|
کدخبر: 173384 سهیل فرزین

مدیرعامل شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری فرانگران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

دریچه ای جدید برای تجارت ایران و پاکستان در شرایط کرونایی

دهقانی گفت: قصد داریم دور دوم نشست های آنلاین تجاری دو کشور ایران و پاکستان را در تیر ماه سال جاری برگزار کنیم.

تجارت دریچه ای جدید برای تجارت ایران و پاکستان در شرایط کرونایی

برگزاری نمایشگاه های تجاری، نشست های تخصصی و همچنین ایجاد پایگاه های صادراتی در کشورهای همسایه به عنوان راهکارهای موثر و پربازده برای ورود و توسعه بازار در این کشورها مطرح هستند. کشور پاکستان به دلیل داشتن جمعیت قابل توجه و مرز مشترک، همچنین ویژگی‌ های فرهنگی مشابه به گزینه خوبی برای تجار و صادرکنندگان ایرانی تبدیل شده است. این کشور با وجود داشتن کیلومترها مرز مشترک یکی از دروازه های ورود به آسیای شرقی برای تجار کشور ما تلقی می شود.

آمارها نشان می‌ دهد که علی‌رغم وجود مرز مشترک بین ایران و پاکستان و وجود اشتراکات فرهنگی و سیاسی، میزان تجارت میان این دو کشور چندان قابل توجه نیست و باید از این ظرفیت بزرگ استفاده بهینه ای کرد.

سهم واردات پاکستان از ایران حدود ۱ درصد است و ناگفته پیداست که فرصت صادراتی بزرگی که می تواند در این شرایط تحریمی کشور اقتصاد ما را متحول کند مورد غفلت بزرگ قرار گرفته و در حال از دست رفتن است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و هزینه های بالای مشارکت در نمایشگاه های تجاری، برگزاری نشست های تخصصی و آنلاین برای شرکت های دانش بنیان و غیر دانش بنیان کشور با تجار و واردکنندگان پاکستانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی و تجاری فرانگران که کارنامه درخشانی در خصوص برگزاری نشست های آنلاین دارد به این مهم توجه کرده و برگزاری دور دوم نشست تجاری آنلاین ایران و پاکستان را در دستور کار قرار داد.

خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با سعید دهقانی مدیرعامل این شرکت ترتیب داده و جزییات برگزاری این نشست تجاری آنلاین را از وی جویا شده که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

برگزاری اولین دوره نشست های آنلاین تجاری ایران و پاکستان

سعید دهقانی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: پیروی تاکید وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت بر گسترش روابط تجاری ایران با کشور پاکستان بهمن ماه سال گذشته ما اولین دوره نشست های آنلاین تجاری ایران و پاکستان را برگزار کردیم. با توجه به شرایطی که شیوع پاندمی کرونا ایجاد کرده بود تنها راه تجارت بین دو کشور برگزاری همین نشست های آنلاین بود. بر همین اساس ما مانع متوقف شدن پروسه تجارت میان دو کشور شدیم و طیق برنامه ریزی هایی که انجام دادیم اقدام به برگزاری اولین دوره نشست های آنلاین تجاری ایران و پاکستان کردیم.

سعید_دهقانی

وی افزود: در این نشست ۳۰ شرکت ایرانی و ۶۲ شرکت پاکستانی مشارکت داشتند. در مجموع این دوره که حدود ۲ ماه به طول انجامید ۲۷۴ جلسه تجاری برگزار شد. اولین بار بود که در یک رویداد تجاری مشترک ایران و پاکستان تمام ارکان دخیل در تجارت میان دو کشور اعم از وزارت امور خارجه، سفارت ایران در اسلام آباد، سفارت پاکستان در تهران، اتاق های بازرگانی دو کشور، سازمان توسعه تجارت ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که از شرکت های دانش بنیان حاضر در این نشست ها حمایت می کرد و به طور کلی تمام ارکان و سازمان های دخیل در امر تجارت دست به دست هم دادند تا یک رویدادی رقم بخورد و ما هم به عنوان مجری به وظیفه خود عمل کردیم.

انحصار شکنی تجاری صادرکنندگان ایرانی

مدیرعامل شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی در ادامه گفت: دستاوردهای بعد از اولین دوره برگزاری این نشست از اهمیت خاصی برخوردار است. طی بررسی ها و پیگیری هایی که بعد از پایان دور اول نشست آنلاین تجاری ایران و پاکستان انجام شد بیش از ۱۰ قرارداد قطعی منعقد شد. دو مورد از این قراردادها ارسال کالا نیز داشته اند. یکی از این قرارداد ها مربوط به صادرات یک نوع از واکسن دام و طیور است. انحصار این کالا تا قبل از برگزاری این نشست در دست یک شرکت فرانسوی بود. خوشبختانه پس از برگزاری این نشست ها یک شرکت ایرانی موفق شد صادرات این واکسن را از انحصار شرکت فرانسوی خارج کند.

دهقانی همچنین گفت: قراردادهای دیگری نیز در حوزه های مختلف منعقد شده است. طی صحبت ها و پیگیری هایی که انجام داده ایم میزان رضایت طرفین از برگزاری جلسات خیلی خوب بوده است. بر همین اساس و با توجه به روندی که آغاز شده است و تاکید بر ادامه دار بودن این نشست ها قصد داریم که دور دوم نشست های آنلاین تجاری دو کشور ایران و پاکستان را در تیر ماه سال جاری برگزار کنیم.

جزییات برگزاری دومین دور نشست های آنلاین تجاری ایران و پاکستان

وی در تشریح جزییات دور دوم این نشست ها اظهار داشت: دور دوم این نشست برخلاف دور اول مختص شرکت های دانش بنیان نخواهد بود و دیگر شرکت هایی که تمایل دارند تا در بازار پاکستان حضور داشته باشند می توانند مشارکت داشته باشند و بهره لازم را کسب کنند. گفتنی است تلاش کرده ایم تا برای دور دوم این نشست ها برخی اتفاقات جدید را رقم بزنیم که یکی از آن ها بحث غرفه های مجازی است که برای شرکت های حاضر در این نشست طراحی خواهد شد.

دهقانی افزود: علاوه بر نشستی که در شرکت ها در آن حضور خواهند یافت و با شرکت متناظر خود در پاکستان مذاکره خواهند کرد، یک پروفایل نیز به مدت دو ماه در دسترس آنها قرار خواهد گرفت تا بتوانند محصولات خود را در آنجا نیز به نمایش بگذارند. این اتفاق به نحوی یک پایگاه صادراتی مجازی برای دو کشور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی در ادامه خاطرنشان کرد: برای دور دوم نشست های آنلاین تجاری ایران و پاکستان نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز پای کار آمده اند و حمایت های خود را از شرکت های دانش بنیان حاضر در این نشست دریغ نکرده اند. در صدد هستیم در صورت امکان مجوز سازمان توسعه تجارت را نیز اخذ کنیم تا مجددا دوره ای را مشابه دور اول منتهی با کیفیت بالاتر و رضایت مندی بیشتر ترتیب دهیم.

دهقانی با اشاره به اینکه پیش بینی می کنیم که موفق شویم به حدود ۵۰ شرکت ایرانی خدمات دهیم، گفت: یکی از سیاست های مدنظر ما این است که تعدادی از شرکت هایی که قادر به ارائه خدمات به آنها هستیم را ثبت نام کنیم. در دوره اول این نشست ها نیز تعداد شرکت هایی که اعلام آمادگی کرده بودند ۵۴ شرکت بود اما پس از غربال شرکت هایی که پتانسیل صادرات داشتند و خدمات آن ها با بازار پاکستان همخوانی و توازن داشت، انتخاب شدند.

وی افزود: به شرکت هایی که احتمال داشت محصولات آنها در پاکستان با استقبال مواجه نشود یا مشابه آن محصول در پاکستان وجود داشته باشد، توصیه کردیم که در این نشست ها شرکت نکنند چرا که موجب می شد علی رغم صرف هزینه و وقت به نتیجه مطلوب و دلخواه نرسند.

مدیرعامل شرکت توسعه رویدادهای نمایشگاهی در پایان زمان آغاز ثبت نام شرکت ها برای حضور در دور دوم نشست های آنلاین تجاری ایران و پاکستان را نیمه دوم خرداد ماه سال جاری اعلام کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها