند تا قیمت‌ها کنترل و از تورم در بخش ساختمان که بر همه صنوف و مواد تاثیرگذار خواهد بود، جلوگیری شود.

آقای رئیس‌جمهوری

به‌طور معمول دولت‌ها حتی در سخت‌ترین شرایط مالی از افزایش بی‌رویه عوارض و مالیات و ده‌ها موضوع دیگر مرتبط با ساختمان ازسوی نهادهای دولتی و شهرداری‌ها جلوگیری می‌کنند و شوراهای شهر مدافع مردم هستند؛ نه کارگزاران شهرداری‌ها که متاسفانه شوراهای شهری ما از دست رفته‌اند که این خود بحث دیگری می‌طلبد.

آقای رئیس‌جمهوری

باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور، باید موتور ساختمان‌سازی روشن و این بازار از حالت رکود فعلی خارج شود که این امر فقط با ارزان شدن ساختمان امکان‌پذیر است. مسکن مهر با عیب‌های بسیاری که داشت باید تکمیل و تحویل شود و در طرح‌های آینده از مکان‌یابی مناسب‌تر و مصالح بهتر و طراحی‌های زیباتر بهره گیرد.

زمین‌های موجود در شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران به تعاونی‌های حداقل دولتی به رایگان واگذار شود. بخش عمده مصالح ساختمانی در کشور وجود دارد، اگر ساختمان‌سازی آغاز شود، معادن کوچک فعال می‌شوند و مهندسان جوان و ده‌ها هزار کارگر به‌کار گرفته خواهند شد. اگر نظام بانکی هم کمک کند و از سود ۳۰ درصدی خود بگذرد و تسهیلات با سود یک‌رقمی در اختیار مصرف‌کننده یعنی مردم قرار گیرد و متعهد پرداخت، خریداران واحدها باشند، اما پول در اختیار سازندگان قرار گیرد، این موتور خاموش دوباره گرم خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها