|
کدخبر: 299188

تفاوت چیلر و مینی چیلر

در طول این مقاله می‌خواهیم به بررسی تفاوت چیلر و مینی چیلر بپردازیم. چیلر ماشینی است که با استفاده از سیکل ترمودینامیکی، گرما را از سیال مشخصی دفع می‌کند. این ماشین گرما را از محیط دریافت کرده و وارد محیط دیگری می‌کند.

چیلر دارای 2 نوع جذبی و تراکمی است. در ادامه به چیلر، مینی چیلر، مزایا و معایب، کاربرد آنها و تفاوت این 2 را می‌پردازیم.

چیلر چیست؟

چیلر

قبل از اینکه به‌سراغ تفاوت چیلر و مینی چیلر برویم، می‌خواهیم این 2 دستگاه را برایتان کامل بررسی کنیم. به ماشینی که از طریق سیکل ترمودینامیکی، گرما را از جریان سیال مشخصی دفع می‌کند سپس این جریان با استفاده از گردش درون مبدل حرارتی، با هدف خنک‌کاری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد چیلر گفته می‌شود.

این ماشین گرما را از محیط می‌گیرد و آن را به محیط دیگری انتقال می‌دهد. در نتیجه چیلر نوعی پمپ انرژی است که آب سرد، محصول خروجی آن خواهد بود.

چیلر تراکمی

در این نوع چیلر‌ها، گاز با استفاده کمپرسور متراکم شده و فشار آن زیاد می‌شود. سپس این گاز داخل کندانسور می‌رود، با آب یا هوای محیط، خنک شده و تبدیل به مایع می‌شود.

چیلر جذبی

در این نوع چیلر‌ها به جای کمپرسور از مولد حرارتی و جذب‌کننده استفاده می‌شود و سیستم برمید لیتیم عمومی‌ترین خنک‌کننده در چیلر‌های جذبی به‌شمار می‌رود. در ادامه این فرایند برودت را ایجاد می‌کنند و بخار آب موجود در خنک‌کننده به جذب‌کننده انتقال می‌یابد و این چرخه تکرار می‌شود.

مزایا و معایب چیلر

در این بخش می‌خواهیم به برخی از مزایای و معایب چیلر اشاره کنیم.

مزایای چیلر

مزایای این دستگاه به شرح زیر است:

  • حداقل حجم و مساحت: در یک ساختمان بزرگ تنها به یک چیلر نیاز است که حجم و مساحت کمی را اشغال می‌کند.
  • فاصله نامحدود میان چیلر و فن کویل: طول خطوط می‌تواند صد‌ها متر باشد، چرا که سیال واسط (آب)  ظرفیت گرمایی بالایی دارد و در نتیجه تلفات ویژه در هر متر خطی مسیر کمتر از سیستم‌های گاز مبرد است.
  • ایمنی: چیلر مستقیما روی پشت‌بام یا زمین نصب می‌شود. بدین‌ترتیب این نوع تجهیز ایمنی زیادی دارند.
  • سهولت استفاده: چیلر در طول سال متناسب با پارامتر‌های تنظیم‌شده آب سرد و دمای متناظر هر فضا را تامین می‌کند.

معایب چیلر

  • چیلر‌ها از نظر اقتصادی به نسبت سایر سیستم ها هزینه‌ی اولیه‌ی سنگین تری دارند.
  • تجهیزات چیلر سنگین است که وزن آن حتی به 15 تن می‌رسد.  

مینی چیلر چیست؟

به دستگاهی که گرما را با کمک سیکل تبرید، از سیال واسط که معمولا آّب است دریافت می‌کند و به تجهیزات تهویه مطبوع یا دستگاه‌ها و قالب‌های صنعتی تولید برودت و سرمایش ارسال می‌کند مینی چیلر گفته می‌شود.

مینی چیلر‌ها دارای 2 نوع صنعتی و مسکونی هستند که مینی چیلر‌های مسکونی در آپارتمان‌ها، املاک شخصی و ویلا‌ها استفاده می‌شوند.

مزایا و معایب مینی چیلر

در این بخش می‌خواهیم به مزایا و معایب مینی چیلر بپردازیم.

مزایای مینی چیلر

  • مینی چیلر‌ها ابعاد کوچکی دارند در نتیجه فضای کمی را اشغال می‌کنند و می‌توان آنها را در هر مکانی نصب کرد.
  • این دستگاه‌ها نیازی به برج خنک‌کننده ندارند زیر کندانسور آنها از نوع هوای خنک است. درنتیجه مصرف آب نیز ندارند.
  • مینی چیلر‌ها را می‌توان به جای کولرگازی برای خنک‌سازی فضاهای بزرگ استفاده کرد.

معایب مینی چیلر

  • بازدهی کمتر در مقایسه با چیلر‌ها
  • عدم پاسخگویی به نیاز‌های سرمایشی اماکن بزرگ
  • عدم توانایی در رطوبت‌زنی در مناطق خشک

تفاوت‌های چیلر و مینی چیلر

چیلر۱

حال که با هر 2 این دستگاه‌ها آشنا شدید، می‌خواهیم به‌سراغ تفاوت چیلر و مینی چیلر برویم.

بازدهی متفاوت

یکی از تفاوت چیلر و مینی چیلر در بازدهی آنها است. بازدهی چیلر‌ها نسبت به مینی چیلر بیشتر است.

تفاوت در کمپرسور

یکی دیگر از تفاوت آنها در کمپرسور است. در مینی چیلر به‌علت ظرفیت کمتر از کمپرسور‌های روتاری و اسکرال استفاده شده است. اما در چیلر‌ها از کمپرسور‌های اسکرال، اسکرو، سانتریفیوژ یا پیستونی استفاده می‌شود.

کندانسور متفاوت

همچنین کندانسور‌های این 2 نیز باهم متفاوت است. در مینی چیلر‌ها از کندانسور‌های هوایی استفاده می‌شود. درحالی‌که در چیلر‌ها با درنظرگرفتن هدف استفاده، ظرفیت دستگاه و شرایط اقلیمی می‌توان از کندانسور آب خنک یا هوای خنک استفاده کرد.

تفاوت در ظرفیت

یکی از اصلی‌ترین تفاوت چیلر و مینی چیلر در ظرفیت آنها است. به دستگاه‌هایی که ظرفیت آنها تا حدود 10 تن تبرید باشد، مینی چیلر گفته می‌شود اما دستگاه‌هایی که ظرفیت بیشتر دارند، چیلر نام دارند.

در نتیجه مینی چیلر‌ها معمولا برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی که فضای کوچکی دارند، استفاده می‌شود. اما برای خنک‌کردن ساختمان‌های بزرگتر، چیلر‌ها کاربرد دارند.

مصرف برق متفاوت

تفاوت در مصرف برق یکی دیگر از تفاوت چیلر و مینی چیلر است. در چیلر‌ها از چند کمپرسور استفاده می‌شود اما در مینی چیلر‌ها تنها یک کمپرسور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین‌ترتیب مصرف برق چیلر‌ها از مینی چیلر بیشتر است.

تفاوت در قیمت

متفاوت‌ بودن قیمت نیز جزء تفاوت چیلر و مینی چیلر است که براساس ظرفیت دستگاه، نوع و تعداد کمپرسور‌ها، کیفیت متریال و شرکت تولیدی متفاوت خواهد بود.

 اما اگر این 2 دستگاه را از یک شرکت تهیه کنید، مینی چیلر‌ها به‌‌دلیل ظرفیت ‌پایین‌تری که دارند، قیمت کمتر در مقایسه با چیلر‌ها دارند.

شرکت تهویه سپیدار؛ پیشرو در فروش انواع مدل‌های چیلر میدیا

برای خرید چیلر میدیا می‌توانید به یکی از بهترین شرکت‌های موجود یعنی شرکت تهویه سپیدار مراجعه کنید. این شرکت از سال 1384 با نمایندگی فروش و خدمات محصولات میدیا از شرکت بدر تک الکتریک همچون کولر‌های گازی، مینی چیلر، چیلر و فن کویل فعالیت خودش را آغاز کرد.

tahviesepidar با استفاده از نیروی متخصص و ماهر، خدمات و طراحی مشاوره سیستم‌های تهویه مطبوع، خدمات نصب و گارانتی و فروش انواع سیستم‌های گرمایش و سرمایش برند میدیا رضایت شما مشتریان عزیز و گرامی را جلب می‌نماید.

جمع‌بندی

در این مقاله تفاوت چیلر و مینی چیلر، مزایا چیلر، مزایای مینی چیلر و معایب آنها را بررسی کردیم. چیلر دستگاهی است که از طریق سیکل ترمودینامیکی گرما را از جریان سیال مشخصی دور می‌کند. چیلر‌ها دارای 2 نوع جذبی و تراکمی هستند.

مینی چیلر‌ها گرما را با کمک سیکل تبرید از سیال واسط می‌گیرند و به تجهیزات تهویه مطبوع و قالب‌های صنعتی می‌فرستند.

در یک مقایسه کلی، مینی چیلر‌ها فضای کمتری را اشغال می‌کنند، قیمت کمتری دارند و میزان مصرف انرژی آنها پایین‌تر است اما در مقابل توانایی خنک‌کردن فضاهای بزرگ را ندارد، بازدهی و ظرفیت کمتری دارند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها