|
کدخبر: 214500

چرا نیاز به مشاوره مالیاتی داریم؟

مالیات سهم قابل توجهی در هزینه‌های جاری یک شرکت دارد. در سال‌های اخیر با توجه به افزایش اهمیت درآمدهای مالیاتی برای دولت‌ها، این موضوع بسیار جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود. قوانین مالیاتی توسط سازمان‌های مسئول هر ساله به‌روزرسانی می‌شوند. کسب‌وکارها برای همگام‌سازی خود با این قوانین باید حتما از افرادی که در زمینه مالیات تخصص و دانش کافی را دارند، کمک بگیرند. مشاوره مالیاتی در اینجا موضوعیت پیدا می‌کند. در ادامه قصد داریم تا در خصوص اهمیت مشاوره مالیاتی را بیشتر بحث و بررسی کنیم.

مشاوره-مالیاتی

اهمیت بهره‌مندی از خدمات مشاوره مالیاتی برای کسب‌وکارها

یکی از وظایف مهمی که مدیران کسب‌وکارها بر عهده دارند، تلاش برای کاهش هزینه‌های جاری و حراست از اموال شرکت‌ها است. در مقابل بسیاری از مدیران همواره نسبت به مالیات گلایه‌هایی را طرح می‌کنند و معتقد هستند که هر سال مبلغ بیشتری در مقایسه با میزان واقعی، به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند. اما راه‌حل جلوگیری از بروز این‌گونه نارضایتی‌ها چیست؟

کسب‌وکارها نیاز به فردی دارند که با اشراف کامل بر تمام جوانب قوانین مالیاتی،‌ بتواند راه‌های جلوگیری از پرداخت مالیات اضافه را به مدیران شرکت‌ها نشان دهد. مشاوران مالیاتی همان کسانی هستند که در شرایط حاضر این وظیفه را به دوش می‌کشند.

کدام کسب‌وکارها نیاز به مشاوره مالیاتی دارند؟

پاسخ این سؤال مشخص است؛ هر یک از افراد حقیقی یا حقوقی که مطابق قانون مالیاتی کشور، مکلف به پرداخت مالیات است، نیاز به استفاده از مشاوره مالیاتی دارد. با توجه به کاهش درآمدهای کشور از محل فروش نفت در سال‌های اخیر، دولت به سمت افزایش پایه‌های مالیاتی به منظور تأمین درآمدهای خود، حرکت جدی را آغاز کرده است. در همین راستا برای جلوگیری از تضییع حق خود به عنوان مؤدی حقیقی یا حقوقی مالیاتی، لازم است که از کمک مشاوران یا وکلای مالیاتی که به‌صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کنند، بهره‌مند شوید.

مشاور مالیاتی چه وظایفی بر عهده دارد؟

مشاور یا وکیل مالیاتی کسی است که به صورت تخصصی روی موضوع مالیات متمرکز شده است و در کنار آن آشنایی کافی نیز با امور مالی و حقوقی دارد. به هر ترتیب هر کسی که سابقه فعالیت در زمینه امور مالی را داشته باشد را نمی‌توان به عنوان مشاور مالیاتی به شمار آورد. در همین راستا مهم‌ترین وظایفی که یک مشاور مالیاتی مبتنی بر توافق با مدیران کسب‌وکارها می‌تواند بر عهده بگیرد، عبارت‌اند از:

۱. تشکیل پرونده مالیاتی

مطابق قانون هریک از کسب‌وکارها در کشور باید ظرف مدت زمان معینی پس از آغاز به کار، نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند. مراحل قانونی و مراتب اداری خاصی برای این منظور پیش‌بینی شده است. صاحبان کسب‌وکارها در ماه‌های نخستین آغاز فعالیت بیش از هر زمان دیگری درگیر امور تخصصی شرکت هستند و به همین دلیل، شاید زمان کافی برای رسیدگی به روند اداری تشکیل پرونده مالیاتی را نداشته باشند. به همین دلیل، مشاوران مالیاتی می‌توانند به طور کامل به عنوان نماینده قانونی شرکت‌ها اقدام به تشکیل این پرونده کنند.

۲. تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی

تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی اولین گام در تعامل بین کسب‌وکارها با سازمان امور مالیاتی به شمار می‌رود. کارشناسان سازمان امور مالیاتی، با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارند و مقایسه آن‌ها با آنچه که در اظهارنامه مالیاتی ثبت و ضبط می‌شود، اقدام به صدور برگه تشخیص مالیاتی می‌کنند. اظهارنامه مالیاتی نیز باید منطبق با ضوابط قانونی که از سوی سازمان مالیات تعیین می‌شود، تکمیل شده و در موعد مقرر به این سازمان تسلیم شود.

تکمیل دقیق اظهارنامه مالیاتی نقش جدی در جلوگیری از بروز اختلافات میان مؤدیان و سازمان امور مالیاتی دارد. به همین دلیل، معمولا مشاوران مالیات به کسب‌وکارها توصیه می‌کنند که اسناد مالی مربوط به کوچک‌ترین هزینه‌ها در طول یک دوره مالی را به دقت ثبت و ضبط کنند. تمام این اسناد در کاهش مبلغ مالیات نهایی نقش کلیدی دارد.

۳. محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده یکی از دیگر از تکالیفی است که قانون‌گذار بر عهده کسب‌وکارها قرار داده است. محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، تکمیل اظهارنامه مربوط به آن و واریز وجه به حساب دولت، یکی دیگر از مهم‌ترین وظایفی مالی است که شرکت‌ها باید در طول سال انجام دهند. مشاوران مالیاتی در این زمینه نیز می‌توانند کمک کار کسب‌وکارها باشند.

 

۴. دادرسی مالیاتی

گاهی اوقات کسب‌وکارها پس از دریافت برگه تشخیص مالیاتی، نسبت به مالیات تعیین شده اعتراض دارند. قانون‌گذار، فرآیند دادرسی مالیاتی را در این‌گونه مواقع پیش‌بینی کرده است که مؤدیان مالیاتی می‌توانند از این طریق پیگیری حقوق از دست رفته خود را انجام دهند. در همین راستا باید با تنظیم لایحه مالیاتی مراتب اعتراض به مراجع قانونی اعلام شود. برای رسیدگی به اعتراضات مالیاتی نیز چندین مرجع قانونی پیش‌بینی شده است. با توجه جنبه‌های حقوقی این فرآیند، باید حتما از وکلا یا مشاوران مالیاتی استفاده کنید تا شانس شما برای موفقیت در پرونده‌های اعتراضی به مراتب افزایش پیدا کند.

خدمات مشاوره مالیاتی مالی چی

بخش‌هایی از خدمات مشاوره مالیاتی را در بالا با هم مرور کردیم. واقعیت این است که اهمیت هر یک از این خدمات برای جلوگیری از پرداخت مالیات اضافی برای کسب‌وکارها بسیار زیاد است. مالی چی به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه ارائه دهنده خدمات مالی و مالیاتی در سطح کشور، آماده است تا خدمات خود را در اختیار عموم کسب‌وکارها در سراسر کشور قرار دهد. مجموعه‌ای از بهترین و باتجربه‌ترین مشاوران مالیاتی در مالی چی گرد هم آمده‌اند تا خدماتی شایسته را در بالاترین سطح کیفی در اختیار کسب‌وکارها قرار دهند.

ما در مالی چی به خوبی مشکلات و دشواری‌های اقتصادی پیش روی کسب‌وکارها در شرایط فعلی اقتصادی را درک می‌کنیم و تمام تلاش خود را برای کاستن از فشارهای روی شرکت‌ها انجام می‌دهیم. در همین راستا برای سهولت در دسترس شما عزیزان به خدمات مشاوره مالیاتی مالی چی، دو راه در نظر گرفته شده است:

  • مشاوره مالیاتی به صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن مالی چی
  • مشاوره مالیاتی به صورت تلفنی از طریق شماره ۱۴۰۸

مالی چی در کنار شما است تا دغدغه‌هایتان را در مسیر پیشرفت کم کند. خدمات مشاوره مالیاتی مالی چی شما را بیش از پیش به سمت موفقیت بدون دغدغه هدایت می‌کند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها