|
کدخبر: 131194

سلام از کودکی تا مرگ

ناصر بزرگمهر- مدیرمسئول

محمود فلاح مردمدار، مهربان، متخصص، مدیر و تهیه‌کننده سریال‌های مشهور مختارنامه، تفنگ سرپر، خوش‌رکاب و ده‌ها فیلم سینمایی، متولد۱۳۲۴، اول آبان ۱۳۹۹ رفت.

او در سال۱۳۴۷ با ورود به تلویزیون ملی ایران فعالیت خود را آغاز کرد.

فلاح

محمود فلاح را برای نخستین بار در همان سال‌های دهه۴۰ در رادیوتلویزیون آبادان دیدم. حدود ۲۴ سال داشت و من حدود ۱۴ سال و برای گویندگی در رادیو انتخاب شده بودم. محل رادیوتلویزیون در بوارده با خانه ما زیاد فاصله نداشت. ‌او از مدیران بود و به‌نظر من خیلی بزرگ بود. چند باری به‌عنوان یک نوجوان سلام کرده بودم و او سری تکان داده بود.

چند سال بعد که برای دانشگاه به تهران آمدم، در تلویزیون مشغول ‌کار شدم و در دهه ۵۰ گاهی در راهروها به او سلام می‌کردم و او سری تکان می‌داد.

در دهه ۶۰ رئیس هماهنگی تئاتر کشور شدم و در نقش دو مدیر، در دو سوی میز نشستیم؛ من از تئاتر دفاع می‌کردم و او از منافع تلویزیون می‌گفت.

با گذشت زمان کم‌کم فاصله سنی ما کم شد و دهه ۷۰ رفیق شدیم.

هادی سرکمری از تصویربرداران قدیمی و همسرش از گویندگان خوب تلویزیون آبادان، از دوستان مشترک من و محمود، تهران‌نشین شدند و مثلث روابط خانوادگی را شکل دادند و مهندس فلاح، تبدیل به محمود شد و آشنایی دیرینه ما گل داد.

اما روزگار نگذاشت که این رابطه خانوادگی ادامه یابد و یک‌ جا قطع شد.

اما هر چند سال یک بار، جایی دیدار من و هادی و محمود شکل می‌گرفت. آخرین بار، دو سه سال قبل، من و هادی به خانه محمود رفتیم و غذای مجردی خوردیم. چند شب بعد هم در خانه هادی شام خوردیم و این آخرین دیدار ما بود و بعدگاهی پیامی و سلامی و بس.

امروز موبایل را که باز کردم امیر حسینی، مدیر گروه ورزش سال‌های ۷۰ پیام ‌گذاشته بود که فلاح، مدیرکل تولید و معاون فنی آن سال‌ها رفت.

فلاح پس از بازنشستگی مختارنامه ‌را ساخت. وی در جریان تهیه این سریال، دو بار سکته قلبی کرد.

اخیرا شنیدم که دستور ساخت مستند پرتره این چهره ماندگار صداوسیما به شبکه مستند صادر شده بود که به‌دلیل وخامت حال عمومی‌اش نشد.

محمود فلاح نفر اصلی ساخت فیلم مستند بازگشت امام خمینی به ایران و سخنرانی بهشت زهرا در ۱۲ بهمن ۵۷ بود.

تهیه کنندگی فیلم سینمایی رسم عاشق‌کشی، جایی در دوردست، چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، چراغی در مه، پناه بر خدا، کلبه، آوای جبرئیل، بدون اجازه، ابرهای ارغوانی، قبیله عشق، بوی خوش زندگی و ده‌ها فیلم تلویزیونی دیگر جزو کارنامه اوست.

تجهیز و ارسال ده‌ها گروه فیلمساز در دوره جنگ تحمیلی برای ثبت وقایع، از جمله فعالیت‌های مدیریتی مهندس فلاح به‌شمار می‌رود.

مهندس فلاح بارها تاکید می‌کرد که اگر برای ساخت فیلم‌های تاریخی حمایت لازم شود، هنرمندانی داریم که بتوانند از پس ساخت آثاری با این موضوع برآیند. البته مهم‌ترین معضل، سرمایه‌گذاری است. حتی اگر ساخت سریال‌های بلند امکان‌پذیر نیست، می‌توان روی تله‌فیلم‌های پربیننده تمرکز کرد.

نویسنده: ناصر بزرگمهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها