|
کدخبر: 146363

دکتر کریستین کیلین خبر داد؛

رتبه برتر آسیا و اقیانوسیه در شاخص گذرنامه Henley

صعود کشورهای APAC در رتبه بندی شاخص هنلی یک پدیده نسبتاً جدید است.

سبک زندگی رتبه برتر آسیا و اقیانوسیه در شاخص گذرنامه Henley

منطقه آسیا و اقیانوسیه در فهرست شاخص گذرنامه هنلی در سال ۲۰۲۱ در رتبه بندی برتر قرار گرفته اند. هنلی گذرنامه ها را با توجه به تعداد کشورهایی که دارندگان آن می توانند بدون ویزا به آن سفر کنند رتبه بندی می کند.

ژاپن، که دارندگان گذرنامه آن می توانند بدون ویزا به ۱۹۱ کشور وارد شوند، در رده اول قرار گرفته است. سنگاپور با ۱۹۰ کشور در رده دوم و کره جنوبی و آلمان با ۱۸۹ کشور در رده های بعدی قرار دارند.

نتایج امسال محدودیت های موقت سفر ناشی از ویروس کرونا را در نظر نمی گیرد.صعود کشورهای APAC در رتبه بندی شاخص هنلی یک پدیده نسبتاً جدید است. در طول تاریخ ۱۶ ساله این شاخص، کشورهای اتحادیه اروپا، انگلیس یا آمریکا به طور سنتی در رده های اول قرار داشتند.

به گفته کارشناسان، این جایگاه بالای منطقه APAC همچنان ادامه خواهد داشت زیرا این کشور ها جزو اولین کشورهایی هستند که روند رهایی یافتن از همه گیری را آغاز نمودند.

در حالی که ایالات متحده و انگلستان هنوز با چالش های قابل توجهی در رابطه با ویروس کرونا روبرو هستند و قدرت گذرنامه هر دو کشور به طور مداوم کاهش می یابد، توازن قدرت در حال تغییر است. طی هفت سال گذشته، گذرنامه ایالات متحده از جایگاه شماره یک به رده ۷ رسیده است، موقعیتی که در حال حاضر با انگلیس مشترک است.

به دلیل محدودیت های سفر ناشی از پاندمی، دارندگان گذرنامه آمریکایی می توانند به کمتر از ۷۵ کشور سفر کنند، و از طرفی دارندگان گذرنامه انگلیس در حال حاضر به کمتر از ۷۰ دسترسی دارند. 

مسافران انگلیسی و آمریکایی با بیش از ۱۰۵ کشور با محدودیت های عمده روبرو هستند.

دکتر کریستین کیلین رییس شرکت هنلی و مبدع ایده  شاخص گذرنامه می گوید این آخرین رتبه بندی فرصتی را برای تأمل در آشفتگی شگفت انگیری که در سال ۲۰۲۰ به وجود آمد فراهم می کند.

کیلین اظهار داشت: "همین یک سال پیش همه شاخص ها نشان می دادند که میزان سفر های جهانی همچنان افزایش خواهند یافت، آزادی سفر افزایش می یابد و دارندگان گذرنامه های قدرتمند از دسترسی بیشتری نسبت به گذشته برخوردار خواهند شد. تعطیلی های جهانی این پیش بینی های درخشان را نفی کرد و با شروع برداشته شدن محدودیت ها، نتایج آخرین رده بندی یادآور معنای واقعی قدرت گذرنامه در جهانی است که تحت تأثیر همه گیری قرار دارد."

شناسه گذرنامه هنلی (Henley Passport Index) نمایه‌ای برای ارزش‌گزاری گذرنامه کشورهای جهان است. صاحب این شناسه، نهاد هنلی و شرکا (به انگلیسی: Henley & Partners) است.

تهیه و تنظیم: محسن خواجه محمدی

ارسال نظر