|
کدخبر: 313417

گذرنامه / دولت / پاسپورت

قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2024

مهم‌ترین چیزی که برای خروج از کشور با هر دلیلی نیاز است، پاسپورت یا همان گذرنامه است. گذرنامه در اصل نوعی مدرک شناسایی بین‌المللی محسوب می‌شود که توسط دولت هر کشور به شهروندان داده می‌شود.

کسب و کار قدرتمندترین پاسپورت های جهان در سال 2024

به این صورت که مسافران با در دست داشتن این دفترچه از دولت دیگر کشورها برای ورود اجازه دریافت کرده و امکان سفر پیدا می‌کنند. پاسپورت هر کشوری با توجه به سیاست‌های دولت‌ها از اعتبار متفاوتی برخوردار هستند. هر چه قدرت یک پاسپورت بیشتر باشد، دارندگان آن اجازه ورود بدون ویزا به خاک کشورهای بیشتری را خواهند داشت و برعکس. اما قدرتمندترین پاسپورت های جهان کدام‌ها هستند؟ در این نوشته به بررسی پاسپورت کشورهای مختلف برای پاسخ به سوال فوق پرداخته‌ایم. برای آشنایی با قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۴ تا انتهای این مطالب همراه ما باشید.

پاسپورت‌ها چگونه رتبه‌بندی می‌شوند؟

فرآیند رتبه‌بندی جهانی پاسپورت بستگی به سهولت سفر دارندگان آن به مقاصد بین‌المللی دارد. به عبارتی دیگر یک پاسپورت در صورتی قدرتمندتر از سایرین در نظر گرفته می‌شود که دسترسی بدون ویزا به مقاصد بیشتری را به نسبت دیگر پاسپورت‌ها ارائه دهد. هر کشوری در جهان سیاست خاصی را جهت صدور ویزا برای شهروندان کشورهای دیگر برای ورود به مرزهای خود دارد. به طور خلاصه رتبه‌ای که پاسپورت دریافت می‌کند با توجه به تعداد کشورهایی که مقصدهای بدون ویزا برای دارندگان آن پاسپورت در نظر گرفته می‌شود، تعیین می‌گردد. قدرتمندترین پاسپورت‌ها به دارندگان این امکان را می‌دهد تا به کشورهای بدون ویزا دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال مسافران ایرانی می‌توانند بدون دریافت ویزا با تور ترکیه و تور مالزی سفر کنند و همین نکته مثبتی برای پاسپورت ایران به شمار می‌آید. حال اینکه برای سفر با به عنوان مثال تور سنگاپور، دبی، تایلند و ... ایرانی‌ها باید از قبل برای اخذ ویزای آن کشور اقدام کرده باشند.

قدرتمندترین پاسپورت های جهان

قدرتمندترین پاسپورت های جهان

همان طور که گفته شد، تعداد سفرهای بدون ویزا نشان دهنده قدرت و اعتبار یک پاسپورت به شمار می‌آید. سفر بدون ویزا در واقع به مقاصدی اطلاق می‌شود که مسافر می‌تواند بدون ویزا یا با اخذ ویزا هنگام ورود یا مجوز سفر الکترونیکی (eTA) وارد کشوری دیگر شود. دسترسی بدون ویزا به کشورهایی اطلاق می شود که به دارنده گذرنامه اجازه ورود بدون ویزا را می‌دهند. مقاصد ویزا به محض ورود از دارنده گذرنامه می‌خواهند که در مرز یا فرودگاه با پرداخت هزینه وارد کشور مورد نظر شوند. در نهایت نیز منظور از اخذ ویزا به صورت آنلاین قبل از سفر است که کاری بسیار ساده و آسان به حساب می‌آید. حال با توجه به آمارها قدرتمندترین پاسپورت های جهان را می‌توان به ترتیب زیر رتبه‌بندی کرد:

•    رتبه یک - ژاپن 

قوی‌ترین پاسپورت دنیا به کشور ژاپن تعلق دارد. مردم ژاپن با در دست داشتن گذرنامه مخصوص این کشور اجازه ورود به ۱۹۳ مقصد را بدون نیاز به اخذ ویزا خواهند داشت. 

•    رتبه دو – سنگاپور و کره جنوبی 

پاسپورت دو کشور سنگاپور و کره جنوبی از ارزش یکسانی برخوردار بوده و به شهروندان خود اجازه ورود بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد را می‌دهند که آن‌ها را در رتبه دوم این کشور قرار داده است.

•    رتبه سه – آلمان و اسپانیا

رتبه سوم از قدرتمندترین پاسپورت های جهان به دو کشور آلمان و اسپانیا تعلق دارد. به طوری که پاسپورت این دو کشور اجازه ورود بدون ویزا به ۱۹۰ کشور دنیا را می‌دهد. 

•    رتبه چهار - فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ

با در دست داشتن پاسپورت یکی از کشورهای فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ می‌توان به ۱۸۹ مقصد بین‌المللی بدون دریافت ویزا از قبل سفر کرد. 

•    رتبه پنج - اتریش، دانمارک، هلند و سوئد

با اجازه ورود به ۱۸۸ مقصد کشورهای اتریش، دانمارک، هلند و سوئد موفق شده‌اند رتبه پنجم از قدرتمندترین پاسپورت های جهان را از آن خود کنند. 

•    رتبه شش - فرانسه، ایرلند، پرتغال و بریتانیا 

در رتبه ششم از قوی‌ترین پاسپورت‌های دنیا کشورهای فرانسه، ایرلند، پرتغال و بریتانیا قرار دارند که اجازه ورود به ۱۸۷ مقصد را به دارندگان آن می‌دهد. 

•    رتبه هفت - بلژیک، نیوزلند، نروژ، سوئیس، ایالات متحده آمریکا و جمهوری چک 

با ۱۸۶ مقصد بدون ویزا، پاسپورت کشورهای بلژیک، نیوزلند، نروژ، سوئیس، ایالات متحده آمریکا و جمهوری چک در رتبه هفتم این جدول قرار گرفته‌اند. 

•    رتبه هشت - استرالیا، کانادا، یونان و مالت

در میان قدرتمندترین پاسپورت های جهان کشورهای استرالیا، کانادا، یونان و مالت نیز قرار دارند که در رتبه هشت این جدول جای گرفته و اجازه ورود بدون ویزا به ۱۸۵ مقصد مختلف دنیا را به دارندگان خود می‌دهد.

•    رتبه نه – مجارستان و لهستان

پاسپورت کشورهای مجارستان و لهستان نیز با اجازه ورود به ۱۸۴ کشور خارجی بدون ویزا جز قوی‌ترین‌های دنیا بوده و از اعتبار خوبی برخوردار هستند. 

•    رتبه ده – لیتوانی و اسلواکی

در نهایت نوبت به ده‌امین مورد از قدرتمندترین پاسپورت های جهان رسید که با ۱۸۳ مقصد به کشورهای لیتوانی و اسلواکی تعلق دارد. 

ضعیف‌ترین پاسپورت‌ های جهان

اکنون که با قدرتمندترین پاسپورت های جهان آشنا شدیم، جا دارد نگاهی به ضعیف‌ترین پاسپورت‌ های جهان نیز بیاندازیم. با توجه به آمارهای سال ۲۰۲۴، ده مورد از بدترین گذرنامه‌ها عبارتند از:

•    کره شمالی (۴۰ مقصد)

•    نپال، فلسطین (۳۸ مقصد)

•    سومالی (۳۵ مقصد)

•    یمن (۳۴ مقصد)

•    پاکستان (۳۲ مقصد)

•    سوریه (۳۰ مقصد)

•    عراق (۲۹ مقصد)

•    افغانستان (۲۷ مقصد)

قدرتمندترین پاسپورت های جهان

اخذ ویزای آسان توریستی با آژانس مسافرتی مقتدر سیر تابان

همان طور که گفته شد برای اینکه بتوان از مرزهای برخی کشورها عبور کرد، باید از قبل برای دریافت ویزای مربوطه اقداماتی صورت بگیرد. حال اینکه کدام کشورها برای سفر به ویزا نیاز دارند بسته به سیاست دولت‌های تعیین می‌شود. از آنجایی که پاسپورت ایرانی در دسته قدرتمندترین پاسپورت های جهان قرار ندارد، توریست‌های ایرانی باید برای اغلب مقاصدی که قصد سفر به آن دارند ویزا دریافت کنند. پروسه اخذ ویزا امری آسان و در عین حال حساس است که توصیه می‌شود حتما از افراد متخصص و باتجربه در این زمینه کمک گرفته شود. پیشنهاد ما به شما عزیزان مشاوره با کارشناسان آژانس مسافرتی مقتدر سیر تابان است. برای دریافت راهنمایی‌های لازم در مورد ویزای مقاصد مختلف می‌توانید سری به آدرس https://mstiran.com/ زده و یا با شماره‌های ۲۶۴۰۹۸۲۸-۰۲۱ و ۷۵۲۱۲-۰۲۱ تماس بگیرید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها