|
کدخبر: 306038

آیا انداختن روفرشی روی فرش، آن را خراب می کند؟

امروزه هر فرد با خرید فرش، به سرعت در فکر تهیه روفرشی مناسب برای آن است؛ چرا که همه افراد خانواده، شاید بیشتر از نصف روز خود را روی فرش و در خانه سپری می کنند. در طی این ساعت ها هم ممکن است فرش در اثر عوامل مختلفی مانند سهل انگاری، بازی کودکان و همچنین آلودگی های موجود به لباس، کثیف شود.

البته کثیف شدن فرش طبیعی است؛ چرا که بلاخره فرش هم مانند لباس های جدید، روی نیاز به شستشو پیدا می کند. اما موضوع این جا است که شستن پی در پی فرش در زمان های کوتاه، باعث پوسیدگی و کاهش عمر فرش می شود.

اما با وجود تمامی موارد درباره علت های خرید روفرشی، این سوال برای برخی از افراد پیش می آید که آیا استفاده از روفرشی، به فرش آسیبی وارد نمی کند؟

شاید شما هم با دیدن این سوال، کمی درباره روفرشی دچار شک شده باشید؛ بنابراین ما تصمیم گرفتیم که در این مطلب از یزد نساج، بررسی کنیم که آیا واقعا روفرشی باعث ایجاد آسیب به فرش می شود یا خیر؟ بنابراین در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

آیا انداختن روفرشی باعث آسیب به فرش می شود؟

بیایید در همین ابتدای مطلب، تکلیف این سوال را مشخص کنیم. به طور کلی روفرشی ها برای جلوگیری از لکه ها، آلودگی ها و نفوذ رطوبت به داخل فرش استفاده می شود. اما باید بدانید که روفرشی کشدار یا ساده هم مانند دیگر منسوجات، در صورت داشتن یا نداشتن برخی از ویژگی ها و در موقعیت های خاص، ممکن است که آسیب هایی را هم به فرش برساند. این اتفاق اصولا در صورت بروز موارد زیر، بیشتر رخ می دهد:

1.مرغوب نبودن کیفیت جنس روفرشی

برخی از افراد فکر می کنند که با خرید روفرشی با ارزان ترین قیمت، سود بزرگ اقتصادی کرده اند. اما باید بدانید که همیشه هم واقعا اینطور نیست. اگر جنس پارچه روفرشی کیفیت مناسب را نداشته باشد، خود به خود باعث آسیب به فرش هم می شود. برخی از روفرشی های بی کیفیت، پرز تولید می کنند و سبب جذب الیاف به خود می شوند.

چسبیدن الیاف فرش به روفرشی و حتی پرز دهی خود آن، به زودتر خراب شدن فرش کمک می کند. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، حتما درباره بهترین جنس فرش تحقیق کنید و خیلی هم در پی دنبال کردن اجناس ارزان قیمت نباشید.

2. استفاده از روفرشی های نازک

روفرشی های موجود در بازار، در دو نوع نازک و ضخیم به بازار عرضه می شوند. هر کدام از افراد هم متناسب با نیاز شخصی خود، یکی از این مدل ها را انتخاب می کنند. مثلا برخی از افراد به دنبال روفرشی های سبک هستند و روفرشی نازک می خرند.

اما باید بدانید که برخی از مدل های روفرشی های نازک، باعث آسیب به فرش می شوند. اگر پارچه روفرشی خیلی نازک باشد، رطوبت را هم به خود بیشتر جذب می کند. بنابراین زمانی که گردش هوا در فرش وجود نداشته باشد، سبب رشد قارچ ها و باکتری ها می شود.

3. پهن شدن طولانی مدت روفرشی روی فرش

ممکن است که روفرشی شما در مدت یک ماه به صورت مداوم روی فرش پهن باشد؛ بدون آن که جمع شده باشد یا حتی جارو روی آن بخورد. در این هنگام ممکن است که الیاف های فرش به یکدیگر بچسبند و به آن آسیب برسانند.

بنابراین پیشنهاد یزد نساج به شما این است که چند روز یکبار، روفرشی را جمع کنید و آن را جارو کنید. حتی بهتر است که چند مدتی هم روفرشی را به طور کلی پهن نکنید تا هوا به داخل فرش برود.

4. پهن کردن روفرشی مرطوب

برخی از افراد پس از شستشو روفرشی، در حالت مرطوب آن را روی فرش پهن می کنند تا زودتر خشک شود. اما باید بدانید که با این کار، آسیب زیادی به فرش خود وارد می کنند. پهن کردن روفرشی های خیس روی فرش، باعث مرطوب شدن فرش و در نتیجه پوسیدگی آن می شود. بنابراین اگر حتی مقدار کمی آب روی روفرشی ریخته شد، حتما آن را در همان زمان جمع کنید و پس از خشک شدن، دوباره پهن کنید.

روفرشی مرغوب و باکیفیت را از کجا بخریم؟

اگر می خواهید از روفرشی خود سال های زیاد استفاده کنید و کمتر شاهد آسیب های وارد شده به فرش از نظر جنس و ضخامت باشید، حتما به دنبال فروشگاه های معتبر در این زمینه باشید.

تولیدی هایی که روفرشی را به بازار عرضه می کنند، باید ویژگی های مهمی از جمله جلوگیری نفوذ آب و رشد قارچ ها را هم در نظر داشته باشند. متاسفانه تعداد زیادی از این مراکز فروش، تنها به زیبایی و جدید بودن مدل وفرشی توجه دارند و خیلی اهمیتی به این ویژگی های خاص نمی دهند.

مثلا اگر بتوانید روفرشی های ضد آب با لایه محافظ بخرید، از پوسیدگی فرش خود جلوگیری می کنید. یا این که اگر ضخامت روفرشی های عادی به صورت استاندارد باشد، حتما نفوذ آلودگی ها به داخل فرش هم کمتر می شود.

اگر به دنبال تولیدی انواع روفرشی کشدار هستید، پیشنهاد می کنیم که به وبسایت یزد نساج مراحعه کنید. البته می توانید حتی از طریق سایت های اینترنتی با سلام و دیجی کالا هم خرید کنید؛ اما با انتخاب یزد نساج، به طور مستقیم با تولید کننده تخصصی روفرشی ارتباط می گیرید. همچنین حتی می توانید برای خرید کاور تشک تخت خواب با بهترین کیفیت هم، به این تولیدی معتبر اعتماد کنید.

جان کلام

قطعا محافظت از فرش، اهمیت بیشتری نسبت به خرید روفرشی دارد؛ چرا که انداختن روفرشی های غیر استاندارد روی فرش، نه تنها از آن محافظت نمی کند، بلکه سبب آسیب هم می شود.

البته می توانید با رعایت برخی از نکات مهم در این مطلب، این آسیب ها را به حداقل برسانید. همچنین برای اطمینان بیشتر از کیفیت و مرغوبیت روفرشی، به سراغ فروشگاه های تخصصی در این زمینه باشید. همچنین اگر سوالی درباره خرید روفرشی کشدار یا محافظت از روفرشی دارید، می توانید به وبسایت یزد نساج مراجعه کنید.

نویسنده: رپورتاژ

اخبار مرتبط

  • مینا ارسالی در

    سلام
    اتفاقا روفرشی پهن کردن روی فر ش نه تنها خراب نمیکنه فرش رو بلکه به طول عمر قالی هم کمک میکنه منتها بهتون پیشنه اد میکنم از روفرشی کشدار تهیه کنید که رو ی قالی کمتر لیز بخوره :)

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها