|
کدخبر: 274446

لیست غذاهایی که در سفر به کیش نباید بخوریم!

گردشگری لیست غذاهایی که در سفر به کیش نباید بخوریم!

جزیزه مرجانی کیش، یکی از بهترین مقصدهای گردشگری کشور هم در نیمه نخست سال و هم در روزهای سرد نیمه دوم سال مناطق کشور با خرید بلیط هواپیما کیش یا رزرو تور کیش به شمار می‌رود. کیش، کلکسیونی از ظرفیت‌های گردشگری، شکم‌گردی، پاساژ گردی لوکس، تفریحات آبی و تاریخ‌گردی دارد که پاسخ‌گوی هر نوع سلیقه گردشگران مشکل پسند است. سفرمارکت به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم گردشگری آنلاین آماده معرفی بهترین قیمت بلیط هواپیما سفر به کیش از نقاط مختلف ایران و رزرواسیون بهترین اقامت‌گاه های جزیره دوست‌داشتنی استان هرمزگان با نرخ‌های رقابتی برای کیش‌گردان است. در سفر به کیش، به هرحال باید به دلیل گرمی هوا، از یک سری غذاها پرهیز کنیم.

در این گفتار، سفرمارکت شما را با فهرستی از غذاهایی که در سفر به کیش بهتر است از دستور رژیم غذایی‌تان خارج شود تا مسموم نشده و سفر به کام شما و همسفرانتان تلخ و ناگوار نشود، آشنا می‌کند. پیشنهاداتی که هم در سفر به کیش و سایر نقاط کشور، بهتر است که در دستور کار ایرانگردان عزیز قرار داشته باشد.

چرا برخی از غذاها را نخوریم؟

کیش، از جزایر جنوبی کشور، هوای گرم و شرجی دارد. نگهداشتن غذاهای گوشتی در معرض نور آفتاب حتی برای چند دقیقه، زمینه فاسد شدن آن ها را فراهم می‌کند. مخصوصا اگر عاشق لبنیات هستید، حتی المقدور مدت زمان بسیار کمی، آن‌ها را خارج از یخچال نگهداری کرده تا فاسد و ترش نشود. اگر قصد کوله پشتی گردی یا طبیعت گردی و رزرو ویلا در کیش دارید، حتما کولمن و محفظه خنک برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی با خود داشته باشید.

از آنجا که برای سفر به جزیره کیش، بعضی از مسافران گرامی از کشتی استفاده می‌کنند و از سایر جزایر استان هرمزگان عازم دیار کشتی یونانی می‌شوند، لذا به منظور جلوگیری از مسمومیت غذایی و مسائلی از این دست، بهتر است از خوردن برخی از غذاها در طول سفر اجتناب شود. مخصوصا اگر کودکان و کهنسالان در سفر به کیش، همراه و همسفر شما هستند، رعایت برخی نکات، بسیار مهم است تا سفر خوب و خاطره‌انگیزی به این جزیره باشکوه داشته باشید.

قلیه ماهی و برخی از غذاهای سنتی کیش را می‌توان در غذاکده‌های معتبر و مجاز کیش تهیه کرد. اما دقت کنید که این غذاها اصلا نباید به مدت زیاد در معرض نور آفتاب قرار گرفته یا خارج از یخچال باشد. به هر حال چه فست فودی هستید چه غذاهای سنتی چه عاشق غذاهای فرنگی پر پنیر و سس، نگهداری این مواد غذایی در محیط باز، عامل فساد و تخریب است و می تواند مسمومیت زا باشد.

حتی المقدور سعی کنید برای جلوگیری از مسمومیت و گرما زدگی، مقداری لیمو تازه را در بطری آب معدنی خنک خود ریخته تا حس شادابی داشته باشید. به دلیل هوای گرم جزیره، ترکیب کردن مقداری خاکشیر یا تخم شربتی به آبلیمو نیز خالی از لطف نیست و بهتر از نوشابه های گاز دار پر شکر مضر سلامتی است.

ماهی

این مواد غذایی را در کیش نخورید!

از خوردن کنسرو هایی که بدنه فلزی آن‌ها باد کرده یا درب آن‌ها صدمه دیده پرهیز کنید. به هیچ عنوان از دستفروش‌های جزیره، مواد غذایی خریداری غیر بسته بندی شده خریداری نکنید. مثل شیرینی و شربت که در معرض نورآفتاب بوده است.

شیرهای آب که در فضای سبز جزیره کیش قرار دارد، اکثرا غیر قابل شرب است. مگر این‌که با تابلو، غیر از این اعلام شده باشد. به این موضوع دقت کنید و مراقب کودکان و نوجوانان باشید. از مصرف مواد غذایی و آشامیدنی فاقد بسته بندی مثل آبمیوه و معجون که توسط دستفروش ها عرضه می‌شود پرهیز کنید. به خصوص ساندویچ های خانگی و سالاد الویه که در فضای غیر یخچالی نگهداری و فروخته می شود.

با خرید بلیط هواپیما از این لینک و سفر به جزیره کیش، از خرید مواد لبنی غیر کارخانه‌ای پرهیز کنید. کره و کشک و خامه محلی، گزینه خوبی برای شما که سفری چند روزه به کیش دارید و باید با هواپیما به مبدا بازگردید نیست.

هر محصولی که از فروشگاه های معتبر و مجاز سطح جزیره خریداری می‌کنید، بایستی گواهی سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته و تاریخ انقضا آن مشخص و شفاف معلوم باشد. شماره پروانه ساخت محصولات را نیز دقت کنید. اگر چه در بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیش و سوپرمارکت‌ها، گزارشاتی مبنی بر فروش مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته به مسافران در سال‌های اخیر، منتشر نشده است. اما به هر حال دقت کنید.

اگر مجبور شدید در ویلا یا محل اقامت خود، کنسرو مصرف کنید، به دلیل گرمای هوا در جزیره، فورا آن را مصرف کرده و پیش از مصرف به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. حتی المقدور از رها کردن مواد غذایی در محیط گرم و سربسته پرهیز کنید.

رستوران

اگر با خوردن غذاهای گوشتی مشکل دارید و به خصوص در محیط‌های گرم مثل کیش، علاقه خاصی به خوردن مواد گوشتی ندارید، از قارچ آب پز، مواد غذایی گیاهی که در رستوران های جزیره طبخ می‌شود استفاده کنید. نان و پنیر و گردو و سبزی تازه با گوجه و آبلیمو و زیتون تازه، گزینه خوبی برای نهار و شام سبک است.

سمبوسه و پیراشکی و باقالی اگر در جزیره کیش به چشمتان خورد، گزینه خوبی برای خرید نیست. از آن‌ها پرهیز کرده و کودکان و نوجوانان را نسبت به مساله مسمومیت احتمالی آن‌ها، آگاه کنید.

کیش هم‌چنان در روزگار ابتدایی پسا کرونا به سر می‌برد. رعایت مسائل بهداشت و پروتکل‌های ضد کرونایی را در دستور کار داشته باشید و اگر مجبور شدید که از نانوایی خرید کنید، نان خریداری شده را قبل از مصرف، داغ کنید.

یکی از روش‌های پرهیز از مسمومیت غذایی در جزیره کیش، مصرف میوه سالم و تازه است.اگر پرواز تهران به کیش خریداری کردید، در طول اقامت خود در هر وعده، میوه سالم مصرف کنید. دیگران را نیز به خوردن میوه، توصیه کنید.

اگر از بازار ماهی‌ فروش‌ها، محصولات غذایی دریایی خریداری کردید، فورا به یخچال منتقل کنید و مدت زمان کمی در معرض نور آفتاب یا فضای باز باشد.

چون در طول روز، به خصوص قبل ظهر، هوای بسیار گرمی را تجربه خواهید کرد، آب خنک با لیمو تازه و هم‌چنین میوه خرد شده همراه داشته باشید و کودکان را به خوردن آن تشویق کنید.

دقت کنید که بخاطر مسائل اقتصادی و گران شدن مواد غذایی و کاهش مشتری در یک سال اخیر در جزیره، بعضا غذاهایی در برخی غذاکده‌ها عرضه می‌شود که کهنه بوده و با سس و چاشنی، رنگ و لعاب می‌گیرد. لذا از مصرف مواد غذایی در رستوران‌های غیر معتبر پرهیز کنید.

اگر قصد خوردن جوجه کباب و چلوکباب در کیش دارید، دقت کنید که گوشت رستوران حتما در یخچال بوده و گوشت سالم باشد. خوب پخته باشد. کباب کوبیده و همبرگر و یا هر غذای دیگر که در رستوران با گوشت چرخ کرده تهیه می شود، احتمال فساد پذیری بالا دارد. لذا خیلی هم حرارت نمی‌بیند و مغز پخت نمی‌شود. لذا آلودگی میکروبی و انگلی دارند که باید مراقب بود.

مسمومیت غذایی یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌ها در مسافرت به خصوص به مناطق شرجی و گرم ایران است. رعایت برخی نکات توسط مسافران الزامی است تا از بروز بسیاری از مشکلات برای آن‌ها و همسفرانشان جلوگیری کند. توصیه اکید به پرهیز از خرید مواد غذایی از دستفروشان است. هم‌چنین خرید مواد غذایی بسته بندی شده از فروشگاه‌های جزیره و انتقاال فوری آن به یخچال اهمیت دارد.

نوشیدنی‌ها را در جزیره کیش، صرفا زمانی مصرف کنید که خودتان درب بطری را باز کرده باشید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها