|
کدخبر: 268557 فاطمه صفری

یک کارشناس انرژی در گفت و گو با گسترش‌نیوز عنوان کرد؛

روسیه می‌تواند نرخ انرژی را تغییر دهد؟ /جنگ اوکراین توافقی برای جبران کسری بودجه

محمود خاقانی کارشناس انرژی گفت: جنگ اوکراین و روسیه توافقی دوجانبه از غرب و شرق بوده برای جبران کسری بودجه که در کشور دامن‌گیرشان شده است.

انرژی روسیه می‌تواند نرخ انرژی را تغییر دهد؟ /جنگ اوکراین توافقی برای جبران کسری بودجه

هفته‌های گذشته  خبرهایی مبنی بر نگرانی غربی‌ها از افزایش قیمت انرژی خبرساز شده بود، خبری که اماواگرهایی را هم به دنبال داشت. اگرچه تحلیل گران آمریکایی تحلیل‌های مختلفی را ارائه کرده بودند؛ اما محمود خاقانی کارشناس انرژی در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: جنگ اوکراین و روسیه توافقی دوجانبه از غرب و شرق بوده برای جبران کسری بودجه که در کشور دامن‌گیرشان شده است.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: نگرانی غربی ها مبنی بر افزایش قیمت نفت، نشان دهنده دو مسئله است؛یکی دولت و دیگری مردم عادی، در بیشتر کشور‌های جهان در دولت‌ها ۹۹ درصد مردم قدرتی در دست ندارند و احزاب قدرت را در دست دارند. کشورهایی نظیر؛ چین که احزاب سوسیالیسم و کمونیست هستند و این احزاب هستند که اداره کشور را در دست دارند. البته روسیه هم کشوری دوحزبی است که اداره کشور را به‌دست گرفته‌اند و یا کشور‌های آسیای مرکزی و خلیج‌فارس حکومت‌هایی هستند که وابسته به شرق یا غرب هستند به‌اصطلاح بیشتر خانوادگی یا حکومت‌های نظامی هستند، مانند میانمار، مصر، سودان و یا امریکا و انگلیس که یک نظام دوحزبی دارند. هر دو حزب متشکل مردم به‌اصطلاح الیگارشی می‌گویند.

وی اضافه کرد: الیگارشی ها یعنی احزاب سرمایه‌ای که از قدرت برخوردار هستند، که این مسئله را در کشور خود به‌نوعی تجربه می‌کنیم. گروه‌هایی که معمولاً از پرداخت مالیات سرباز می‌زنند، درآمد‌های بالا دارند و صنایع و تجارت‌های بزرگ را در دست دارند.

محمود_خاقانی

شرق و غرب برای جنگ اوکرای توافق کردند

خاقانی با اشاره به اینکه صاحبان قدرت و صنایع به فکر منافع جمعی نیستند و تنها منافع خود را در نظر می گیرند در این زمینه توضیح داد: متأسفانه الیگارشی‌ها مخالف اقداماتی چون هزینه کردن برای جلوگیری از گرم شدن زمین و جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی انجام داد. چه بسا اخیراً هم یک یخچال در کوه‌های الپ  فروریخت و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به دنبال داشت یا بالا آمدن آب اقیانوس‌ها موضوع دیگری است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در چنین شرایط باید برای چنین مسائلی هزینه شود و مصرف انرژی‌های فسیلی کم کرد و به سمت انرژی‌های جایگزین حرکت کنیم. چنین مسئله‌ای را مردم عادی می‌پذیرند، اما موردپذیرش سرمایه‌گذاران و صاحبان قدرت نیست.

وی ادامه داد : الیگارشی‌های حاکم متشکل از افراد فاسد و اختلاس‌گر است و  به دلیل فسادی که از آن درآمد دارند و کسری‌های بودجه‌های کثیری را که دارند با یکدیگر توافق کرده‌اند که جنگ اوکراین که همه تصور می‌کنند روسیه تصمیم به جنگ گرفت اما مشخص‌ شد برای جنگ اوکراین  توافق سری بین شرق و غرب صورت گرفته است.

 این کارشناس انرژی  با اشاره به اینکه جنگ اوکراین توافق دوجانبه بین شرق و غرب بوده در این زمینه توضیح داد: کارشناسان امر به این نتیجه رسیده‌اند که توافقی دوجانبه و استراتژیک بین شرق و غرب اتفاق افتاده است. البته در برخی نقاط دنیا تصمیم بر آن بود که هم‌زمان تغییراتی وجود داشته باشد، اما به دلایلی سیاست عقب ایستاد و بر سر این موضوع تعامل داشتند که اوکراین را به دونیم شرقی و غربی تقسیم کنند. به همین خاطر اصحاب ثروت‌ و قدرت‌ که با  کسری بودجه عظیمی در حکمرانی دست‌ به‌ گریبان بودند، به صورت متفق القول و به بهانه‌های گندم اوکراین به بازار ارائه نمی‌شود و یا تحریم روسیه نرخ انرژی را بالا برده است کسری بودجه را از جیب مردم جبران کرده‌اند.

وی ادامه داد: بنابراین شاید مردم عادی دل‌مشغولی‌هایی در این زمینه داشته باشند، اما با یادآوری صحبت‌های رئیس مجلس یازدهم آقای قالیباف زمانی که دولت دوازدهم بر سرکار بود در یک سخنرانی گفتند(ما جنبشی هستیم که بیایند سرکار که مردم فقیرتر نشوند ) به عبارتی پذیرفته بود که مردم فقیر باشند و سطح فقر را هم تعیین کرده بود. اما صحبت بر سر فقیرتر نشدن بود. متأسفانه جنبش و برنامه‌هایی که داشتند نتوانستند پیاده کنند و مردم بسیار فقیرتر شدند. بنابراین با این حیله صاحبان قدرت در جهان موفق شدند هم کسری بودجه خود را جبران کنند.

درآمد ۱۵ میلیارد دلاری ترکیه از صادرات استانبول

خاقانی با اشاره به اینکه ترکیه در چنین شرایطی دو برابر ایران درآمد دارد، گفت: در ترکیه  کشور همسایه ما ترکیه اردوغان انسان احمقی نیست،  با وجود آنکه تورم ترکیه به ۸۰ درصد رسیده وعده کاهش بهره بانکی را داده است. بر این استدلال تکیه زده بود در غیر این صورت لیر ترکیه در برابر دلار سقوط می‌کند. ترکیه بیشترین درآمد خود را از گردشگری به‌دست می‌آورد، تنها شهر استانبول صادرات آنها سالی ۱۵ میلیارد دلار درآمد دارد. ترکیه درآمد سالیانه‌اش آن‌هم در شرایط فعلی که دارد دو تا سه برابر ایران است. به همین دلیل سردمداران حکومتی تورم ایجاد کردند و انرژی در حال افزایش نرخ است.

گرانی انرژی چه سودی دارد؟

 این کارشناس انرژی اضافه کرد: انرژی که گران می‌شود به دنبال آن دو هدف دنبال می‌شود؛ یکی دولت کسری بودجه خود را جبران می‌کنند و دیگری از این طریق مصرف را کاهش می‌دهند. مصرف را که کاهش می‌دهند و در همین حال سرمایه‌گذاری در منابع جدید تولید نفت و گاز که تولید نفت و گاز از آن گران است؛ مانند گازی که اسرائیل از کف مدیترانه استخراج می‌کند و در عمق دو کیلومتری سطح دریا قرار دارد.

 وی در این راستا ادامه داد: البته اختلافات مرزی که با لبنان دارند این انتقال انرژی را گران‌تر می‌کند در این حالت سرمایه‌گذاری و تولید آن گاز درجاهایی که تولید گران است به همین دلیل ساده‌لوحانه است که باور کنیم روسیه تحت تحریم است و واردات نفت غربی‌ها محدود است درحالی‌که با توجه به آمار و ارقام تولید نفت خام روسیه متوجه می‌شوید که روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز تولید دارد. این نفت وارد بازار می‌شود به کجا می‌رود؟ ایران قبل از تحریم‌ها قرار بود به مبدائی برای تبدیل و صادرات گاز طبیعی به گاز طبیعی مایع مشهور به LNG یعنی تکنولوژی ایران بسیار جلوتر از امارات بود. به‌طوری‌که یکی از سرمایه‌گذاران در فاز یک پارس جنوبی بود و شرکت‌هایی نظیر پتروناس مالزی شرکت شل پیشنهاد سرمایه‌گذاری در این پروژه را داده بودند. این پروژه‌ها به‌خوبی پیش می‌رفت، تا اینکه در ایران به‌صورت زیرزمینی افراد نادان که اعتقادات خاصی داشتند قدرت را به‌دست گرفتند و شرایطیرا در راستای متافع شرق و غرب در نظر گرفتند.

آمریکا چطور بزرگترین صادر کننده گاز شد؟

خاقانی افزود: غربی‌ها پس از تحریم ایران سرمایه‌های خود را به قطر انتقال دادند و از مخزن ایران دزدی کردند. پس‌ازآن در لیبری در تولید گاز آن کشور سرمایه‌گذاری کردند. این مجموع تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان گاز مبتکر آن جمهوری اسلامی ایران بوده است. و حتی قرار بر آن بود که دبیرخانه در ایران قرار داشته باشد.اما متأسفانه با روش‌های نادرستی که آن زمان عناصر نفوذی و دوستان نادان و یا دولت پنهان و هر چیز دیگری در پیش گرفتند باعث شد روسیه و قطر با همکاری یکدیگر قطر مطالبه دبیرخانه را داشت و دبیر کل مجموعه را به روسیه واگذار کرد.

وی در خاتمه اضافه کرد: در چنین شرایطی قطر هم به صنعت گاز روسیه نیز ورود پیدا کرد و آمریکایی، انگلیسی و اروپایی نظیر شرکت‌های نفتی نظیر شورون، شل و... همه سرمایه‌گذاری کردند. کارخانه مشهور تبدیل گاز طبیعی به گاز LNG ساختند. زیرا در آنجا سرمایه‌گذاری کرده بودند پس از تحریم ایران به دلیل بالا بودن قیمت‌ها  همگی بااستفاده از تحریم ایران در روسیه و قطر سرمایه‌گذاری کردند و در تولید نفت و گاز غیرمتعارف مشهور به شی اوی و شی گاز در اروپا هم مقرون‌به‌صرفه شد که آمریکا هم خود تبدیل به بزرگ‌ترین تولید‌کننده گاز شد.

ارسال نظر