|
کدخبر: 276122

رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای: مزایا، معایب، فرصت‌ شغلی و بازار کار

کسب و کار رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای: مزایا، معایب، فرصت‌ شغلی و بازار کار

برای ورود به شغل تعمیرات اتومبیل، باید در رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای با یکی از شیوه های موجود(یعنی ثبت نام در آموزشگاه فنی حرفه ای مکانیک خودرو، یا هنرستان) خود را برای دریافت مدرک فنی حرفه ای آماده کنید.

داشتن  دانش و مهارت می‌تواند آینده شغلی افراد را تضمین کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد با ثبت نام در دوره‌های فنی حرفه ای تلاش می‌کنند یک شغل را به صورت حرفه ای و عملی بیاموزند.

در این مطلب به بررسی دقیق رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای پرداخته ایم و خواهیم دید که مزایا، معایب، فرصت‌های شغلی و بازار کار این حرفه چگونه است.

رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای چیست؟

برای یادگیری تعمیرات خودرو، به صورت کلی دو مسیر در  پیش روی افراد وجود دارد:

  1. کسب دانش تئوری و علمی از  طریق ثبت نام در  هنرستان که در سطح عملیاتی کاربرد چندانی ندارد.
  2. کسب دانش عملی که می‌تواند شما را به سرعت برای ورود به بازار کار آماد کند.

البته هر یک از این دو روش ممکن است برای فردی مناسب و برای فرد دیگر نا مناسب باشد.

چنانچه یکی از این دو راه را در پیش بگیرید، می‌توان گفت وارد حوزه کاری و رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای شده اید.

در واقع اگر بخواهیم به طور دقیق در رابطه با رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای صحبت کنیم باید بگوییم که این رشته، تنها به تعمیرات مرتبط با بخش موتوری خودرو می‌پردازد و به صورت تخصصی با تمرین عملی، این امکان را برای افراد به وجود می‌آورد که به سرعت وارد بازار کار شوند.

لازم است بدانید رشته درجه 1 مکانیک خودرو، شامل مباحث مرتبط با تعمیرات موتور خودروهای دیزل، رشته درجه 2 مکانیکی شامل مباحث مرتبط با تعمیرات خودروهای بنزینی و رشته تعمیرات خودروهای خارجی به بررسی موتور خودروهای کره ای، ژاپنی و یا آلمانی اختصاص دارد.

دروس رشته مکانیک خودرو در فنی حرفه ای؛ با تحصیل در این رشته چه چیزی یاد میگیریم؟

اگر قصد داشته باشید در هنرستان ثبت نام کنید، لازم است علاوه بر دروس کاربردی رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای تعداد زیادی از درس‌های تئوری را نیز مطالعه کنید.

لیست دروس رشته مکانیکی فنی حرفه ای شامل موارد زیر است:

  • فیزیک
  • شیمی
  • نقشه کشی فنی رایانه ای - گروه مکانیک
  • دانش فنی پایه - مکانیک خودرو
  • سرویس و نگهداری خودروهای سواری
  • همراه هنرجو - مکانیک خودرو
  • تعمیرات مکانیکی موتور
  • مدیریت تولید
  • تعمیرات جعبه دنده و دیفرانسیل
  • تعمیرات سیستم تعلیق، فرمان و ترمز خودرو
  • ریاضی (3)
  • دانش فنی تخصصی - مکانیک خودرو
  • تعمیرات سیستم سوخت و جرقه
  • تعمیرات سیستم‌های برقی خودرو

تصویری از مدرس رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای دارالفنون به همراه موتور خودرو و تجهیزات

رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای برای چه افرادی مناسب است؟

در این رابطه به استناد صحبت‌های مسئولین آموزشگاه دارالفنون(https://darr.ir) می‌توان گفت:

اگر شما به شغلی علاقه مندید که فنی باشد، و از سر و کله زدن با خودرو لذت می برید و می خواهید زودتر وارد بازار کار شوید، این شغل مناسب شماست. افرادی که به شغل مکانیک خودرو  مشغول هستند غالبا اشخاصی پر انرژی ، باهوش، هوشیار و دارای روابط عمومی بالا می‌باشند.

این افراد مهارت خاصی در حل مسائل جدید و چالش بر انگیز دارند؛ مهارت تحلیل فراوانی دارند و می توانندمسائل مختلف را حل و فصل کنند. کارهای روتین و عادی آنها را خسته می کند .آنها همیشه دنبال فرصت ها و کارهای جالب و جدید می‌باشند و ازاعتماد به نفس و توانائی تنها کار کردن برخوردار هستند.

به عبار دیگر دوره های مکانیک خودرو فنی حرفه ای  برای علاقمندان به کارهای مهارتی و تعمیراتی مناسب است.

دانشگاه های رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای و ادامه تحصیل کارشناسی

اگر بتوانید در دریافت دیپلم رشته مکانیک خودرو موفق شوید، پس از آن می‌توانید به مدت 2 سال در مقطع کاردانی در رشته مکانیک خودرو به تحصیل بپردازید تا دانش خود را در این زمینه عمیق‌تر کنید.

البته پس از آن نیز در صورت تمایل، می‌توانید تحصیلات خود را در می‌توانید لیسانس رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای را با شرکت در این مقطع تحصیلی و در یک بازه زمانی حداقل 2 ساله دریافت کنید.

لازم است بدانید دارندگان مدرک کارشناسی رشته مهندسی مکانیک خودرو فنی حرفه ای می‌توانند در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد نیز، در رشته‌های تخصصی تر به تحصیلات مشغول شوند.

بازار کار رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای

در رابطه با وضعیت بازار کار و میزان درآمد این شغل می‌توانید اطلاعات مفید و دقیقی را در این منبع در مورد درامد مکانیکی کسب کنید.

افرادی که با ثبت نام در آموزشگاه مدرک فنی حرفه ای مکانیک خودرو دریافت می‌کنند، به سادگی و به سرعت می‌توانند وارد بازار کار شوند و به درآمد قابل قبول و گاهاً فراتر از حد انتظار نیز برسند.

تعمیرکار

باید بدانید افرادی که به تحصیلات آکادمیک روی می‌آورند، معمولاً به یک بازه زمانی 4 تا 8 ساله برای ورود به بازار کار نیاز دارند.

حال تصور کنید که یک فرد با یادگیری مکانیکی در آموزشگاه فنی حرفه ای پس از 1 ماه وارد بازار کار شود و در سال اول ماهانه میانگین 10 میلیون تومان درآمد داشته باشد(این عدد در سال اول کمتر بوده و با افزایش تجربه به میزانی بیش از 10 میلیون تومان خواهد رسید.) به این ترتیب، در مدت 4 سال حدود 480 میلیون تومان پول پس انداز کرده که در صورت اقدام برای تحصیلات آکادمیک برای وی امکان پذیر نبود.

البته اگر فردی اهداف بزرگتری داشته باشد و بخواهد با تحقیق و صرف زمان و انرژی واقعی به یک محقق و مبتکر خبره در این رشته تبدیل شود، تحصیلات دانشگاهی می‌تواند برای وب مفید واقع شود.

آیا رشته مکانیک خودرو فنی و حرفه ای بهترین راه برای یادگیری مکانیکی است؟

همانطور که در بخش قبل گفتیم، این موضوع کاملاً به وضعیت و اهداف شما بستگی دارد، اما اگر می‌خواهید به سرعت وارد بازار کار شوید، بدون شک ثبت نام در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای برای شما بسیار مفید و مناسب‌تر است. اگر به توضیحات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، می‌توانید مطالب این آموزشگاه فنی حرفه ای مکانیک خودرو را مطالعه کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها