|
کدخبر: 313660

بررسی جامع انواع کود: از کود سه بیست تا کود ریشه زا؛ راهنمای کامل انواع کود و نحوه استفاده در پاییز

با رسیدن فصل پاییز، لازم است در مورد مراقبت صحیح از گیاهان خود و آماده‌سازی آن‌ها برای ماه‌های سرد آینده فکر کنید. یکی از جنبه‌های مهم مراقبت از گیاهان پاییزی خرید کود است؛ زیرا مواد مغذی ضروری را برای حمایت از سلامت و رشد گیاه فراهم می‌کند.

در این راهنما، ما انواع مختلف کودهای موجود (مانند کود سه بیست و کود ریشه زا) و نحوه استفاده موثر از آن‌ها را در پاییز بررسی خواهیم کرد.

کود

خرید کود در پاییز

کود سه بیست

کود سه بیست کود متعادلی است که دارای مقادیر مساوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. اغلب به‌عنوان یک کود همه‌منظوره برای طیف گسترده‌ای از گیاهان از جمله سبزیجات، گل‌ها و گیاهان زینتی استفاده می‌شود. محتوای متعادل مواد مغذی این کود، آن را برای رشد و سلامت کلی گیاه مناسب می کند. کود سه بیست دارای 20 درصد فسفر، 20 درصد نیتروژن و 20 درصد پتاسیم است و به‌همین دلیل به آن سه بیست گفته می‌شود. خرید کود سه بیست در انواع زیر انجام می‌شود:

  • کود مایع
  • کود پودری
  • کود مخصوص هیدروپونیک
  • کود ارگانیک
  • کود گرانولی
  • کود آهسته رهش

خرید کود سه بیست به‌عنوان یک کود رایج برای گیاهان زینتی کاربرد زیادی دارد. این کود یکی از انواع کودهایی است که در پاییز به مقدار کمی استفاده می‌شود و انرژی مورد نیاز گیاه را تامین می‌کند.

کود ریشه ‌زا

کود ریشه ‌زا نوعی کود است که به‌طور خاص برای تقویت رشد ریشه در گیاهان، فرموله شده است. به‌طور معمول حاوی سطوح بالاتری از فسفر است که برای رشد‌‌و‌نمو ریشه مهم است. کودهای ریشه زا اغلب برای گیاهانی که در حال ریشه‌دادن هستند، مانند درختان تازه‌کاشته‌شده، درختچه‌ها و گیاهان چند‌ساله استفاده می‌شود. آن‌ها همچنین، برای گیاهانی که به‌تازگی پیوند شده‌اند قابل استفاده هستند. کود ریشه‌ زا یکی از انواع کودهایی است که در فصل پاییز استفاده می‌شود.

کود ریشه زا ممکن است دارای موادی مانند ویتامین B1 و اکسین نیز باشند. با این حال، استفاده از پتاسیم و فسفر در کودهای ریشه زا معمول‌تر است. خرید کود ریشه زا کمک زیادی به گیاهانی که در معرض استرس سرما هستند، می‌کند.

کود آهن

کود آهن نوعی کود است که عنصر اصلی آن آهن است. از آن برای درمان کمبود آهن در گیاهان استفاده می‌شود. گیاهانی که آهن کمی دارند رشد نمی‌کنند و برگ‌های آن‌ها زرد می‌شود. آهن یک ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه است و برای تولید کلروفیل، که منشاء رنگ زرد است، ضروری است. عنصر آهن در کودهای پاییزی به‌مقدار کم وجود دارد.

کود افزایش‌دهنده رشد

کود افزایش‌دهنده رشد نوعی کود است که حاوی انواع مواد مغذی از جمله نیتروژن، فسفر و پتاسیم و سایر عناصر کمیاب است. این کود برای افزایش رشد و نمو گیاهان، افزایش محصول‌دهی و بهبود حاصل‌خیزی خاک طراحی شده است. خرید کود تقویت‌کننده رشد را می‌توان برای طیف وسیعی از محصولات زراعی از جمله میوه‌ها، سبزیجات، غلات و گیاهان زینتی انجام داد.

کود جلبک دریایی

کود جلبک دریایی نوعی کود آلی است که از جلبک دریایی تهیه می‌شود. سرشار از مواد مغذی از جمله نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین، عناصر کمیاب مانند کلسیم، منیزیم و آهن است. کود جلبک دریایی برای بهبود حاصل‌خیزی خاک، تحریک رشد گیاه و افزایش مقاومت گیاه در برابر استرس و بیماری استفاده می‌شود.

کود هیومیک

کود هیومیک نوعی کود آلی است که از مواد گیاهی تجزیه‌شده تهیه می‌شود. سرشار از اسیدهای هیومیک و فولویک است که به بهبود ساختار خاک، افزایش در دسترس‌بودن مواد مغذی و رشد سالم گیاه کمک می‌کند. خرید کود هیومیک اغلب برای افزایش حاصل‌خیزی خاک، بهبود رشد ریشه گیاه و افزایش عملکرد محصول است.

کود نیتروژن

 کود نیتروژن نوعی کود است که ماده غذایی اصلی آن نیتروژن است. این کود برای رشد و نمو سالم گیاه، افزایش عملکرد محصول و بهبود حاصلخیزی خاک استفاده می‌شود. نیتروژن یک ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه است و برای تولید پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و کلروفیل ضروری است. کود نیتروژن را می‌توان برای طیف وسیعی از محصولات زراعی از جمله غلات، میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان زینتی استفاده کرد.

کود فسفر

کود فسفر نوعی کود است که حاوی فسفر به‌عنوان ماده اصلی است. فسفر یک ماده مغذی ضروری برای رشد گیاه است و برای تولید ATP که ارز انرژی سلول‌ها است، ضروری می‌باشد. همچنین، کود فسفر نقش مهمی در ریشه‌زایی دارد. کودهای پاییزی، گاهی حاوی مقادیری فسفر هستند.

کود۱

کود در پاییز

چه کودی برای پاییز مناسب است؟ راهنمای خرید کود در پاییز

در پاییز، استفاده از کودهایی که به‌طور خاص برای این فصل طراحی شده‌اند، بسیار مهم است. این کودها معمولاً دارای محتوای پتاسیم و فسفر بالاتری هستند که به گیاهان کمک می‌کند تا ریشه‌ خود را تقویت کرده و توانایی بیشتری برای مقاومت در برابر دماهای پایین داشته باشند. بر این اساس، کودهایی که در پاییز استفاده می‌شوند می‌توانند شامل کود سه بیست و کود ریشه زا باشند.

علاوه بر این، فروت ست آهسته‌رهش (SRF) نیز گزینه خوبی برای استفاده در پاییز است؛ زیرا این کودها مواد مغذی ثابتی را برای گیاهان در مدت زمان طولانی فراهم می‌کنند. با استفاده از این کودها می‌توانید مطمئن شوید که گیاه مواد غذایی کافی را در طول پاییز و زمستان دریافت می‌کند. برای مثال استفاده از کود سه بیست آهسته رهش برای پاییز خوب است.

یکی دیگر از کودهایی که در پاییز استفاده می‌شود، کود فروت ست است که مواد اصلی آن ازت، روی و بور هستند. استفاده از این کود در فصل پاییز و پس از برداشت میوه، کمک زیادی به شکوفایی و باردهی درخت در سال آینده می‌کند. خرید کود فروت ست و استفاده از آن پس از برداشت میوه است.

ملاحظات مصرف کود در پاییز

پاییز زمان استراحت گیاه است و استفاده نا‌صحیحی از کود می‌تواند با تحریک رشد، مانع از استراحت گیاه شده و بهره‌وری آن را کاهش دهد. لازم است قبل از خریداری کود پاییزی نوع مناسب کود، میزان و زمان کوددهی را بررسی کنید. کوددهی در پاییز برای برخی گیاهان ضروری است، درحالی‌که گیاهان دیگر نیاز به کوددهی ندارند.

برای خرید کود (کود سه بیست، کود ریشه زا و سایر انواع کود) می‌توانید از سایت دشت سبز بازدید کنید و اگر در مورد خرید کود و نوع مناسب برای نیاز شما سوالی داشتید از کارشناسان این سایت بپرسید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها