|
کدخبر: 301590

آشنایی با لودر و بیل مکانیکی و برندهای حاضر در ایران

آشنایی با لودر و بیل مکانیکی و برندهای حاضر در ایران

لودرها و بکهوها از مهمترین وسایل نقلیه سنگین در صنعت ساخت و ساز به شمار می‌آیند. این دستگاه‌ها برای جابجایی مصالح سنگین مانند خاک، شن، ماسه، آجر و بلوک استفاده می‌شوند. لودرها و بکهوها دارای قدرت بالایی در جابجایی مصالح سنگین هستند و به علت عملکرد قابل اعتماد، در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیل‌های مکانیکی بکهو همانطور که از نامشان پیداست دارای یک بازوی اضافی در سمت عقب ماشین برای حفاری یا قرار دادن تجهیزات لازم در خاک هستند. این چیدمان سرعت عمل ویژه‌ای به بکهوها می‌دهد و شاهد استفاده گسترده آن‌ها در پروژه‌های عمرانی و حتی کشاورزی هستیم.

لودرها به طور کلی به دو دسته زنجیری و لاستیکی تقسیم می‌شوند. همگی مجهز به سیستم هیدرولیک برای کنترل باکت بوده و برخی مدل‌های خیلی قدیمی از زنجیر و اتصالات مکانیکی برای کنترل استفاده می‌کنند. به طور کلی اجزای لودر چرخی عبارتند از:

  1. باکت (بیل و ناخن)

  2. بوم

  3. سیلندر چرخش باکت

  4. سیلندر ارتفاع بوم

  5. سیلندر فرمان

بسته به ساختارهای مختلف لودرها هریک می‌توانند قابلیت چرخش درجا (حتی برای لاستیکی ها) و دسترسی به نقاط صعب‌العبور (نمونه‌های دارای شنی) را داشته باشند.

برای بررسی لودرهای موجود در ایران باید چند نام را با هم بهتر بشناسیم:

  1. هپکو: این شرکت در سال 1351 در اراک توسط سازمان گسترش و نوسازی ایران به همراه سرمایه‌گذاران شخصی تاسیس شد. در سال‌های اولیه هپکو با بستن قراردادی با شرکت کاترپیلار، به ساخت و مونتاژ تجهیزات سنگین مشغول شد و بسیاری از نمونه‌های کاترپیلار موجود در بازار بازمانده‌های فعالیت هپکو است. بعد از تقریبا 12 سال و فسخ قرار داد هپکو با شرکت کاترپیلار، در سال 1363 هپکو فعالیتش را با همکاری لیبهر آلمان آغاز کرد و توانست تیراژ 3000 دستگاه در سال را تجربه کند. در این سال‌ها علاوه بر کت و لیبهر هپکو لودرهای A-530 و h-65 اینترنشنال، لودرهای ولوو و لودرهای سنگین کوماتسو را به کشور آورد و در حال حاضر با شرکت‌های چینی مانند فوتون و ایکس سی ام جی همکاری دارد.

  2. کوماتسو: از دیگر نام‌های شناخته شده ماشین‌آلات سنگین در ایران کوماتسو است، که برای ساخت موتورهای دیزل با شرکت کامینز هم همکاری دارد و گفته می‌شود پا به پای کاترپیلار خود را به دومین سازنده لوازم سنگین تبدیل کرده است. لودرهای کوماتسو از WA-470 تا W-90 در ایران موجود هستند و تجهیزات معدنی این شرکت در معادن ایران هر روزه استفاده می‌شوند.

  3. XCMG (ایکس سی ام جی): شرکت تولیدی ماشین‌آلات عمرانی Xuzhou (شوژو) که در سال 1943 تاسیس شد و بزرگترین تولیدکننده تجهیزات عمرانی در چین است. برند ایکس سی ام جی در حال حاضر جزء 500 برند برتر دنیا، درمیان تمامی برندها و نه فقط ماشین‌سازی است. در ایران نمونه لودرهای ZL-50 ZL-30 ZL-20 موجود است و برخی سازندگان ایرانی با این برند همکاری دارند.

  4. شانتوی: این برند به عنوان «پادشاه بولدوزرها» در چین شناخته می‌شود و در سال 2006، چهل درصد بازار چین را به تسخیر خود درآورده است. قابل توجه است که بعد از 4 سال به بزرگترین تولیدکننده بولدوزر در دنیا تبدیل شد و 10 هزار دستگاه بولدوزر را روانه بازار جهانی کرد. در ایران هم لودرهای شانتوی با مدل‌های SL-38 SL-58 پیدا می‌شوند.

  5. فیات – الیس، سپاهان ماشین، کاترپیلار، کاوازاکی و دیگران هم در بازار ایران به وفور یافت می‌شوند، اما شرکت‌های چینی فوق با سرعت سرسام‌آوری در حال تسخیر بازار هستند.

بیل مکانیکی یا دستگاه حفاری؟

اگر سری به سایت‌های انگلیسی زبان بزنید متوجه می‌شوید که از کلمه EXCAVATOR به جای MECHANICAL SHOVEL (ترجمه کلمه به کلمه بیل مکانیکی) استفاده می‌کنند. EXCAVATOR را هم می‌توان دستگاه حفاری ترجمه کرد و هم دستگاه کاشف! از این رو که این ماشین‌آلاتی که ما در ایران به نام بیل مکانیکی می‌شناسیم می‌توانند علاوه بر سطل، متّه نازل بتون و ابزارآلات متفاوتی را در انتهای بوم خود داشته باشند.

مانند لودرها، بسیاری از بیل‌های مکانیکی هم با نام هپکو به بازار آمده‌اند که در اصل لیبهر یا کاترپیلار مونتاژ شده در ایران هستند و هنوز هم بازسازی و استفاده می‌شوند. چینی‌های جدید مثل فوتون، ایکس سی ام جی با سرعت نور در حال تسخیر بازار هستند و در این میان هنوز نام‌هایی مثل کوماتسو و هیوندای مشتریان به خصوص خودشان را دارند.

با این که تنوع بازار ماشین‌آلات سنگین در ایران به اندازه کشورهای دیگر نیست، اما شما با اعلام کاربری خاص و مدارک کافی می‌توانید درخواست واردات تمامی ماشین‌های سنگین را انجام دهید. در عین حال شما در بخش ماشین سنگین باما می‌توانید علاوه بر کامیون و کشنده، آگهی‌های بیل مکانیکی باما را هم پیدا کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها