|
کدخبر: 300056

معرفی انواع کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی یکی از پرکاربردترین تجهیزات آتش نشانی هستند که می توان از انواع آن ها برای اطفاء حریق استفاده کرد. در واقع کپسول های آتش نشانی به ما کمک می کنند تا در زمان بروز حریق از گسترش آتش و بروز خسارات بیشتر جلوگیری به عمل آوریم. اما آنچه که در رابطه با استفاده از انواع کپسول آتش نشانی می بایست در نظر داشته باشیم، توجه به نوع کپسول و موارد مصرف آن است.

شما نمی توانید برای هر نوع آتش سوزی به دلخواه به سراغ یکی از انواع کپسول های آتش نشانی بروید و انتظار داشته باشید که عملیات مهار حریق کاملا موفقیت آمیز انجام شود. هر کدام از انواع کپسول های آتش نشانی برای موارد خاصی به کار می روند که ما قصد داریم در ادامه شما را با انواع این محصولات و کاربرد آن ها آشنا کنیم. 

کپسول-آتشنشانی

انواع کپسول آتش نشانی 

معمولاً آتش‌ سوزی می تواند به سرعت گسترش یافته و خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد. با این حال که سازمان های آتش نشانی می توانند پس از آگاه شدن از خطر به سرعت نیروهای آتش نشانی را به محل مورد نظر اعزام کنند، اما برای اینکه بتوان خسارات و آسیب های ناشی از آتش سوزی را به حداقل ممکن رساند لازم است از انواع تجهیزات ضد حریق استفاده کرد.

کپسول های آتش نشانی یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین تجهیزات آتش نشانی هستند که می توان از انواع آن ها در ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی استفاده کرد. روش کار با این نوع تجهیزات بسیار راحت و آسان است و به افراد کمک می‌کند تا زمان رسیدن نیروهای آتش نشانی بتوانند از پیشروی آتش جلوگیری کرده و تا حدودی آن را مهار کنند.

کپسول های آتش نشانی مخازن استوانه ای شکلی هستند که درون آن ها را از مواد بخصوصی پر می کنند. محتوی داخل کپسول آتش نشانی تحت فشار پر می شود تا بتوان در زمان نیاز، مواد داخل کپسول را با فشار زیاد به درون آتش انتقال داد. علل مختلفی می توانند باعث بروز آتش سوزی شوند. از جمله این موارد می‌توان به آتش سوزی ناشی از اتصالی تجهیزات برقی و الکترونیکی، آتش سوزی بر اثر مواد اشتعال زا همچون نفت و گاز، آتش سوزی ناشی از سوختن چوب، پارچه، کاغذ و… اشاره کرد.

با توجه به اینکه علت آتش سوزی می تواند کاملا متفاوت باشد، نحوه مقابله و رویارویی با آتش جهت مهار کردن آن نیز متفاوت خواهد بود. به همین دلیل ما با انواع کپسول آتش نشانی رو به رو هستیم که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. بنابراین بسیار ضروری است تا با انواع کپسول آتش نشانی و موارد مصرف آن ها به خوبی آشنا باشیم.

کپسول های آتش نشانی فوم

محتوی داخل این کپسول ها  فوم است. معمولاً این  کپسول های آتش نشانی را می توان از طریق نوار خردلی که بر روی مخزن قرار دارد شناسایی کرد. یکی از توصیه های مهم در رابطه با کپسول های آتش نشانی فوم این است که از این تجهیزات نباید به هیچ عنوان برای خاموش کردن آتش سوزی های ناشی از تجهیزات الکتریکی و برقی، آتش سوزی های مربوط به آشپزخانه و آتش سوزی های ناشی از سوختن کاغذ استفاده کرد.

بیشترین کاربرد کپسول های آتش نشانی فومی برای اطفاء حریق مایعات قابل اشتعال همچون رنگ، بنزین و... است. این خاموش کننده ها معمولاً به این شکل عمل می‌کنند که با ایجاد یک اثر خنک کننده بر روی عامل آتش سوزی باعث مهار آتش می شوند. از جمله مکان هایی که به وجود این نوع کپسول های آتش نشانی نیاز دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان های مسکونی
  • بیمارستان ها
  • ساختمان ها یا انبارهایی که مایعات اشتعال زا نگهداری می کنند.
  • مدارس
  • ادارات

کپسول-آتشنشانی۱

کپسول های آتش نشانی آبی ( آب و گاز)

می ‌توان گفت از رایج ترین و پرکاربردترین کپسول های آتش نشانی که در تمامی اماکن وجود آن ضروری است کپسول آتش نشانی آب و گاز می باشد. از موارد منع مصرف کپسول های آتش نشانی آبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آتش سوزی ناشی از گازهای اشتعال زا
  • آتش سوزی ناشی از مایعات اشتعال زا
  • آتش سوزی های مربوط به آشپزخانه
  • آتش سوزی های ناشی از وسایل و تجهیزات الکتریکی

 بیشترین کاربرد کپسول های آتش نشانی آبی به شرح زیر هستند:

  • مهار آتش ناشی از سوختن پارچه
  • آتش سوزی ناشی از زغال سنگ
  • آتش سوزی منسوجات
  • آتش سوزی ناشی از سوختن چوب
  • آتش سوزی کاغذ و مقوا

کپسول های آتش نشانی پودری ( پودر و گاز)

این نوع کپسول های آتش نشانی جزء پر مصرف ترین انواع کپسول آتش نشانی به شمار می روند که می توان از آن ها تقریباً در هر نوع آتش سوزی استفاده کرد. اما یکی از نکات ایمنی در خصوص استفاده از کپسول آتش نشانی پودری و گاز آن است که به هیچ عنوان نباید از این کپسول در محیط های بسته استفاده کرد. چرا که پس از پایان عملیات اطفاء حریق، تمیز کردن  باقیمانده ‌های مواد پودری سخت بوده و همچنین پودر خشک موجود درون کپسول می تواند به سرعت استنشاق شود.  از این کپسول می توان برای آتش سوزی های ناشی از تجهیزات الکتریکی و فلزات قابل اشتعال نیز استفاده کرد.

کپسول های آتش نشانی کربن دی اکسید (CO2)

رایج ترین موارد استفاده از کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید CO2 برای اتاق های سرور و به جهت آتش سوزی های ناشی از دستگاه ها و تجهیزات الکتریکی است. محتوی داخل کپسول می ‌تواند از درون اکسیژن عبور کرده و آتش موجود را به خوبی مهار کند. در صورتی که از این کپسول ها در محیط های باز استفاده شود به دلیل پراکنده شدن گاز در محیط تاثیرگذاری آن ها کاهش پیدا خواهد کرد. به همین جهت بیشترین کاربرد این کپسول ها در محیط‌ های سربسته است. 

کپسول-آتشنشانی۲

کپسول های آتش نشانی بیوورسال

از جمله بیشترین کاربرد کپسول های آتش نشانی بیوورسال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آتش سوزی ناشی از سوختن چوب، کاغذ و پارچه
  • آتش سوزی ناشی از سوختن پلاستیک
  • آتش سوزی ناشی از مایعات  اشتعال زا همچون روغن، تینر و گازوئیل

البته در این میان این کپسول ‌ها بیشترین کارایی را برای خاموش کردن آتش سوزی ناشی از سوختن روغن دارند.

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها