|
کدخبر: 269074

مزایای همکاری با وکیل مالیاتی

پرداخت مالیات به نوعی کمک به دولت برای چرخاندن چرخ اقتصاد و تامین هزینه‌های کشور است. امروزه کسب‌وکارها با مسائل مالیاتی گسترده‌ای روبه‌رو هستند.

همچنین دولت‌ها برای مالیاتی که کسب‌وکارها باید بپردازند، قوانین سفت و سختی وضع کرده‌اند. به‌دلیل کمبود اطلاعات و دانش اشخاص حقیقی و حقوقی از قوانین مالیاتی که روزبه‌روز در حال تغییر و تحول هستند، وجود وکیل مالیاتی باتجربه و آگاه برای اداره و کنترل امور مالیاتی از واجبات یک موسسه یا شرکت به‌شمار می‌رود. وکیل مالیاتی با شناخت کامل قوانین، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مالیاتی به شرکت‌ها در پرداخت مالیات کمتر کمک می‌کند؛ از این‌رو انتصاب یک وکیل کارکشته و مجرب در بقا و موفقیت مجموعه نقش بسیار مهمی دارد. با ادامه این مطلب همراه باشید تا امور مالیاتی و وظایف وکیل مالیاتی را بهتر بشناسید و با مجموعه متعهد و حرفه‌ای برای انجام امور مالی، مالیاتی و حسابرسی آشنا شوید.

وکیل-مالیاتی

هر آنچه در مورد مالیات باید بدانید!

مالیات یکی از منابع درآمد دولت برای تامین هزینه‌های عمومی کشور است که مردم به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌کنند. میزان مالیات توسط دولت و قانون مشخص می‌شود و مبلغی است که یک شرکت یا شخص باید در زمان قانونی مقرر شده نسبت به پرداخت آن اقدام کند. نرخ مالیات بر اساس اطلاعات گسترده‌ای تعیین می‌شود و نمی‌توان مبلغ مشخصی برای آن درنظر گرفت؛ اما در یک نظام مالیاتی کارآمد، مالیات براساس توانایی حقیقی مالیات‌دهندگان تعیین می‌شود تا پرداخت آن منجربه ورشکست شدن کسب‌وکار نشود.

مالیات به دو دسته کلی مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های غیرمستقیم تقسیم‌بندی می‌شود. مالیات مستقیم به مالیاتی مانند مالیات بر دارایی، مالیات بر ارث و مالیات بر درآمد گفته می‌شود که با استناد به قانون از درآمد شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌شود. مالیات غیرمستقیم که بخش قابل توجهی از کل درآمد مالیاتی دولت‌ها را تشکیل می‌دهد به مالیات‌هایی مانند مالیات فروش، مالیات تولید، مالیات بر مصرف و مالیات بر ارزش افزوده گفته می‌شود که قبل از رسیدن کالاها و خدمات به دست مشتری، اعمال می‌شوند و خریدار نهایتا آن‌را به‌عنوان بخشی از قیمت بازاری کالا یا خدمات می‌پردازد.

مالیات غیرمستقیم توسط تمامی افراد کشور که درحال خرید کالاها یا خدمات مختلف هستند پرداخت می‌شود؛ اما مشمولان پرداخت مالیات مستقیم براساس ماده اول قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی مالکین حقیقی و حقوقی هستند که در داخل کشور ملک یا درآمد دارند. همچنین بر اساس قوانین مالیاتی کشور، تعدادی از موسسات و مراکز مانند موسسات دولتی و وزارت‎‌خانه‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند.

همکاری با وکیل مالیاتی چه مزایایی دارد؟

امروزه با پیچیده‌تر شدن قوانین مربوط به مالیات، لزوم همکاری با وکیل مالیاتی خبره و کارآزموده برای شرکت‌ها و افراد حقوقی بیش‌از پیش احساس می‌شود. وکیل مالیاتی به فرد متخصصی گفته می‌شود که علاوه‌بر تسلط بر دانش حسابداری و حسابرسی به قوانین مالیاتی و سایر قوانین مرتبط، آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های مالیاتی تسلط کامل دارد و با بهره‌گیری از دانش پشتیبانی و دادرسی مالیاتی و تکیه‌بر تجربیات خود، شما را در مواجهه با قوانین مالیاتی پشتیبانی می‌کند. تسلط کامل بر قوانین و بخشنامه‌ها و تبصره‌های مالیاتی، فن بیان قوی و تسلط به فنون مذاکره، به‌روز بودن و اشراف به قوانین مالیاتی جدید، پیگیری پرونده‌های مالیاتی تا حصول نتیجه مدنظر و وقت‌شناس بودن ازجمله خصوصیات وکیل مالیاتی خوب است.

صاحبان کسب‌وکار موظف‌اند در موعد مقرر هرساله، نسبت به پرکردن فرم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن به اداره مالیات اقدام کنند. گاه ممکن است اظهارنامه مالیاتی شرکت رد شده و رقم دیگری به‌عنوان مالیات شرکت در نظر گرفته شود. در چنین مواقعی مجموعه به وکیل مالیاتی نیاز دارد تا بتواند در مراجع رسیدگی به حل اختلاف از اظهارنامه مالیاتی شرکت دفاع کند و از پرداخت مالیات مضاعف جلوگیری کند. اهمیت نقش وکیل مالیاتی در پیشگیری از انواع جرائم مالیاتی نیز غیرقابل انکار است. اعلام هزینه غیرواقعی یا کتمان درآمد توسط مودی، استفاده از کارت بازرگانی دیگری به‌منظور فرار مالیاتی و عدم تحویل اظهارنامه مالیاتی برای 3 سال متوالی چندنمونه از رفتارهای نادرست مالیاتی هستند که طبق قانون جرم بوده و عواقب سنگینی به‌دنبال دارند. از این‌روی مودیان برای دفاع از خود در موارد اتهام جرم به یک وکیل مالیاتی خبره نیاز دارند.

نظارت بر قراردادهای منعقدشده، بررسی پرداختی‌ها و دریافتی‌های شرکت و معرفی راه‌های استفاده از معافیت‌های مالیاتی از فعالیت‌های وکیل مالیاتی در حوزه پشتیبانی مالیاتی است. وی برای پرداخت حداقلی مالیات با دادن مشاوره مالیاتی به مدیران مالی مجموعه، آن‌ها را با پیچیدگی‌های قوانین مالیاتی آشنا می‌کند تا صورت‌های مالی به دقیق‌ترین شکل ممکن تنظیم شوند. نظارت بر تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، اقدامات لازم برای بهره‌مندی از بخشودگی یا معافیت مالیاتی، تهیه و تنظیم لایحه اعتراض مالیاتی و دفاع از مودی در هیات‌های مختلف حل اختلاف مالیاتی و مشاوره حقوقی برای جلوگیری از جرائم مالیاتی چندنمونه از وظایف دیگر وکیل یا مشاور مالیاتی است.

وظایف وکیل مالیاتی و مشاور مالیاتی تقریبا مشابه هم است. تفاوت اصلی در این است که وکیل مالیاتی با دریافت وکالت محضری به نمایندگی از مودی اصلی، پرونده او را در ادارات مالیاتی دنبال می‌کند و ارائه بهترین روش دفاعی در هیئت‌های مالیاتی را برعهده دارد؛ اما مشاوران مالیاتی بیشتر نقش ایده‌پرداز را برای یک شرکت ایفا می‌کنند و باتوجه به نوع فعالیت شرکت برای انجام اموری مانند سرمایه‌گذاری پیشنهادهای خود را ارائه می‌دهند. همچنین مشاور مالیاتی ممکن است در جلسات حل اختلاف مالیاتی شرکت نکرده و فقط راهکار پیشنهادی خود را اعلام کند؛ اما وکیل مالیاتی علاوه‌بر ارائه راهکار، وظیفه شرکت در هیئت‌های حل اختلاف و دفاع از پرونده مودی را نیز برعهده دارد.

رایان محاسبان؛ 21 سال تجربه در خدمات مالی و حسابرسی

پیچیدگی و تغییر و تحول مداوم مقررات مالیاتی، باعث سردرگمی اشخاص در انجام امور مالیاتی می‌شود. شناخت این‌که جرم مالیاتی صورت گرفته است یا نه و برای انجام اقدامات به‌موقع در جریان دادرسی و رسیدگی، باید کار را به کاردان سپرد و از وکیل مالیاتی کمک گرفت. یک وکیل مالیاتی دقیق و منضبط می‌تواند در تبدیل تهدیدها به فرصت به کمک‌تان بیاید و خیال‌تان را از تمام جهات آسوده کند. شرکت حسابداری رایان محاسبان با مجموعه‌ای مجرب و حرفه‌ای در زمینه امور مالی، مالیاتی و حسابرسی آماده خدمت‌رسانی به هم‌وطنان است. این شرکت خوش‌سابقه انجام تمام امور مالی و مالیاتی شرکت‌های خصوصی، دولتی، بورسی و هولدینگ‌های به‌نام کشور را در کارنامه سوابق خود ثبت کرده است.

شرکت حسابداری رایان محاسبان در زمینه استقرار سیستم‌های مالی به‌روز و گزارش‌گیری استاندارد، استقرار سیستم‌های مالیاتی در صنایع متعدد، استقرار سیستم‌های حسابرسی در مراکز و ارائه گزارشات به مراکز و انجام کلیه امور ثبت با پیشینه طلایی و اندوخته‌های ارزشمند 21 ساله همواره ضمن انجام دقیق تعهدات قراردادی به اصول اخلاقی و حرفه‌ای خود پایند بوده و در راستای ارائه خدمات ارزنده فعالیت داشته است.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها