|
کدخبر: 206554

کردان؛ قسمتی از بهشت در نزدیکی تهران

گردشگری کردان؛ قسمتی از بهشت در نزدیکی تهران

استان البرز چند سالی است یک استان مستقل شده است. این استان شهرستان‌های زیادی دارد. یکی از این شهرستان‌ها ساوجبلاغ است. این شهرستان روستایی را به نام کردان دارد. این روستا به تازگی به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است. کردان با شهر کرج تقریبا ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

این روستا کوه‌های فراوانی دارد. کوه‌های کردان برای کوه‌نوردی مناسب هستند. قسمتی از این کوه‌ها به شهرستان طالقان خواهند رسید. این روستا بسیار خوش آب و هوا و زیبا است. مساحت این روستای زیبا بالای صد هکتار ثبت شده است. قدمت روستای کردان ۱۰۰۰ سال عنوان شده است. با جاباما همراه باشید تا با این روستای شگفت‌انگیز و جاذبه‌هایش بیشتر آشنا شوید.

رودخانه پرآب کردان

روستای کردان زمین حاصلخیزی دارد. این منطقه حاصلخیز باغ‌های گیلاس، آلبالو، زردآلو، توت، گردو و... زیادی دارد. سرسبزی این روستا به دلیل وجود یک رودخانه پرآب است. این دریاچه را هم به نام همین روستا نام‌گذاری کرده‌اند. رودخانه کردان از ارتفاعات کهار استان البرز سرچشمه گرفته است.

یکی از دلایل اصلی این سرسبزی و حاصلخیزی و وجود رودخانه، ارتفاعات کهار است. این رود که با نام دریاچه کردان نیز شناخته می‌شود، از کوه کهار سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا است. صدای دلنشین این رودخانه آرامش زیادی برای بیننده دارد. آب رودخانه کردان زلال است. دیدن این رودخانه و طبیعت اطراف آن لذت فراوانی برای گردشگران این منطقه به ارمغان خواهد آورد.

پل بانوصحرا

اطراف کردان روستای دیگری وجود دارد. این روستا تا کردان دو کیلومتر فاصله دارد. روستای بانوصحرا فاصله چندانی با کردان ندارد. این روستا یک پل بسیار قدیمی دارد. این پل، بانوصحرا نام دارد. پل بانوصحرا به دوره صفویه ارتباط دارد. این پل در شانزده شهریور سال هشتادوسه به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت ملی شده است.

پل بانوصحرا یکی از جاذبه‌های گردشگری در کردان است. مصالحی که در این پل چند صد ساله به کار رفته است سنگ و آجر است. تنها ملات برای ساخت این پل آهک بوده است.

این پل در دو کیلومتری شمال غرب روستای کردان قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در این بنا سنگ و آجر همراه با ملات آهک است. پایه‌های پل همچنان باقی‌مانده است. این پل تا چند دهه پیش ارتباط دو طرف رودخانه بوده و مورد استفاده قرار می‎‌گرفته است.

وجود این پل در منطقه کردان اهمیت این روستا و اطراف آن را نشان می‌دهد. روایت‌هایی وجود داشته است که در اطراف این پل گنجی وجود دارد. این روایت‌های نادرست باعث تخریب قسمتی از این پل تاریخی شده است.

پل-بانو-صحرا

برج مقبره

روستای کردان یک جاذبه گردشگری به اسم برج مقبره دارد. این برج با کردان کمتر از یک کیلومتر فاصله دارد. برج مقبره را در شمال غربی ساوجبلاغ می‌توانید پیدا کنید. بنای برج مقبره از دوره سلجوقیان باقی‌مانده است.

برج مقبره با نمایی آجری ساخته شده است. پلان برج مقبره به شکل خورشید است. ضمنا پلان روی یک سکوی دایره‌ای شکل قرار گرفته است. قطر سکو ۸ متر در نظر گرفته شده است. ارتفاع این دایره ۶ متر است. سکوی بنای برج مقبره ۳۴ کنگره دارد.

گنبد این برج به عرقچین شباهت دارد. یکی از نوادگان امام سجاد (ع) در این محوطه به خاک سپرده شده است. مقبره در تمام طول سال بازدیدکننده زیادی دارد. اطراف برج و مقبره درختان کهنسالی وجود دارد. این درختان از نوع توت و چنار هستند. یکی از جذابیت‌های اطراف برج جوی‌های کوچکی است که در آن منطقه قرار دارد. آب این جوی زلال و پاک است. جاده‌هایی که در اطراف این مقبره قرار دارد از جاذبه‌های طبیعی این روستا است.

کوه کهار کردان

قسمتی از کوه کهار در روستای کردان قرار گرفته است. این کوه روستای کردان را با شهرها و روستای اطراف مانند طالقان و کرج مرتبط می‌کند. ارتفاع این کوه حدود چهارهزار متر ثبت شده است. کوه‌نوردی در این منطقه کوه‌نوردان زیادی را به اینجا کشانده است. هوای پاک این روستا کوه‌نوردی را صد چندان لذت‌بخش خواهد کرد.

کوه کهار کردان اگر کوهنوردی غیرحرفه‌ای و آماتور باشید کمی برایتان سخت است. با همه سختی‌هایی که این کوه شاید داشته باشد تا قسمتی از این کوه می‌توان بالا رفت.

دهکده کردان

دهکده تفریحی کردان به نام دهکده آرامش شناخته شده است. دسترسی به این دهکده آرامش، کار خیلی سختی نیست. وارد جاده کرج به قزوین شوید. پل بانو صحرا که دیده شود تابلوی ورودی به دهکده را خواهید دید.

دهکده زیبای آرامش یکی از مناطق خوش آب و هوا است. در این دهکده سوئیت و ویلا برای اجاره گردشگران وجود دارد. به طور کلی اجاره ویلا کردان یکی از پرطرفدار‌ترین کارها در این روستای زیبا به حساب می‌آید. این دهکده یک مجتمع اقامتی و تفریحی است. جدای از سوئیت و ویلا، دهکده کردان زمین فوتبال، فوتبال ساحلی، بسکتبال و والیبال نیز دارد. این دهکده را برای استخر، سونا، جکوزی، سالن بدنسازی و... هم می‌توانید انتخاب کنید. اگر به این دهکده سفر کردید رستوران‌های این مجموعه را از دست ندهید. غذاهای ایرانی و بین‌المللی در این رستوران‌ها با کیفیت بالا یافت می‌شود. سرو غذاهای این رستوران برای گردشگرانی که به این دهکده آمده‌اند لحظات خوبی را رقم خواهد زد.

طبیعت کردان

طبیعت-کردان

وجود ویلاهای بسیار شیک در این روستا شاید برای همه جالب نباشد. اقامت در دل طبیعت یکی از جذابیت‌ها برای کشاندن گردشگران به این منطقه است. اقامت بدون ویلا در این روستا در دل طبیعت بسیار جذاب است. شب را به صبح رساندن در این روستا برای یک یا چند شب در کمپ خالی از لطف نیست.

در این روستا برای اقامت هر نقطه‌ای از روستا را که انتخاب کنید به راحتی می‌توانید شب را در یک چادر به صبح برسانید. تمام منطقه روستای کردان سرسبز است. اگر زمانی برای چادر زدن روستای کردان را انتخاب کردید پیاده‌روی را در تفریحات خود بگنجانید. برای چادر زدن مطمئن باشید در زمین شخصی و زراعتی نبوده باشید.

رفتن به روستای کردان به وسیله نقلیه شخصی نیاز دارد. در آزادراه کرج به قزوین خود را به کیلومتر بیست برسانید. تابلوی خروجی کردان را خواهید دید. کافیست ده کیلومتر دیگر هم رانندگی کنید. این ده کیلومتر یک جاده کوهستانی و سبز است. گردش شما از این جاده شروع خواهد شد. جاده‌ای که در آن هستید را با دقت تماشا کنید سعی کنید از آن لذت ببرید.

چهار فصل سال از این روستا و جاذبه‌های آن می‌توانید استفاده کنید. این روستا در تمامی فصول سال جذابیت‌های خاص خود را دارد.

برای اطلاع بیشتر از زیبایی‌های بی‌نظیر کردان می‌توانید به مقاله‌ی «کردان کجاست» در بلاگ جاباما مراجعه کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر