|
کدخبر: 188393

از قضا سرکنگبین صفرا فزود

ناصر بزرگمهر – یادداشت مدیر مسئول

دولت یازدهم و دوازدهم با عنوان تدبیر و امید با کلید و رنگ بنفش، آرزوهای بسیاری را در این ۸ سال بر باد داد و رفت اما باز هم در این چند روز آخر کوتاه نمی‌آید و تلاش می‌کند مشکلات ساخته خودش را خصوصا در ارز و گرانی و کمبود آب و برق به صورت نمایشی حل کند و کاری را که در این چند سال انجام نداده، در این چند روز انجام دهد که این هم از کرامات شیخ ما به‌شمار می‌رود. معاون اول به خوزستان عاصی سفر کرده و فرموده‌اند که آب موجود در پشت سدها متعلق به مردم خوزستان است و نمی‌گویند از آبی که به این استان و آن استان فرستادند، چه خبر؟ واقعا همه دولت‌ها با تصمیمات غیرکارشناسی به محیط‌زیست آسیب‌های جبران‌ناپذیر زده‌اند.

ناصربزرگمهر۹

یاد قصه کنیزک و شاه حضرت مولانا افتادم که می‌گوید:

بشنوید‌ای دوستان این داستان/ خود حقیقت نقد حال ماست آن

بود شاهی در زمانی پیش ازین/ ملک دنیا بودش و هم ملک دین

اتفاقا شاه روزی شد سوار / با خواص خویش از بهر شکار

یک کنیزک دید شه بر شاه‌راه/ شد غلام آن کنیزک پادشاه

مرغ جانش در قفس چون می‌طپید/ داد مال و آن کنیزک را خرید

در همین ابتدای قصه، مولانا تکلیف را روشن کرده است. پادشاهی با یارانش به شکار می‌رود و براساس هوی و هوس از کنیزکی خوشش می‌آید و او را می‌خرد و از مزایایش برخوردار می‌شود و کنیزک از این موضوع بیمار می‌گردد.

آن یکی خر داشت و پالانش نبود/ یافت پالان گرگ خر را در ربود

کوزه بودش آب می‌نامد به‌دست/ آب را چون یافت خود کوزه شکست

شاه از قدرت و پول و ثروتش استفاده کرده و او را تصاحب کرده ولی حالا خود کوزه شکسته است.

شه طبیبان جمع کرد از چپ و راست/ گفت جان هر دو در دست شماست

هر که درمان کرد مر جان مرا/ برد گنج و در و مرجان مرا

جمله گفتندش که جانبازی کنیم/ فهم گرد آریم و انبازی کنیم

هر یکی از ما مسیح عالمیست/ هر الم را در کف ما مرهمیست

شاه که از بیماری کنیزک بسیار آشفته شده است و دین و دنیا را به او باخته، پزشکان را جمع می‌کند و می‌گوید، جان من و جان کنیزک، هر دو در دستان شماست و هرکسی او را درمان کند، هرچه بخواهد به او خواهم داد،. پزشکان هم از باب ثروت و گنج اعلام می‌کنند که هر کدام از ما بهترین طبیب بوده و مانند مسیح هستیم و مرهم همه دردها در دستان ماست.

گر خدا خواهد نگفتند از بطر/ پس خدا بنمودشان عجز بشر

پزشکان مغرور فراموش کردند که بگویند اگر خدا بخواهد، پس خداوند به آنها عجز و ناتوانی بشر را نشان داد و هرچه علاج کردند، نتیجه‌ای نگرفتند و کنیزک هر روز لاغرتر و بیماری‌اش افزون‌تر شد.

هرچه کردند از علاج و از دوا/ گشت رنج افزون و حاجت ناروا

آن کنیزک از مرض چون موی شد/ چشم شه از اشک خون چون جوی شد

به‌دلیل بی‌توجهی به یاد خداوند عالم هستی، سرکنگبین که باعث از بین رفتن صفرا می‌شود، بر عکس عمل کرد و از روغن بادام، خشکی افزوده شد و هلیله که مسهل است باعث قبضی درون شد و آب که با آن آتش را خاموش می‌کنند مثل نفت عمل کرد.

از قضا سرکنگبین صفرا فزود/ روغن بادام خشکی می‌نمود

از هلیله قبض شد اطلاق رفت/ آب آتش را مدد شد همچو نفت

حالا سال‌ها و قرن‌ها از شعر مولانا و کنیزک گذشته است، مسئولانی که در رفت‌وآمد دولت‌ها به حرف هیچ کارشناسی توجه نکرده و حتی توصیه‌های رهبر معظم انقلاب را گوش نکرده‌اند، آب بزرگ‌ترین رودخانه کشور را که هزاران امسال و ساری بوده را از مسیر خود منحرف کرده و بزرگ‌ترین استان حاصلخیز کشور و مدافعان ۸ سال جنگ تحمیلی را در بدترین شرایط قرار داده‌اند.

رفتار دولتمردان هربار از قضا صفرا فزوده است، حالا ما از همین مسئولان که مسبب این وقایع هستند می‌خواهیم که مشکل را حل کنند!

 بیست سال قبل شور شدن شبکه آب شهری مردم آبادان و اعتراض آنها که به خیابان ریختند، نخستین خون‌هایی بود که برای مشکلات محیط‌زیست در ایران به زمین ریخته شد. آب دریا وارد شبکه آب آشامیدنی شهری شد و چند روز آب شرب شهر قابل آشامیدن نبود؛ شهری که در محاصره دو رودخانه آب شیرین قرار دارد.

توزیع آب در خوزستان همیشه با مشکل روبه‌رو است، وقتی باران می‌بارد در آبادان و اهواز، آب شرب با فاضلاب قاطی می‌شود.

در این استان رودخانه‌های کرخه، کارون، دز، جراحی و مارون جریان دارند. کارون یکی از بزرگ‌ترین رودخانه‌های ایران است که در این منطقه واقع شده و روزگاری قابل کشتیرانی بود، اما...

ماجرای سدسازی‌های بی‌رویه از دوران سازندگی بارها به‌عنوان خطرساز بودن شرایط مناطق پایین‌دست اعلام شد اما وزارت نیرو احتمال رخداد بحران زیست‌محیطی ناشی از سدسازی را انکار می‌کرد و می‌کند و دکترای عمران همه را توطئه می‌دید و با افتخار سد گتوند را افتتاح کرد و با یک اشتباه مهندسی در جانمایی، سدی را که می‌توانست باعث آبادانی بیشتر خوزستان شود را با یک بحران زیست‌محیطی گسترده روبه‌رو کرد و کوه نمکی داخل دریاچه باعث شد زمین‌های کشاورزی مسیر رودخانه تبدیل به شوره‌زار شوند و از رهاورد آن، بیش از یک میلیون درخت نخل در این منطقه خشک شد.

 دولت آینده باید به‌سرعت درباره سدسازی و سدهای موجود تجدیدنظر کند.

البته موارد دیگر از کشاورزی غلط، کشت هندوانه و گندم برای خودکفایی، تخلیه ذخایر چندمیلیون ساله آب از اعماق زمین، آزادکردن چاه زدن در سفرهای استانی گرفته تا تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای و شیوه مدیریت ملوک‌الطوایفی در توزیع آب و فرمایش آب مال خداست و هرکس، هرقدر و هر جور که نیاز دارد، برداشت کند و بی‌تفاوتی دولت بی‌تدبیر درباره از بین رفتن تتمه آب کارون و کرخه، کار را به آنجایی رساند که مردمی را که قرن‌ها بر لب آب نشسته‌اند و در حاصلخیزترین جلگه ایران زندگی می‌کنند و دارای موقعیت جغرافیایی استثنایی و ثروت اصلی مملکت یعنی نفت و گاز هستند را به چنین شرایطی رسانده که رهبر معظم انقلاب هم در سخنانشان به مشکلات مردم خوزستان اشاره کرده و گفتند: در روزهای اخیر یکی از نگرانی‌های واقعا دردآور، مسئله آب خوزستان و مشکلات مردم بود.

ایشان به رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز اشاره کردند و گفتند اگر آن توصیه‌ها موردتوجه قرار می‌گرفت مسلما این وضعیت ایجاد نمی‌شد که مردم وفادار خوزستان را با وجود این‌همه امکانات و استعدادهای طبیعی و کارخانجات در استان، ناراضی و ناراحت کند. مردم ناراحتی خود را بروز دادند اما هیچ گلایه‌ای از آنها نمی‌توان داشت، چراکه مسئله آب آن‌هم در آن آب‌وهوای گرم خوزستان، مسئله کوچکی نیست، این مردم نباید دچار مشکلات باشند و اگر در وقت خود به کار مردم رسیدگی می‌شد، این وضعیت ایجاد نمی‌شد. دولت بعدی که بر سر کار خواهد آمد، کارها را به‌طور جدی دنبال کند.

 

نویسنده: ناصر بزرگمهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها