|
کدخبر: 313615

جنگل‌های هیرکانی / میراث جهانی/استان گیلان

جنگل رودخان پلاک دار شد/ اولین پلاک ثبت جهانی استان گیلان نصب شد

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان به منظور معرفی و بهره‌مندی از فرصت بدست آمده از ثبت جهانی این اثر، اولین استانی است که در راستای نصب پلاک ثبتی و تابلوهای معرفی سایت‌های جهانی هیرکانی با بودجه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اقدام کرده است.

گردشگری جنگل رودخان پلاک دار شد/ اولین پلاک ثبت جهانی استان گیلان نصب شد

ولی جهانی با بیان این مطلب گفت: جنگل‌های هیرکانی تنها اثر ثبت شده استان گیلان در فهرست میراث جهانی است و این استان تنها استان دارای پایگاه در میان پنج استان دارای سایت‌های جهانی هیرکانی است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: در چهل و پنجمین اجلاس جهانی یونسکو که در کشور عربستان (ریاض، ۲۰۲۳) برگزار شد، با ثبت دو سایت از جنگل‌های هیرکانی جمهوری آذربایجان، جنگل‌های هیرکانی به تنها سایت جهانی فرامرزی ایران تبدیل شده است که همین امر لزوم معرفی، حفاظت و مدیریت این سایت‌ها را بیش از پیش آشکار می‌سازد.   

او تصریح کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان به منظور معرفی و بهره‌مندی از فرصت بدست آمده از ثبت جهانی این اثر، اولین استانی است که در راستای نصب پلاک ثبتی و تابلوهای معرفی سایت‌های جهانی هیرکانی با بودجه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اقدام کرده است. نصب پلاک ثبتی از جمله تعهدات کشورهای عضو در مورد سایت‌های جهانی است.

جهانی ادامه داد: بدیهی است که ثبت یک اثر در فهرست میراث جهانی، خودبخود آن اثر را تبدیل به مقصد گردشگری می‌کند و بهره‌مندی از این فرصت کم‌نظیر بر عهده کشورهای عضو است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان گفت: تاکنون فعالیت‌های بسیاری در راستای معرفی و آموزش عمومی در مورد سایت‌های جهانی هیرکانی در استان گیلان انجام شده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری کارگاه‌ها و اردوهای آموزشی در مدارس، آموزش مردم محلی، برگزاری جشنواره‌های مختلف اشاره کرد.

او همچنین تاسیس موزه جنگل‌های هیرکانی را از دیگر اقدامات این اداره کل دانست و اظهار امیدواری کرد با اختصاص بودجه مناسب این موزه تا دهه مبارک فجر افتتاح شود.

جهانی بیان کرد: در بخش ایرانی جنگل‌های هیرکانی ۱۲، سایت با مساحتی بالغ بر ۳۰۶ هزار هکتار به ثبت جهانی رسیده است که سه سایت از ۱۲ سایت آن شامل منطقه حفاظت شده لیسار در شهرستان تالش، گشت رودخان در شهرستان فومن و سیاهرود در شهرستان رودبار در استان گیلان قرار دارد. نصب پلاک ثبتی جنگل‌های هیرکانی به همراه لوگوی کمیته میراث‌جهانی و یونسکو در دو سایت باقی مانده نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد که بزودی و با اختصاص بودجه مناسب انجام خواهد شد.

او افزود: امید است اقداماتی از این قبیل فرصت بدست آمده را در راستای بهبود زیر ساخت‌های گردشگری و ارتقای اقتصاد ملی و محلی قرار دهد.

 

منبع: آریا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها