|
کدخبر: 263251 نعیمه صفری تبار

در گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس گردشگری مطرح شد:

مانعی که صنعت گردشگری را به زمین می‌زند

همواره صنعت گردشگری کشور ما دارای موانع بسیار در جذب گردشگری بین الملی است. یکی از این موانع پوشش های متفاوت ایران با سایر کشور هاست به عنوان مثال استفاده از پوشش چادر در اماکن تاریخی- مذهبی که باید برای آن تدبیری لحاظ شود.

گردشگری مانعی که صنعت گردشگری را به زمین می‌زند

چندی پیش  مسئولان حوزه گردشگری برای گردشگران بین المللی تدابیر جدید برای حجاب در اماکن تاریخی- مذهبی را اندیشیده بودند. آنها شنل هایی طراحی کرده بودند تا گردشگران با استفاده از آنها وارد محیط‌های مدنظر شوند ولی خیلی مورد اقبال آنها قرار نگرفت. برای بررسی این موضوع با گسترش نیوز همراه باشد.

فرخ میرشاهزاده کارشناس گردشگری در رابطه با اجبار چادر در اماکن گردشگری و مذهبی مانند مسجد صفی الله در اصفهان به گسترش نیوز می‌گوید: مبحث گردشگری ویژگی‌های خاص خود را می‌طلبد. زمانی که یک مقصد  را به عنوان گردشگری تعریف می‌کنیم اول باید به مخاطب آن توجه کنیم یعنی باید ببینیم مخاطب آن محصولی که به عنوان گردشگری در اختیار می‌گذاریم چه کسانی هستند. قائدتا اگر درباره مسجد و ابنیه مذهبی صحبت می‌کنیم افرادی از این مکان‌ها بازدید می‌کنند که یا گردشگر مذهبی باشند یا فرهنگی که خود حد و حدود ورود به این اماکن را می‌دانند و قبل از اینکه به مقصدی سفر کنند نسبت به ضوابط، قوانین و مقررات و زیر ساخت‌های آن مجموعه تحقیق کردند و عرف جامعه را می‌دانند و بنابر آن تصمیم گرفته اند. پس اگر الزام پوشش چادر در مساجد را به عنوان یک مانع قلمداد کنیم نمی‌توانیم این تفکر را داشته باشیم چون کسی که مسجد را برای بازدید انتخاب می‌کند این تفکر را پذیرفته است که مسجد یک مکان مذهبی است و باید در آن الزامات و عرف جامعه اعمال شود.

فرخ-میرشاهزاده

ابعاد منفی چادر اجباری در اماکن مذهبی

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته مهمی که در این موضوع وجود دارد، این است که ما هنوز در پذیرایی گردشگر یاد نگرفتیم که اگر قرار است الزامی را برای گردشگر به وجود آوریم ضرورت دارد که با یک نرمش قهرمانانه و یک استراتژیک جذاب اجتماعی این کار را انجام دهیم. به عنوان مثال اگر به گردشگر اجبار میکنیم که از چادر باید استفاده کند؛ فلسفه استفاده از آن در مکان‌های مذهبی را به آنها توضیح دهیم. ضمن آنکه  این چادر باید شسته و اتو شده باشد و به نحو شکیلی در اختیار گردشگر قرار داده شود نه به صورت کثیف و زننده که گردشگر تمایلی برای استفاده از آن نداشته باشد. در اینجا مشکل از گردشگر نیست؛ همیشه شاهد آن هستیم که گردشگران خارجی بسیار بیشتر از گردشگران داخلی مقررات و عرف جامعه وکشور را رعایت می‌کنند و به این موضوع اشراف دارند که باید در جامعه مقصد، یکسری الزامات را رعایت کنند.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: متاسفانه ما هیچ وقت بستر زیبای فرهنگی و بستر تجربه‌سازی مثبت را مهیا نکردیم تا گردشگر از حضور در آن محیط یک خاطره خوش را با خود همراه داشته باشد نه اینکه بعد منفی چادر اجباری بدون وجاهت بهداشتی و رعایت ادب اجتماعی را با خود به همراه ببرد و تبلیغ سو از کشورمان انجام دهد. در کشور ما  تحکم اجباری، آثار مخربی  در جذب گردشگری بین المللی کشور می‌گذارد که بهتر است این تفکر تغییر کند.

اصفهان بدون زاینده رود معنایی ندارد

میرشاهزاده در خصوص کم آبی و خشک شدن زاینده رود گفت: به صورت سنتی در کشور ایران چند مقصد گردشگری شاخص وجود دارد که خوشبختانه این مقاصد جایگاه خود را در فرهنگ گردشگری دنیا باز کرده است. ما در ایران به صورت ذاتی سه شهر اصلی گردشگری را با آن مواجه هستیم؛ تهران بیس ورود گردشگران است و مسافران ملزم به ورود به تهران هستند و ۳ شهر کلیدی شیراز، اصفهان و یزد شهرهایی می‌باشند که به صورت سنتی تبدیل به مقصد گردشگری شده‌اند. این تبدیل شدن متاسفانه باعث شده است که متولیان شهری توجه کمتری به ضرورت حفظ نگهداری داشته‌های شهری داشته باشند.

وی افزود: اصفهان بدون زاینده رود هیچ معنایی ندارد، اصفهان بدون زاینده رود برای شهروندان خود هم معنایی ندارد.خشک شدن زاینده رود نه تنها شریان آبی میان شهری را از میان برده است، بلکه تهدیدی برای پل‌های تاریخی ما که خود جاذبه‌های گردشگری قلمداد می‌شوند نیز به حساب می‌آید. بهترین کار این است که متولیان شهری حداقل یک آبنمایی را در مسیر شهری زاینده رود تعبیه کنند و این آب را به صورت نمادین هم که شده است در گردش درآوردند و آب را از شهر و شهروندان دریغ نکنند.

فکری به حال گردشگران کنید

این کارشناس گردشگری در پایان اضافه کرد: جاذبه اصفهان تنها زاینده رود نیست و جاذبه‌های بسیار دیگری را دارد. متاسفانه ما تمرکز را در گردشگری شهری گذاشته‌ایم ولی جاذبه‌های حاشیه شهری اصفهان هم بسیار هستند و می‌توان روی آن مانور داد. خوشبختانه به دلیل گردشکری سنتی که وجود دارد اصفهان همیشه جز شهرهای شلوغ در تعطیلات است و گردشگران بسیاری این شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند و مسیر استمرار وجود دارد و شاهد آن هستیم که زیرساخت‌های شهری و هم زیر ساخت‌های پذیرایی در اصفهان در حال افزایش است؛ ولی احتمال دارد موانع اقتصادی، بحرانی را در حوزه پذیرایی از گردشگران در شهر اصفهان به وجود آورد و در حوزه اقامت هم قیمت‌های سرسام آوری که در هتل‌ها وجود دارد باعث می‌شود این شهر را به عنوان مقصد مرده تبدیل کنند و گردشگر خود را از دست بدهند.

 

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر