|
کدخبر: 188719

ماکان آریا پارسا آموزش کسب و کار می‌دهد

شما هرگز نباید به بهانه‌هایی مثل موفق بودن محصول‌تان در بازار اول، از تحقیقات بازاریابی، گفت‌وگو با مردم، شناخت مخاطبان و حتی نظرسنجی برای بررسی نظرات آنها دست بکشید.

اریک ریس، نویسنده و کارآفرین مشهور می‌گوید:

«من از موفقیت و شکست خودم و افراد دیگر یاد گرفتم؛ موفقیتِ یک کسب و کار نتیجه ژن خوب یا فقط بودن در شرایط مناسب نیست، در واقع موفقیت را می‌توان با شناخت اشتباهات بقیه و دوری از آنها، مهندسی کرد! این یعنی موفقیت آموزش‌پذیر است و می‌توان آن را یاد گرفت! »

با توجه به همین موضوع، دکتر ماکان آریا پارسا که از کارآفرینان برتر ایرانی است و توانسته با راه‌اندازی چند کسب وکار صدها شغل دائمی و پایدار ایجاد کند و کسب ‌و کارهای مختلفی را مدیریت کند، چند اشتباه متداول کارآفرینان در کسب و کار را آموزش می‌دهد. ضمناً دوره‌های ماکان آریا پارسا در زمینه آموزش کسب و کار، فنون مذاکره و.. در فضای آموزشی ایران شناخته شده است.

بیایید از زبان خود دکتر ماکان آریا پارسا نمونه ایرانی این اشتباهات را که حاصل سال‌ها تجربه او بعد از شکست‌ها و موفقیت‌های زیاد به‌دست آمده است مرور کنیم. در انتهای این مقاله کوتاه، بیشتر با ایشان آشنا می‌شویم.

اشتباه اول | اینکه قرار است هر بازاری بروید موفق شوید!

شما هرگز نباید به بهانه‌هایی مثل موفق بودن محصول‌تان در بازار اول، از تحقیقات بازاریابی، گفت‌وگو با مردم، شناخت مخاطبان و حتی نظرسنجی برای بررسی نظرات آنها دست بکشید.

تجربه به من نشان داده دنیای بازاریابی پر است از محصولات موفقی که در بازارهای مشابه شکست خوردند!

خیلی مواقع شده یک نوشیدنی در امریکا فروش خوبی به‌دست بیاورد اما در کشور اروپایی مثل فرانسه یا انگلیس، به دلایل مختلف در فروش شکست بخورد.

خیلی‌ها تصور می‌کنند اگر در بازاری موفق بودند، این یعنی همان محصول در بازارهای بعدی هم موفقیت زیادی به‌دست بیاورد. اما در اصل این یکی از ‌بزرگ‌ترین اشتباهات کارآفرینان است.

اشتباه دوم | راه‌اندازی کسب و کار با شرکای زیاد

ابتدا که می‌خواستم کسب و کارم را راه‌اندازی کنم، خیلی برای شروع هیجان‌زده بودم و همین موضوع باعث شد تن به شراکت با تعداد افراد زیادی بدهم. اما بعدا متوجه شدم این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات من بوده....

به نظر من کارآفرینان باید به جای یک شروع بزرگ و جنجالی، در ابتدا به آرامی کارشان را شروع کرده و در صورت نیاز به شریک، با تعداد کمی همراه شوند. در ضمن بهتر است هر کدام از شرکا هم مهارت متفاوت و ارزشمندی داشته باشند که به درد کسب و کار بخورد.

اشتباه سوم | انتظار زیاد برای شروع!

فکر می‌کنم به انتظار ماندن زیاد برای شروع و راه‌اندازی کسب و کار اشتباه بزرگی است که البته من هم مرتکب شده‌ام. به نظر من برای شروع نباید تعلل کنید، بلکه باید خودتان را در کار غوطه‌ور کرده و به مرور تکامل پیدا کنید.

آریا

اشتباه چهارم | پایین آوردن ارزش محصول

به نظر من اینکه شرکت شما یک استارتاپ نوپا باشد، بهانه خوبی نیست که بخواهید به خاطرش محصولی بی‌کیفیت و با ارزشِ پایین وارد بازار کنید. شما باید محصولی فوق‌العاده بسازید و مطمئن شوید که مخاطبان از ارزش آن باخبر هستند.

البته در این راه نباید اسیر کامل‌گرایی شوید و بخواهید محصول همه‌چیز تمامی به بازار عرضه کنید.

اشتباه پنجم | زیاد هزینه کردن یا کم هزینه کردن

بین کارآفرینان موفق دو ذهنیت مهم وجود دارد:

در خرج کردن پولِ نقد وسواس داشته باشید،

از سرمایه‌گذاری روی افراد و شرایط مناسب ترس نداشته باشید.

نکته مهم اینجاست که هر دو این ذهنیت‌ها در صورتی که با افراط و زیاده‌روی همراه شوند، می‌توانند باعث شکست کسب و کار شما باشند! یک کارآفرین موفق می‌داند که در کسب و کار، نه باید پول را بدون حساب و کتاب خرج کرد و نه باید در شرایط لازم، از هزینه کردن ترسید.

همین حالا نگاهی به کسب و کارتان بکنید و ببینید که کجا بی‌اندازه ولخرجی کرده‌اید؟ همینطور ببینید کجا صرفه‌جویی زیادتان باعث عقب افتادن کسب و کار شد.

اشتباه ششم | همکاری با شرکت‌های غیر متعهد

اغلب کسب و کارها بعد از کمی رشد، برای بزرگ‌تر شدن و به موفقیت رسیدن نیازمند همکاری با دیگر شرکت‌ها و افراد هستند. مثلا همکاری با یک شرکت طراحی سایت، سئو، حمل‌ونقل و....

در این بین، همکاری با شرکت‌های غیر متعهد آثار به شدت تخریب‌گری روی کسب و کار دارد. نکته مهم این است که صرفا یک قرارداد قانونی نمی‌تواند باعث شود شرکت مقابل شما به همه تعهداتش عمل کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنم حتما قبل از شروع کار، در مورد مجموعه تحقیق کنید، نمونه کارها را بررسی کرده و حتی از مشتریان قبلی‌شان نظرسنجی کنید.

اشتباه هفتم | بی‌توجهی به بازاریابی

یکی دیگر از اشتباهات کارآفرینان این است که تصور می‌کنند محصول خوب، خودش را می‌فروشد!

اگر قرار به این بود که محصول خوب خودش را بفروشد، قطعا کمپانی‌های بزرگی مثل تویوتا، bmw و بقیه شرکت‌ها برای فروش این محصولات ارزشمندشان، بازاریابی نمی‌کردند!

باید بدانید محصول شما هر چیزی هم که باشد، نیاز به بازاریابی دارد. این بازاریابی ممکن است شامل بازاریابی محیطی، بازاریابی آنلاین، سئو سایت، بازاریابی محتوا و... باشد.

پارسا

اشتباه هشتم | تیم نساختن

هر صاحب کسب و کاری تصور می‌کند که هیچ کس نمی‌تواند مثل خودش کارها را انجام داده و دلسوزی کند. خب می‌توان گفت به نوعی این تفکر درست هم هست. اما اگر کمی بلندمدت به قضیه نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این تصور می‌تواند باعث فرسودگی شما به عنوان صاحب کسب و کار شود.

علاوه بر این، نساختن تیم، باعث می‌شود خیلی از کارها عقب افتاده و به جای موفقیت، در نهایت شکست بخورید. بنابراین بهتر است به جای بدبینی، تیم خودتان را بسازید و به مرور به کمک تکنیک‌های متقاعدسازی، ایجاد حس تعلق به سازمان و دیگر نکات مدیریتی، اعضای تیم را نسبت به مجموعه متعهد کنید.

تجربیاتم را در اختیار شما قرار دادم تا....

آموزش‌های ماکان آریا پارسا که در بالا خواندید، شامل تجربیاتی است که طی سال‌ها کار سخت، شکست‌های دشوار و حتی ناامید شدن در بخش‌هایی از مسیر شغلی‌ام به‌دست آورده است.

از زبان خود ایشان می‌خوانیم که:

«به شما وعده می‌دهم جلوگیری از همین چند اشتباه ساده، به شما کمک می‌کند تا اثربخش‌تر کار کنید و زودتر به نتایج دلخواهتان برسید. روی هر اشتباه اندکی فکر کنید و ببینید آیا شما هم از این اشتباهات کرده‌اید یا خیر... »

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر