|
کدخبر: 274011

مبارزه با آفت مگس زیتون

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: امسال عملیات کنترلی در سطح ۱۱۰۰ هکتار از باغات زیتون استان علیه آفت مگس زیتون انجام شده و در حال حاضر آفت تحت کنترل و خسارتی به باغات نداشته است.

یوسف درخشان با اعلام این خبر افزود: تا کنون ۶۰ هزار عدد کارت زرد نیم بها و ۱۴۰۰ لیتر پروتئین هیدرولیزات در بین باغداران توزیع شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: هر ساله با توجه به همگانی بودن این آفت از سوی جهاد کشاورزی استان از محل اعتبارات ملی و استانی در بخش آموزش بهره برداران، ایجاد ایستگاه‌های ردیابی و پیش آگاهی آفت و مبارزه با آن و تامین نهاده‌های مبارزه به صورت یارانه‌ای و مشارکتی هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز عملیات مبارزه با این آفت ادامه و ۳ ایستگاه ردیابی و پایش این آفت در باغات زیتون طارم سفلی راه اندازی شده است.

این مسئول بیان کرد: خسارت مگس با ریزش میوه‌ها قبل از برداشت و کاهش کیفیت روغن زیتون همراه است.

درخشان اضافه کرد: لارو مگس زیتون با تغذیه از گوشت میوه، باعث ریزش میوه‌ها قبل از برداشت، کاهش کیفیت روغن زیتون و ورود قارچ‌های پاتوژن از محل سوراخ ورودی لاروها شده که اسیدیته داخل میوه‌ها به میزان دو تا چهار برابر افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: نوع خسارت بستگی به نوع واریته میوه دارد و اگر میوه‌ها از واریته‌های کنسروی باشد تمام میوه آسیب می‌بیند و بازار پسندی محصول به واسطه خسارت مستقیم لاروها از بین می‌رود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به باغداران توصیه کرد: با توجه به خنک شدن هوا نسبت به برداشت زودتر محصول در مرحله کنسروی اقدام کنند و در صورت نگهداری برای مرحله روغنی حتما به عملیات کنترلی تا زمان برداشت روغنی ادامه دهند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها