|
کدخبر: 275686

فرمانده سپاه‌ استان گیلان: معترضان دچار بازی های رایانه ای شده بودند

فرمانده سپاه‌ استان گیلان گفت: ۱۰۶ نفر از لیدرهای درگیری های در استان دستگیر شدند و اعلام می‌کنیم همه کسانی‌که به اموال مردم و دولت در گیلان آسیب رساندند دستگیر شدند.

سردار محمد عبدالله‌پور، فرمانده سپاه‌ استان گیلان پیش از ظهر امروز در همایش فعالان رسانه‌ای گیلان و لزوم جهاد تبیین در جنگ روایت‌ها اظهار داشت: کسانی‌که در اغتشاشات اخیر گیلان دستگیر شدند، تعدادی زیادی از آن‌ها حالت مست داشتند و با همان شرایط به تخریب اموال عمومی‌ روی آوردند و مسجد آتش زدند.

فرمانده سپاه‌ استان گیلان از دستگیری 106 نفر از لیدرهای اغتشاشات در گیلان خبر داد و بیان کرد: بعضی‌ها دچار هیجانات ناشی از بازی‌های رایانه‌ای و برخی نیز فرزند طلاق بودند؛ اکثر دستگیرشدگان از طبقه متوسط به سمت ضعیف و با مشکلات عدیده خانوادگی مواجه بودند و مصرف دخانیات و مواد مخدر هم داشتند.

سردار عبدالله‌پور گفت: بسیاری از دستگیرشدگان در اتفاقات سال 96 و 98 شرکت نداشتند و اراذل اوباش دستگیرشده نیز شناسنامه‌دار نبودند و می‌توان گفت که همه کسانی‌که به اموال مردم و دولت در گیلان آسیب رساندند دستگیر شدند حتی آنان که به اغتشاشگران جا و مکان دادند شناسایی و دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه ملت ایران در مقابل فتنه‌ها و حوادث مختلف سربلند شده‌ و توانسته خود را حفظ کند تصریح کرد: هم‌اکنون از نظر امنیتی بر اوضاع مسلط هستیم و شناسایی و دستگیری‌های انجام شده نیز با کمک فراجا انجام شد لذا به کسی اجازه نمی‌دهیم که سد راه انقلاب اسلامی شود و تمام موانع را پشت سر می‌گذاریم.

فرمانده سپاه استان گیلان با اشاره به برخی اعترافات دستگیرشدگان اغتشاشات در استان گفت: 39 درصد از دستگیرشدگان اعتراف کردند که تحت تاثیر رسانه‌ها قرار گرفته بودند و بیش از 60 درصد هم اعتراف کردند که در صحنه دچار هیجان شده‌‌اند.

سردار عبدالله‌پور به ویژگی‌های اغتشاشات اخیر اشاره کرد و افزود: اکثر این افراد، آموزش دیده و تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته بودند تا جایی‌که به این افراد یاد داده بودند که وقتی دستگیر شدند چه بگویند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های اغتشاشگران این بود که سعی می‌کردند سریع از صحنه اغتشاش فرار کنند و تمرکزشان روی مناطقی بود که کوچه زیاد داشت البته بعضی‌ دستگیرشدگان نیز از سایر استان‌ها نظیر تهران، مشهد، اردبیل و تبریز برای اغتشاش به گیلان آمده بودند.

فرمانده سپاه استان گیلان با بیان اینکه اکثر اراذل اوباش مسلح به سلاح سرد بودند تصریح کرد: در روزهای نخست، برخی خانم‌ها بیشتر میدان‌داری می‌کردند و شعارشان کشف حجاب بود اما روزهای بعد صحنه تغییر کرد و برخی جوانان هیجان‌زده دهه هشتادی‌ وارد صحنه شدند.

سردار عبدالله‌پور خاطرنشان کرد: برخی دستگیرشدگان هم در اعتراف‌هایشان می‌گفتند مسئله‌ حجاب به ما ربطی ندارد یا حتی اسم مهسا امینی را نشنیده بودند.

وی با اعلام اینکه جریان معاند سلطنت‌طلب و کانون‌های شورشی نیز جزو عوامل اغتشاش بودند و در جریانات اخیر، 8 تیم و کانون شورشی در گیلان دستگیر شدند ابراز داشت: ضابان ماموران ناجا هم دستگیر شدند.

فرمانده سپاه استان گیلان با بیان اینکه انقلاب اسلامی با این اتفاقات از بین نمی‌رود تصریح کرد: با توجه‌ به حادثه اوکراین، دشمن می‌داند که ایران، چین و روسیه در این شرایطی اهدافی دارند به همین‌دلیل دشمن، روسیه را درگیر جنگ کرد و برای چین هم نقشه دارند و به‌دنبال تجزیه ایران هستند.

سردار عبدالله‌پور افزود: دشمن برای ما نقشه داشت اما خودشان آسیب دیدند تاجایی‌که اکنون تمام تجزیه‌طلب‌های نزدیک مرز کشورمان که علیه نظام اسلامی اقدام می‌کنند باید خلع سلاح شوند.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه استان گیلان نیز در این مراسم با اشاره به اتفاقات اخیر اظهار داشت: اتفاقات امسال جلوه کاملاً سکولاریسمی داشت و در شعارها و نوع کنش‌های افرادی که در این اتفاقات حضور داشتند به هیچ وجه دغدغه و مطالبه دینی مشاهده نمی‌شود.

سجاد ستوده با بیان اینکه اتفاقات اخیر یک اعتراض و اغتشاش کاملاً رسانه‌‌ای بوده و شبکه‌های اجتماعی نقش اصلی را داشتند گفت: بسیاری از رسانه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان نقش عمده را در بازنمایی وقایع و رخدادهای اخیر داشتند تا‌جایی‌که خبر اتفاقات ایران سوژه نخست رسانه‌های بین‌المللی شده بود.

وی تصریح کرد: برخی رسانه‌های غربی در یک هفته اخیر بیش از 800 مقاله و یادداشت پیرامون اتفاقات ایران تولید کردند از سوی دیگر اقدام به بازنمایی چندبرابری اتفاقات محدود، خرد و کوتاه می‌کردند که نشان می‌دهد با یک اتفاق کاملاً رسانه‌ای مواجه بوده‌ایم که بخشی از آن حاصل اشتباهات خودمان در حوزه کنش رسانه‌ای و فضای رسانه و بخش دیگر آن حاصل برنامه‌ریزی دشمن بود.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه استان گیلان به برخی دلایل اتفافات اخیر اشاره و بیان کرد: از سال 2000 به بعد شاهد فراگیر شدن اینترنت و فضای مجازی بودیم که نشان می‌دهد بشر وارد یک دوره جدیدی از حیات اجتماعی شده است که هیچ تشابهی با دوره‌های قبلی ندارد.

ستوده با اشاره به نقش کرونا در افزایش فعالیت‌ها در فضای مجازی و سرعت‌بخشی رسانه خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی، بستر فضای مجازی نقش ویژه‌ای در بستر تحول پیدا کرد و رسانه‌ نیز تبدیل به ابزار تحول شد.

وی گفت: با توجه به اتفاقات سال 2000 به بعد، کنش و واکنش بسیاری از متولدان دهه 80 نیز با تحولاتی همراه بود تا جایی‌که امروز بیش از 80 درصد این نسل مشغول وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی هستند و یا در بازی‌های دیجیتال افراط می‌کنند و اهل محیط‌زیست، کنش‌های اجتماعی و زیست شبانه هستند و این نوع سبک زندگی‌ هم به سمت غربگرایی است.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه استان گیلان با اشاره به 2 وجه عمده اتفاقات اخیر افزود: وجه نخست، سبک زندگی است از سوی دیگر در جنگ شناختی، ابزار اصلی رسانه است و رسانه مدرن به‌دنبال ایجاد اختلال در نظام محاسباتی کشور است و در تلاش است تا به تفکرات و تعلقات افراد ورود کند و در چنین شرایطی رسانه‌ای پیروز است که بتواند داستان خود را زودتر نقل کند.

ستوده با بیان اینکه آمریکا بالغ بر 7 هزار میلیارد دلار در عراق هزینه کرد اما به نتیجه‌‌ای که می‌خواستند نرسیدند گفت: برای کشوری مانند آمریکا دیگر نمی‌صرفد که به کشورها حمله کند لذا وارد عرصه دیگری برای تقابل شد به همین دلیل آمریکا از سال 2000 به بعد دیگر به کشوری حمله نکرد و تصمیم گرفت در حوزه فرهنگ، سینما و رسانه سرمایه‌گذاری کند.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه استان گیلان "سواد رسانه" را ابزار غلبه بر رسانه مدرن دانست و عنوان کرد: سواد رسانه باید در جامعه توسعه یابد تا فرد بدون تحقیق سریع‌ موضوعات منتشر شده را نپذیرد.

وی با بیان اینکه برخی جریانات و فعالان رسانه‌ای انقلاب نیز در اتفاقات اخیر دچار مارپیچ سکوت بودند تصریح کرد: در این روزها عده‌ای همواره حرف از ناآرامی‌ می‌زنند در حالی‌که بیشتر ناآرامی‌ها، مجازی است.

مسئول قرارگاه فضای مجازی سپاه استان گیلان با اشاره به ماهیت توییت برخی هنرمندان گفت: در همین ایام، 17 هزار اکانت توییتری شناسایی کردیم که وجود نداشتند بلکه ربات بوده است

 

ارسال نظر