|
کدخبر: 289597 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

رفتیم سفر، کجا اقامت کنیم؟

در این گزارش به بررسی انواع اقامتگاه برای سفر پرداخته ایم.

گردشگری رفتیم سفر، کجا اقامت کنیم؟

بخش مهم سفر بحث اقامتگاه و اسکان است. مسافران در آغاز و یا قبل از سفر خود نگران اسکان خود هستند. در زمان های پیک سفر مانند تعطیلات نوروز این نگرانی ها بیشتر می شود.

برخی از افراد شهری را انتخاب میکنند که اقوامی در آن داشته باشند تا بتوانند بدون دغدغه به آن جا رفته و همچنین در بخش زیادی از هزینه های سفر خود صرفه جویی کنند. برخی دیگر از مدت ها قبل در سایت ها به دنبال اقامتگاه های با کیفیت و قیمت مناسب هستند تا برای زمان سفر خود آن را رزرو کنند. عده ای به دل جاده می زنند بدون برنامه ریزی برای محل اسکان خود، با این ذهنیت که در شهر مقصد هتل و اقامتگاه وجود دارد اما با رسیدن به آن شهر ها هم از نظر قیمت و هم از کمبود جا شگفت زده می شوند و در آخر بسیاری از آن ها مجبور به اقامت در چادر می شوند البته اگر شانس با آن ها یار باشد و چادر مسافرتی را با خود همراه کرده باشند.

گردشگرانی هم هستند که نگران هزینه نیستند و به هر شهری که رسیدن هتل ۵ ستاره آن برایشان فراهم و در اختیار است اما با وضعیت نامناسب اقتصادی که در حال حاضر بیشتر مردم با آن دست و پنجه گرم می کنند و با نرخ عجیب هتل‌ها و حتی اقامتگاه های بوم گردی برای سفر دیگر کمتر کسی می تواند بدون بررسی دل به دریا بزند و راهی سفر شود.

وقتی وارد بیشتر شهرها می شوید کمپ های مسافرتی گوناگون و چادر های مسافرتی در میادین اصلی و پارک های اصلی شهر به چشم میخورد که نمایان‌گر این است که مردم حتی با جیب کم پول هم نیاز به تغییر آب و هوا و سفر دارند. دولت و شهرداری شهرها با در اختیار گذاشتن این میادین و پارک‌ها و از طرفی اختصاص برخی مدارس به فرهنگیان و مسافران بار هزینه را کمی برای گردشگران کم کرده است؛ از طرفی وضعیت نامناسب این اقامتگاه‌ها، کمبود سرویس‌های بهداشتی و کثیفی کام بیشتر مسافران را در این اقامتگاه ها تلخ می‌کند.

اسکان نوروزی فرهنگیان از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ آغاز و تا ۱۲ فرورین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت و مدارس آماده پذیرش این قشر هستند. ثبت نام و حضور در این مدارس هم به صورت مجازی و هم حضوری خواهد بود. در عرصه گردشگری طیفی گسترده‌ای از مخاطبان و گردشگران وجود دارند و قاعدتاً باید متناسب با توان مالی و نیاز هریک برای آنان خدمات اسکان فراهم کرد، لذا امکان اسکان در مدارس برای آن دسته از گردشگرانی که توان مالی کمتری دارند در نوع خود مناسب است، اما باید توجه داشت که در این مراکز هیچگونه خدماتی ارائه نمی‌شود.

مازیار آل‌داود، عضو هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها در رابطه با گردشگری و اسکان گفته بود: اگرچه هزینه اقامت در بوم‌گردی‌ها به نسبت سایر اماکن اقامتی نظیر هتل‌ها کمتر است، اما با این وجود نیز برخی از خانوارها به خصوص خانواده‌های پرجمعیت امکان تأمین هزینه اقامت در بوم‌گردی‌ها را همچنان ندارند و طبیعتاً وجود مدارس برای اسکان می‌تواند برای این دسته از مسافران و گردشگران رضایت‌کننده و اقناع‌بخش باشد.

اقامتگاه های بوم‌گردی شاید از نظر برخی اقامت‌گاهی ارزان باشد اما با بررسی های صورت گرفته دیدیم هزینه بسیاری از این اقامتگاه ها که کیفیت مناسب دارند از برخی هتل ها هم بیشتر است. ذات به وجود آمدن این نوع اقامتگاه در کنار بافت تاریخی آن هزینه مناسب بود که به نظر می‌رسد با قیمت هایی که اتاق ها در اختیار گردشگران گذاشته می شود از سیاست اصلی دور شده اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها