|
کدخبر: 176481

تغییر مدیریت همای پرشکسته از توده بهمن کم نخواهد کرد

ناصر بزرگمهر - مدیرمسئول

به نام او که هرچه بخواهد همان می شود

در خبرهای چند روز اخیر از استعفا و تغییر مدیرعامل بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور، ایران ایر و جایگزینی آن گفته شده است.

ناصرـبزرگمهر

از ۱۳۱۸ که دستور تاسیس اولین باشگاه هوانوردی در ایران داده شد، تابا پولی که مستقیماً از مردم جمع‌آوری شد، ۲۵ فروند هواپیما از آمریکا به بهای مجموعاً ۱۲۸۱۵۱ دلار خریده شود تا روز ۵ اسفند سال ۱۳۴۰که دو شرکت ایرانیان ایرویز و پرشین ایرسرویس در یکدیگر ادغام شدند و شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، با نام بین‌المللی ایران ایر (IRAN AIR) تأسیس شد و از فروردین ماه سال ۱۳۴۱ فعالیت‌های خود را آغاز کرد و با شروع دهه ۱۳۵۰ عصر طلایی هما نیز آغاز شد و با پول نفت و خرید هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ و ۷۲۷ و ۷۴۷ در میانه دهه هفتاد میلادی، پروازهای بدون توقف بسیاری را به‌طور روزانه به قاره اروپا انجام می‌داد.

 در این دوره، هواپیمایی ملی ایران تنها در مسیر تهران-لندن بیش از سی پرواز هفتگی انجام می‌داد. خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۱۳۵۴ با بهره‌گیری از بوئینگ ۷۰۷ و با یک توقف در فرودگاه هیثرو لندن آغاز شد. با خرید بوئینگ‌های ۷۴۷ اس پی، هما این هواپیماهای دوربرد را در مسیر تهران-نیویورک به کار گرفت و به این ترتیب طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه‌اندازی کرد و تا سال ۱۳۵۷، مرغ هما در جهان بی رقیب شد و یکی از چند شرکت بزرگ هوایی دنیا بشمار می رفت.

ایران ایر در سال های بعد از انقلاب هم بیشتر به خاطر تعصب همایی ها خدمات منحصر به فردی در حوزه هوایی و خصوصا سال های جنگ و حمل و نقل حجاج و هم اکنون با توجه به تحریم ها انجام داده و می دهد، جابجایی بیش از۶ میلیون نفر مسافر در سال تلاش بسیار ارزشمندی است، من در این سال ها نقدهای متعددی بر نحوه مدیریت، روابط عمومی، انحصارگری در توزیع مطبوعات، خدمات ضعیف دفاتر فروش خصوصا در خارج از کشور و عدم پاسخگویی مناسب و مهمانداری دلبخواهی و cip و امثالهم داشته ام ، اما بخش پر لیوان هم باید دیده شود.

 ‌متاسفانه از سال ۱۳۵۷ و با انقلاب و جنگ تحمیلی و تحریم ها و سو مدیریت ها، مشکلات شرکت بزرگ ایران ایر آغاز شد و با تغییرات پی در پی مدیریتی، تا امروز ادامه یافته و این توده برف کوچک آغازین به بهمن بزرگ مشکلات تبدیل شده است.

بخش عظیمی از گرفتاری های امروز هما، در ازدیاد نیروی انسانی است که با توصیه و چشم فرو بستن در استخدام ها و استفاده از نیروی غیر تخصصی، تعداد بازنشستگان آن از شاغلین آن بیشتر شده است،در یک آمار غیررسمی از حدود ده هزار شاغل و دوازده هزار بازنشسته سخن گفته می شود.

فروش املاک و هتل ها و آپارتمان و سایر امکانات هما از دیگر مشکلاتی است که یک شرکت بزرگ را ازبین برده است.

نکته مهم دیگر در حوزه تصمیم گیری و مدیریت است.

یک مدیر سالها طول می کشد تا با مجموعه ای به بزرگی هما آشنا و به زیر و بم های آن مسلط شود. نتیجه همین تغییرات سلیقه ای و بی توجهی به نقد صدها کارشناس و رسانه ها و دوری از افکار عمومی، نابودی سرمایه ملی است.

هما از سال تاسیس تا انقلاب یعنی به مدت ۱۷ سال فقط یک مدیرعامل داشته است، که به کمک دولت وقت توانسته به رکوردهای مهمی درهمه حوزه های پروازی دست پیداکند.

در حالی که در این ۴۳ سال هفده هیجده مدیر عامل برای هما که یک شرکت مادر تخصصی است، منصوب شده، که البته آمار دقیقی در سایت هما و ویکی پدیا هم وجود نداشت و بعضی حافظه ها اسم های دیگری مثل آقای معین و...را هم ذکر می کردند که بعضی از آنها با الفبای اولیه موضوع هواپیمایی و پرواز آشنایی نداشته اند.

علیمحمدخادمی۱۳۴۰-۱۳۵۷

امیر افضلی ۱۳۵۷

هوشنگ تجدد۱۳۵۷

سیروس چایچیان۱۳۵۸

قاسم شکیب نیا۱۳۵۸

تقی فراحی۱۳۵۸

میرمهدی اصفهانی۱۳۵۹

محمدباقریان۱۳۵۹

محمدسپهری راد۱۳۶۱

حسن شفتی۱۳۶۱-۱۳۶۵

محمدرضامجید۱۳۶۵-۱۳۶۸

حسن شفتی۱۳۶۸-۱۳۷۶

احمدرضاکاظمی۱۳۷۶-۱۳۷۹

داودکشاورزیان۱۳۷۹-۱۳۸۴

سعیدحسامی۱۳۸۴-۱۳۸۸

فرهاد پرورش۱۳۸۸-۱۳۹۶

فرزانه شرفبافی۱۳۹۶-۱۳۹۸

دهقانی زنگنه۱۳۹۸-۱۳۹۹

علیرضابرخور۱۳۹۹

با چنین شرایطی مگر یک مدیر در وضعیت کنونی تحریم و کرونا و بی پولی دولت که وارث گذشتگان هم هست، چه اهدافی را می تواند در کوتاه مدت به سرانجام برساند.

در شرایط موجود و با توجه به انتخابات پیش رو و تغییر دولت، تغییر مدیرعامل ایران ایر، آن هم برای یکی دو ماه، که حتما دولت بعدی هم تغییر خواهد داد، و با ده بیست هواپیمای آماده پرواز که ۸ تای آن ATR با صندلی های محدود هستند، هیچ کمکی به حل مشکلات کارکنان بازنشسته و این شرکت نخواهد کرد و همای پرشکسته، ورشکسته بر زمین خواهد نشست.

بدون شک،ما که بارها موضوع هواپیمایی و مدیریت های هما را مورد نقد قرار داده ایم، با این تغییرات پی در پی موافق نبوده و اطمینان داریم که نتیجه ای نخواهد داشت،شعارهای ناآگاهانه و تغییر مدیر، از توده بهمن مشکلات نخواهد کاست.

ارسال نظر