|
کدخبر: 273721

هزینه دوره MBA؛ هزینه ثبت نام در دوره MBA چقدر است؟

اگر به کارآفرینی فکر می‌کنید و تصمیم دارید کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید، بی‌شک مجموعه درس‌های رشته MBA یکی از ضرورت‌های آموزشی شما محسوب می‌شود و اگر در سِمَت‌های مدیریتی یا سرپرستی اشتغال دارید یا چنین موقعیت‌هایی را در مسیر شغلی خود پیش‌بینی کرده‌اید، دوره ام. بی. ای می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. زیرا کیفیت تعامل شما با همکارانتان را تا حد زیادی بالا می‌برد. در این مقاله به بررسی این رشته و هزینه دوره mba خواهیم پرداخت.

مدیریت

دوره MBA چیست؟

دوره مدیریتی MBA از جمله دوره‌های آموزشی بسیار پرطرف‌دار در چندین سال اخیر است. این دوره بیش از صدسال قدمت دارد و به طور خاص برای کسانی در نظر گرفته شده است که نیازمند دانش مدیریت هستند، اما در زمینه‌های دیگر تحصیل‌کرده‌اند. به همین علت، عموم مخاطبان دوره ام. بی. ای، تحصیلات اصلی خود را در حوزه‌های دیگر گذرانده و برای تکمیل مهارت‌های مدیریتی خود، این رشته را به‌صورت دانشگاهی یا در قالب دوره آزاد دنبال می‌کنند.

 

تأثیرات شرکت در این دوره

تأثیر شرکت در این دوره بر کیفیت زندگی و کار و درآمد شما، کاملا به عمق یادگیری شما و این که تا چه حد، آموخته‌های رشته ام. بی. ای را به کار بگیرید، بستگی دارد. البته این مسئله صرفا به همین رشته محدود نیست و اثربخشی همه‌ی دوره‌های آموزش مدیریت کسب‌وکار، تا حد زیادی تابع ویژگی‌های مخاطب و تلاش و یادگیری اوست.

 

تاریخچه دوره ام. بی. ای

رشته مدیریتی MBA (مخفف Master of Business Administration) در اواخر قرن نوزدهم میلادی متولد شد. این دقیقا همان زمانی بود که شرکت‌ها و کارخانه‌های آن زمان به دنبال اشخاص آموزش‌دیده‌ای بودند که دانش مدیریت را به‌صورت اجرایی و علمی آموخته باشند. در سال ۱۹۰۰ میلادی، یک مدرسه با محوریت کسب‌وکار و به نام تاک، مدرکی در مقطع کارشناسی ارشد در تجارت به نام (Master of Science in Commerce) را به دانش‌آموختگان خود تقدیم کرد. عنوانی که پدر رشته‌ی فعلی محسوب می‌شود.

 

دانشگاه هاروارد، اولین دوره خود را در سال ۱۹۰۸ برگزار کرد. بعد از آن تا حدود یک دهه استقبال جدی از این رشته در کار نبود. از سال ۱۹۳۰ به‌تدریج مدرسه‌های کسب‌وکار به‌صورت جدی‌تر شکل گرفتند و این رشته و به طور کل دوره MBA (مستقل از شکل دانشگاهی یا غیردانشگاهی آن) در نقاط مختلف آمریکا مطرح شد. اگرچه در ابتدا این رشته دانشجویان کمی را پذیرفت و دوره‌های آن در هاروارد با دانشجویان کمی آغاز شد؛ اما در سال‌های اخیر، هرساله نزدیک به ۲۰۰۰ نفر در رشته ام. بی. ای دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل می‌شوند.

سال‌های متمادی طول کشید تا رشته بیزنس و کسب‌وکار در کشور‌های اروپایی هم موردتوجه و امتنان قرار بگیرد. در سال ۱۹۵۷ نخستین دوره حرفه‌ای برای آموزش تخصصی رشته در Insead فرانسه، شکل‌گرفته و اجرا شد.

در ایران نیز در سال ۱۳۷۸ با تأسیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، به‌عنوان یک‌رشته جذاب مدیریتی، مطرح شده و موردتوجه قرار گرفت.

این رشته در سراسر جهان به شکل‌های مختلف طراحی و اجرا می‌شود که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

مدیریت ارشد کسب‌وکار، درجه‌ی کارشناسی ارشد در رشته مدیریت و درجه علمی (مدرک) حرفه‌ای در رشته تجارت است. از اوایل قرن بیستم میلادی سازمان‌های سنجش بین‌المللی برای ارزیابی ارزش این دوره‌ها به وجود آمدند. این دوره برای اولین‌بار در اواخر قرن نوزدهم میلادی در کشور آمریکا برنامه‌ریزی شد که حاصل صنعتی‌شدن این کشور و رویکرد علمی به مدیریت بود.

رشته ام. بی. ای نوعی رشته‌ی پررونق در سطح جهان است و همچنین این رشته با ارائه مباحث متعددی نظیر مدیریت استراتژیک، تفکر سیستمی، مبانی مدیریت و سازمان، روی ارتقای امنیت شغلی برای افراد حاضر در آن سازمان متمرکز است. دوره موردنظر با توسعه‌ی مهارت‌های فردی برای افرادی که به دنبال توسعه، ارتقا و بهبود جایگاه شغلی بوده یا خواستار راه‌اندازی کسب‌وکار هستند، مناسب است.

کسب-کار

هزینه دوره MBA

یکی از مهم‌ترین نکاتی که دررابطه‌با تحصیل در این رشته باید در نظر بگیریم موضوع هزینه دوره mba است.

این رشته توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات زیادی در داخل و خارج از کشور تدریس می‌شود و هزینه دوره mba در هرکدام از آن‌ها متفاوت است. این تفاوت همچنین در هزینه دوره حضوری mba و هزینه دوره آنلاین mba نیز وجود دارد.

شرکت در دوره‌های خارج از کشور نیازمند بودجه قابل‌توجهی است. در ادامه به مقایسه هزینه در چند کشور می‌پردازیم:

برای مثال در کشور آمریکا MBA در استنفورد با دوره‌ای دوساله وجود دارد که شهریه سالانه آن ۷۴۷۰۶ دلار است و با هزینه‌های زندگی این مبلغ به حدود ۱۱۸ هزار دلار در سال می‌رسد، جا‌های ارزان‌تری هم در کشور آمریکا وجود دارد برای مثال شهریه تمام‌وقت دانشکده مدیریت دانشگاه بوستون ۵۶۸۵۴ دلار است و با هزینه‌های دیگر به مبلغ ۸۱۱۴۳ دلار در سال می‌رسد.

یکی دیگر از مقصد‌های محبوب برای دانشجویان در اروپا کشور فرانسه است. هزینه دوره mba یک‌ساله و تمام‌وقت در کشور فرانسه در حدود ۳۸۵۰۰ یورو است.

یکی از گزینه‌های دیگر برای یادگیری MBA کشور چین است هزینه دوره mba ۱۸ماهه در این کشور حدود ۵۰۳۸۰ پوند است.

کشور سنگاپور مقصد دیگر است که می‌توانید رشته mba را در آن یاد بگیرید‌. این کشور یکی از محبوب‌ترین مقاصد آسیایی برای دانشجویان بین‌المللی است. هزینه دوره mba در nus ۶۸۰۰۰ دلار سنگاپور و در مدرسه بازرگانی نانیانگ ۶۲۰۰۰ دلار سنگاپور است.

کشور بعدی کانادا است. در دانشگاه تورنتو هزینه تحصیل برای دوره دو‌ساله و تمام‌وقت 127930 دلار کانادا است.

در داخل کشور این دوره در مؤسسات و دانشگاه‌های بسیاری تدریس می‌شود و شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها به‌صورت آنلاین یا حضوری مدرک معتبر کسب کرده و در این رشته فعالیت کنید؛ از موسسات معتبر می‌توان به موسسه ماهان اشاره کرد. هزینه دوره mba ماهان یا سایر موسسات در ایران نیز بسته به حضوری یا آنلاین بودن متفاوت است.

سخن آخر

به‌طورکلی هزینه‌های دوره آنلاین از دوره‌های حضوری کمتر است؛ اما بسیاری از اوقات وقتی که نام مجازی و آنلاین را می‌شنویم تصور می‌کنیم که قرار است یک دوره بی‌کیفیت را ببینیم درحالی‌که این‌گونه نیست و بعد از بیماری کرونا دوره‌های آنلاین و مجازی تحول زیادی پیدا کردند و کیفیتشان بسیار افزایش پیدا کرد و امروزه آموزش‌های مجازی هم مانند دوره‌های حضوری مفاهیم را به‌خوبی منتقل می‌کنند. افرادی که پرمشغله هستند و نمی‌توانند در دوره‌های حضوری شرکت کنند، همچنین افرادی که قصد صرفه‌جویی در زمان خود را دارند می‌توانند در دوره‌های آنلاین یا نیمه‌حضوری شرکت کنند.

شما هم با توجه و شرایط و بودجه خود باید دوره‌ای که برایتان مناسب است انتخاب کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها