|
کدخبر: 303076

جاذبه های دلچسب همدان را بیشتر بشناسید

همدان، این شهر تاریخی، اخیرا در آستانه ثبت جهانی قرار گرفته است.

گردشگری جاذبه های دلچسب همدان را بیشتر بشناسید

همدان، یکی از استان‌های تاریخی کشور محسوب می‌شود که در غرب ایران قرار دارد و در سرزمینی بلند وکوهستانی واقع شده است. جاذبه‌های گردشگری این استان آنقدر زیاد زیاد است که سبب شده تا گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. آبشارهای زیبا، شیرسنگی، غار علیصدر، گنجنامه، هگمتانه و آرامگاه بوعلی سینا را می‌توان به عنوان جاذبه‌های گردشگری این استان نام برد. البته ناگفته نماند که همدان، آثار تاریخی بسیار جذاب و دیدنی بیشتری دارد اما سعی بر این شده است که به معروف‌ترین آثار این استان پرداخته شود.

این استان ۴ فصل که زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارد، بسیار تحت تاثیر اقلیم و شرایط جغرافیایی خود می‌باشد. این نکته را باید در نظر داشته باشید که هوای این استان همواره خنک است و به همین دلیل جذابیت بیشتری پیدا کرده است.

غار علیصدر

غار-علیصدر

غار علیصدر را می‌توان یکی از شگفتی‌ها و زیبایی‌های آفرینش دانست که هر گردشگری را میخکوب می‌کند. حرکت با قایق در میان صخره‌های ترسناک اما جذاب، دلهره خاصی را به مخاطبان القا می‌کند. این غار تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی قابل قایقرانی جهان است که طولانی‌ترین مسیر قایقرانی را دارد. علیصدر همچنین یکی از بزر‌گ‌ترین غارهای آبی جهان نیز به شمار می‌رود و قدمت آن به دوران دوم زمین‌شناسی یا ژوارسیک (۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) بر‌می‌گردد. در طول مسیر قایق سواری در غار علیصدر، قندیل‌ها و مجسمه‌های بسیار ترسناکی را مشاهده می‌کنید که دیدن آنها بسیار جالب است.

هگمتانه

هگمتانه

هگمتانه که یکی از آثار ارزشمند و مهم ایران به شمار می‌آید، قدمتی بالغ بر ۳۰۰۰ سال دارد. این مجموعه‌ عظیم و باشکوه در تاریخ ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ با شماره‌ ۲۸ به ثبت ملی رسیده است. قدمت هگمتانه به روایت هرودت، مورخ یونانی، به زمان مادها برمی‌گردد که آن را به‌عنوان نخستین پایتخت ایران زمین و مرکز حکومت خود انتخاب کردند و بعدها به پایتخت تابستانی هخامنشیان و نیز اشکانیان و ساسانیان تبدیل شد. منطقه‌ای بسیار جذاب و دیدنی است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.

گنجنامه

گنجنامه۱

گنجنامه-آبشار

گنجنامه نام دهکده‌ای توریستی در شهر همدان است که از بخش‌های باستانی و گردشگری تشکیل شده است. زیبایی این شهر آنقدر زیباست که گردشگران از نقاط مختلف دنیا و همچنین تهران، به این شهر جذاب سفر می‌کنند و از آب هوا و مناطق گردشگری این استان لذت می‌برند. دهکده گنجنامه با ظرفیت ۵۰۰۰ نفر، کلیه امکانات تفریحی، ورزشی، اقامتی و حتی آموزشی را برای گردشگران مهیا کرده است. در این دهکده از سکوی پرش بانجی‌ جامپینگ و کابل پرواز تیرول تا دیوار سنگ‌نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پینت بال و غار آکواریوم به چشم می‌خورد. همچنین یک پیست سورتمه‌سواری به‌همراه خدمات ویژه تفریحی شامل خط تله‌کابین رفت و برگشت برای تفریح و سرگرمی علاقه‌مندان وجود دارد.

آرامگاه بوعلی

آرامگاه بوعلی

آرامگاه بوعلی سینا، مقبره مهمترین دانشمند ایرانی است که در سطح جهان شهرت دارد. همچنین جزو معروف ترین جاذبه های گردشگری و نماد شهر همدان است. در این آرامگاه موزه ای برای بازدید و آشنایی با ابوعلی سینا و علم طب وجود دارد. در اطراف آرامگاه نیز فضای سبز زیبایی وجود دارد که می توانید لحظات خوشی داشته باشید. گردشگران می توانند، کدت ها در فضای سبز اطراف این آرامگاه نشسته و از محیط لذت ببرند.

شیرسنگی

شیرسنگی

تپه‌ای که هم‌اکنون تندیس شیر سنگی بر روی آن جای گرفته تپه‌ای باستانی است، چرا که تابوت متعلق به دوره اشکانی ازآن محل یافته شده و در موزه تپه هگمتانه نگهداری می‌شود.

در سال ۳۱۹ ه‍.ق نیز که دیلمیان همدان را به تصرف خود درآوردند دروازه شهر را به کلی تخریب کردند. مردآویج دیلمی قصد داشت یکی از آنها را به ری منتقل نماید ولی چون موفق نشد پنجه‌های یکی از شیرهارا شکست و دیگری را به طور کامل تخریب نمودفمجسمه آسیب دیده تا سال ۱۳۲۸ هجری شمسی بر روی زمین افتاده بود تا اینکه مهندس سیحون طراح و معمار آرامگاه بوعلی‌سینا آن را در جایگاه کنونی قرار داد.

لازم به ذکر است که این استان در این روزها در آستانه حضور ارزیاب یونسکو برای بررسی پرونده ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" قرار دارد. گفتنی است در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی در راستای رفع موانع ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" انجام شد که مهم‌ترین آنها حذف سواره و آسفالت از عرصه هگمتانه و حذف دو طبقه مازاد ساختمان حوزه هنری همدان بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها