|
کدخبر: 164443

پشتیبانی از کار و تولید ایرانی با مانع‌زدایی سازمان‌های دولتی

ناصر بزرگمهر/ مدیر مسئول

آقای غلامرضا شریف‌زاده از خوانندگان خوب ما برایم نوشته است، می‌دانید سرفصل‌های مهم رفع مانع‌زدایی در کسب‌و‌کارها و تولید را که شعار امسال است، کجاست؟

می‌دانید کار کردن در ایران با این همه سازمان‌های مزاحم که قرار است به جای کمک، فقط مانع‌تراشی کنند، یعنی چی؟

ناصرـبزرگمهر

می‌دانید اداره‌های مختلف مثل دارایی، مالیات، شهرداری، صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات، اتاق اصناف، اتحادیه، اماکن، تامین اجتماعی، بانک، بیمه، ژاندارمری، راه‌وترابری، گمرک، پلیس، اجراییات، بهداشت، حمایت از مصرف‌کننده، آتش‌نشانی، آب، برق، گاز، تلفن و حتی نگهبان محلی که خودمان استخدام می‌کنیم و ده‌ها جای نهان و آشکار دیگر که تازه هر کدام‌شان ده جورگرفتاری برای کاسبی که روزی قرار بود حبیب خدا باشد، درست می‌کنند، یعنی چی؟

می‌دانید فقط یک شهرداری به تنهایی ده مدل به هرکسی که دلش بخواهد گیر می‌دهد، از تابلو و سردر گرفته تا پیاده‌رو، از پشت‌بام گرفته تا زیرزمین، به اضافه دریافت انواع عوارض نوسازی، کسب‌وکار، پسماند، ارزش‌افزوده تا انواع پول‌های زور برره‌ای، یعنی چی؟

آقای روزنامه‌نگار به نظرتان اینطوری می‌شود، کار کرد؟

من حدود۶ سال بیمه شخصی به‌ نام حسن و نام‌خانوادگی راننده را دادم، زیرا مامور بیمه اومده توی مغازه من و یکی اونجا بوده، بهش گفته اسمت چیه؟ شهرتت چیه؟ و طرف جواب داده که اسمم حسن است و شهرتم که منظورش کارش بوده، راننده است.

مامور بیمه هم نوشته حسن راننده در این کارگاه کار می‌کند.

به رئیس بیمه گفتم از ثبت احوال استعلام کنید، اگر کسی به‌نام حسن راننده توی این شهر و اصلا توی ایران وجود دارد، من تا بازنشستگی آقای حسن راننده، بیمه این شخص را پرداخت می‌کنم.

می‌دانید چه جوابی به من داد. گفت ببین، حق بیمه را بده و خودت را خلاص کن و به دردسر نینداز.

ما هم دادیم که خودمان را به دردسر نیندازیم.

حالا از اداره‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و سازمان‌های تعزیرات و بقیه، چیز دیگری نمی‌گویم که خودم را به دردسر نیندازم.

موضوع کسب‌وکار و خصوصا تولید در همه این سال‌ها دغدغه رهبری و دولت‌های مختلف و بیشتر مسئولان بوده اما متاسفانه در عمل هیچ سازمانی برای رفع بروکراسی‌های موجود و ادغام این سازمان‌ها و یک کاسه کردن عوارض‌های گوناگون و رفع موانع و حتی شناسایی سیستماتیک آنها اقدامی انجام نداده و مرتب بر گرفتاری‌های مردم در همه حوزه‌ها و خصوصا کسب‌وکارهای خرد افزوده است.

روزنامه صمت در ۲ سال گذشته تلاش کرده هر شنبه با انتشار یک پرونده به‌نسبت کامل، بخشی از مشکلات مرتبط با تولید را مطرح کند و امسال هم تلاش خواهیم کرد در راستای شعار امسال به موانع تولید با پرونده‌های اختصاصی در همه حوزه‌ها بپردازیم و همین‌جا از همه کارشناسان و خواننده‌های عزیز تقاضا می‌کنیم نظرات خود را در همه حوزه‌های تولید برای‌مان بنویسند و اطمینان داشته باشند که به آنها خواهیم پرداخت.

حمایت از کالای ایرانی با نام‌گذاری‌های متعدد در این سال‌ها، نشان از دغدغه بالای رهبر معظم انقلاب داشته و دارد. وقتی رونق تولید راه به جایی نبرد، از جهش تولید استفاده کردند و امسال راه‌حل را در پشتیبانی‌ها و رفع مانع‌زدایی‌ها دیدند و در پیام نوروزی سال ۹۹ فرمودند: کرونا زندگی مردم از جمله کسب‌وکارها را تحت‌تأثیر قرار داده و ضربه سختی به اشتغال در کشور زده است اما جهش تولید تا حد قابل‌قبولی در بخش‌هایی از کشور تحقق یافت، البته این میزان جهش در حد انتظار نیست، چراکه با وجود تحقق در کارهای زیربنایی و سازندگی، نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نشد، در حالی‌که انتظار بود جهش تولید گشایشی در زندگی مردم به‌وجود آورد. تحقق جهش تولید، هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور از جمله در مسئله ارزش پول ملی دارد و هم موجب اعتماد به‌نفس ملی، رضایتمندی عمومی و تضمین‌کننده امنیت ملی است.

ایشان علت تحقق نیافتن کامل جهش تولید در سال ۹۹ را وجود موانع و همچنین حمایت نشدن تولید در همه بخش‌ها دانستند و با اشاره به معضل واردات و قاچاق، گفتند: ضعف‌های قانونی و واردات رقیب خارجیِ محصولی که در داخل با همت جوانان در حال تولید است یا قاچاق آن از طریق دست‌های خیانتکار، مانع تولید است و موجب شکست خوردن آن می‌شود. اما ایجاد مشوّق‌هایی از جمله مشوّق‌های سرمایه‌گذاری لازمه جهش تولید است، اوضاع کسب‌وکار در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق شوند و از افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود.

مشوق‌های اندک در بخش تولید و همچنین بالاتر بودن شاخص هزینه تولید‌کننده از هزینه مصرف‌کننده در برخی سال‌ها، مانع پیشرفت تولید است.

ایشان افزودند: چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایت‌های همه‌جانبه‌ قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال، جهش تولید به معنای واقعی تحقق یابد.

 

نویسنده: ناصر بزرگمهر

اخبار مرتبط

  • رضا طهماسبی ارسالی در

    باسلام : انشاالله و به پشتوانه قبور هم یشه نورانی وگلباران یکایک شهدای معظم هشت سال دفاع مقدس وخون های نورانی و طاهر شه دای والامقام مدافعین حرم مطهر زینب (سلا م الله علیها) که انشاالله خداوند کریم و رحیم همگی مارا مدیون این خون های طاهر و نورانی شهدا نمیراند ۰ احترامأ پیرو ۳۱ سر ی گزارشات و کامنت های ارسالی به مقامات و مسئولان محترم نظام و ارسال به مدیریت شرک ت ایران خودرو که پاسخی از سوی آن مدیریت شرکت نیامده است ، مع الوصف توصیف نهایتأ مدیریت شرکت ایران خودرو را خواهان وخوا ستار ارسال گزارش به مقامات و مسئولان مح ترم نظام قلمداد است ۰ در این خصوص قطعأ جریان نفوذی وپنهانی است که پشتوانه ایس ت برای اینان که با گستاخی و بیشرمی خواست ار ارسال مظلومیت ۰۰۰ و۰۰۰ میباشند و چرای ی ان نکته ایست غیر قابل باور که ریشه یاب ی نهادهای مسئول را می طلبد ۰ و عملکرد پ یدا وپنهان این شبکه نفوذ که علاوه بر گست اخی در عدم حرمت حرمات ۰۰۰ همواره ضربات اصلی به واسطه خیانت اینان به صنعت کشور وارد شده است که دراین مهم ( واکاوی پرو نده کروز و عظام با دکتر علی خاکساری) در گفتگو با نود اقتصادی قابل تامل است ۰ که انشاالله نهادهای مسئول شبکه نفوذ را شنا سایی و منهدم نمایند ۰ " فرشاد مقی می مدیریت عامل گروه صنعتی شرکت ایران خو درو و مدیران مسئول "بزودی پاسخگوی ن کات ارسالی به مقامات و مسئولان محترم نظا م مقدس والهی جمهوری اسلامی ایران و قضات محترم متعددی از دستگاه محترم قضا خواهند بود۰
    رضا طهماسبی کد ملی ۰۳۲۱۳۹٨۳٨۶ مورخ شنبه ۴/ اردی بهشت / ۱۴۰۰

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها