|
کدخبر: 295040

آریا کوپلینگ طراح و تولیدکننده تجهیزات آتش نشانی

کسب و کار آریا کوپلینگ طراح و تولیدکننده تجهیزات آتش نشانی

امروزه صنعت آتش نشانی از جمله صنایع مهم و حساس در بین همه صنایع محسوب می‌شود. چرا که محصولات و خدمات این حوزه، به طور مستقیم با امنیت جانی و مالی افراد سروکار دارد. علیرغم اینکه صنعت آتش نشانی در ایران یک صنعت جوان به شمار می‌رود، اما رشد و پیشرفت آن به خصوص در سال‌های اخیر چشمگیر و قابل توجه بوده است. به طوری که محصولات و تجهیزات آتش نشانی تولید شده در ایران، نه تنها کیفیت لازم برای استفاده در بخش‌های مختلف ساختمانی، صنعتی و آتش نشانی کشور را دارد، بلکه بخش قابل توجهی از این محصولات، به فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران صادر می‌شود. از جمله شرکت‌های ایرانی پیشگام در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات آتش نشانی، آریاکوپلینگ را می‌توان نام برد.

آریاکوپلینگ فعالیت خود را از دهه پنجاه شمسی آغاز کرده است. در ابتدا، این مجموعه به حوزه طراحی و ساخت قالب‌های صنعتی ورود و با صنایع مهمی همکاری کرد. بعدها، طراحی و ساخت قطعات پلاستیکی و فلزی مورد نیاز صنایع مختلف را به مجموعه فعالیت‌های خود افزود. در دهه هفتاد، خلا تجهیزات آتش نشانی اطفای حریق ایرانی و  باکیفیت در ایران محسوس بود. تا قبل از آن بسیار از محصولات این حوزه، عموما یا وارداتی بودند و یا کیفیت لازم را نداشتند. به همین دلیل، مدیران این شرکت تصمیم گرفتند با به خدمت گرفتن تکنولوژی و استفاده از نیروی انسانی متخصص، وارد حوزه جدید یعنی طراحی و ساخت تجهیزات آتش نشانی اطفای حریق شوند. در این مسیر، سابقه طولانی در حوزه طراحی قالب‌های صنعتی و ساخت قطعات پلاستیکی و فلزی به کمک این شرکت آمد.

نخستین محصولاتی که در مسیر جدید تولید شد، انواع کوپلینگ‌های آتش نشانی STORZ و BS بودند. کوپلینگ STORZ به طور جامع در فضاهای شهری ایران و کوپلینگ BS در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعد از آن که این محصولات جای خود را در بازار ایران باز کردند، آریاکوپلینگ طراحی و تولید سایر محصولات را در دستور کار خود قرار داد. در این میان می‌توانیم تولید انواع جعبه‌های آتش نشانی، شیرهای آتش نشانی، اسپرینکلرهای اطفای حریق، خاموش کننده‌های دستی (کپسول آتش نشانی)، هوزریل آتش نشانی و سایر سامانه‌های شیلنگی اطفای حریق را نام ببریم. بعد از گذشت بیش از بیست سال، امروزه بیش از 300 نوع محصول مختلف در این مجموعه تولید و روانه بازار می‌شوند. محصولاتی که همگی از جمله محصولات با کیفیت بازار به شمار می‌روند و به راحتی قابلیت رقابت با محصولات مشابه اروپایی را دارند. به همین دلیل، امروزه سازمان‌های آتش نشانی ایران، ضمن تایید محصولات این شرکت، در بخش‌های مختلف عملیاتی و آموزشی از آن‌ها بهره می‌برند.

آتشنشانی۱

همچنین در طی این سال‌ها، آریاکوپلینگ ابتکارات و نوآوری‌های متعددی در زمینه طراحی محصولات حوزه اطفای حریق داشته است. از جمله این محصولات خلاقانه می‌توانیم به قفل باکی یا آسان بازشو، بست تخصصی کوپلینگ، آچار کوپلینگ، سلار نازل و غیره اشاره کنیم. به خصوص در مورد سلار نازل باید بگوییم، این محصول که برای اطفای حریق زیر زمین طراحی شده است، کار نیروهای عملیاتی آتش نشانی را در این قبیل آتش سوزی‌ها آسان و از به خطر افتادن جان آتش نشانان جلوگیری می‌نماید. علاوه بر اینها، در حوزه فرهنگ سازی و مسوولیت اجتماعی هم آریاکوپلینگ فعالیت‌های متمرکزی داشته است. اجرا و پیاده‌سازی پادکست‌های ایمنی در برابر حریق، آموزش و نهادینه سازی فرهنگ ایمنی در برابر حریق در گروه‌های سنی کودک و نوجوان و غیره تنها بخشی از این فعالیت‌ها به شمار می‌روند (برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به وبسایت آریاکوپلینگ مراجعه نمایید).

قبلا اشاره کردیم که صنعت تجهیزات آتش نشانی از جمله صنایع نوظهور و جوان در کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل هنوز استانداردهای طراحی، تولید و نصب تجهیزات اطفای حریق به طور کامل در ایران تدوین نشده است و به منظور تدوین کامل استانداردهای این حوزه، راه زیادی در پیش داریم. اما خوشبختانه علاوه بر سازمان‌های مربوطه، برخی از شرکت‌های تولیدی هم در مسیر تدوین استانداردها پیشقدم شده‌اند. شرکت آریاکوپلینگ یکی از همین مجموعه‌ها است. به طوری که نمایندگان این شرکت در تدوین تعداد زیادی از استانداردهای ملی محصولات اطفای حریق به عنوان اعضای اصلی کارگروه حضور داشتند.

در پایان، ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران و فعالان حوزه ایمنی، موفقیت و پیشرفت شرکت‌هایی همچون آریاکوپلینگ را آرزو می‌کنیم.

 

 

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها