|
کدخبر: 113036 شاپور پشابادی

رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان فتوکپی در گفتگو با گسترش‌نیوز:

ردگیری رانت‌خواران کاغذ راحت است

داوود دهخدا: دلالان محموله‌های کاغذ را در مقادیر بسیار زیاد، وارد و بعد از تقسیم به بسته‌های کوچک در بازار توزیع می‌کنند. دولت اگر بخواهد پایان دادن به این وضعیت کار سختی نیست.

کسب و کار ردگیری رانت‌خواران کاغذ راحت است

آیا واردات کاغذ در سیطره تعدادی دلال سودجو است؟ به اعتقاد رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان فتوکپی، اوزالید و پلی‌کپی تهران، پاسخ دادن به این سوال کار چندان سختی نیست. برای یافتن پاسخ سوال با گسترش نیوز همراه باشید.

داووددهخدا۲

راه‌حلی برای پایان دادن به بساط دلالان

تمام یا بیشتر کالاها و اقلام مورداستفاده در صنف فتوکپی (و در راس آنها کاغذ)، وارداتی است. داوود دهخدا، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان فتوکپی، اوزالید و پلی‌کپی تهران ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: «کاغذ، کالایی حجیم است و حداکثر موجودی آن در مغازه‌ها و واحدهای ما ۲۰ هزار برگه است. این در حالی است که ۵۰۰ هزار یا یک میلیون بسته کاغذ را به قیمت هر بسته ۵۵ تا ۶۵ تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسانند. موجودی چه تعداد از واحدهای صنفی باید جمع شود تا چنین عدد بزرگی به‌دست آید؟ محموله کاغذ در مقادیر بسیار زیاد وارد می‌شود و بعد از تقسیم به بسته‌های ۵۰، ۱۰ و ۵ هزار تایی در بازار توزیع می‌شود. اگر عزم جدی وجود داشته باشد تشخیص و ردگیری این موضوع کار سختی نیست. در چنین شرایطی، سیاست بگیروببند آن‌هم در سطح مغازه‌ها، بی‌معنا و بی‌فایده است. دولت با کار میدانی می‌تواند فهرستی از صنوف و سازمان‌هایی که به کاغذ نیاز دارند تهیه کند و به این وضعیت پایان دهد».

صنوف خدماتی بیشتر آسیب دیده‌اند

داوود دهخدا در ادامه از نادیده گرفته شدن واحدهای صنفی خدمات‌محور سخن گفت و اظهار کرد: «در بحث حمایت از صنوف تولیدی، حداقل عکسی به یادگار گرفته می‌شود اما صنوف خدماتی حتی در این عکس هم حضور ندارند. ادعا نمی‌کنم که شعار حمایت از تولیدکنندگان عملی شده است ولی حداقل درباره آنها سخن گفته می‌شود. این در حالی است که با استناد به دلایل مختلف معتقدم که صنوف خدماتی، به مراتب، بیشتر آسیب دیده‌اند. به‌عنوان‌مثال بحران صنف ما مدت‌ها قبل از قضیه کرونا شروع شده است. سال گذشته تعطیلات مستمر مدارس (به واسطه آلودگی هوا)، عرصه را بر اعضای صنف تنگ کرده بود. نخستین صنفی که باید از آن حمایت می‌شد صنف ما بود چون سابقه دورکاری در این صنف به ۱۵ سال قبل برمی‌گردد».

همه صنوف را یکسان دانستند

وی در تشریح بیشتر این موضوع به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: « ۱۵ سال است که شرکت‌ها و سازمان‌ها، مدارس و... سفارشات خود را از طریق ایمیل برای ما ارسال و ما کارهای مشتریان را بعد از گرفتن پرینت برای آنها ارسال می‌کنیم. وقتی مدت‌هاست که بخش عمده کار ما از نوع دورکاری بوده است این‌همه تعطیلی اجباری به بهانه کرونا چه معنایی دارد؟ چگونه است که کرونا در فروشگاهای بزرگ زنجیره‌ای حضور ندارد؟ همین‌الان دستورالعمل ساده‌ای مثل الزام به استفاده از ماسک در فروشگاه‌های بزرگ رعایت نمی‌شود ولی به‌آسانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند! این در حالی است که صنوفی مثل صنف ما از مدت‌ها قبل فرهنگ دورکاری را تمرین کرده بودند و فناوری و فضای مجازی را ابزار و مکمل کار خود می‌دانستند. متاسفانه هنگام تصمیم‌گیری، به این واقعیت توجه نشد. مدام بر آموزش مجازی تاکید کردند اما توجه نداشتند که دانش‌آموز برای انجام اموری مثل اسکن یا پرینت گرفتن، به همکاران صنفی ما نیاز پیدا می‌کند. همه صنوف به یک چوب رانده شدند. در این میان به صنوف مرتبط با فناوری دیجیتال هم ظلم شد. به‌عنوان‌مثال به‌جای آنکه نقش صنوفی مثل صنف فناوران رایانه برجسته شود به کار انها هم پایان دادند».

دهخدا در ارتباط با کم و کیف اختصاص تسهیلات به واحدهای صنفی و تولیدی گفت: «تاکنون هیچ صنفی از تسهیلات وعده داده شده، بهره‌مند نشده است. حتی در ارتباط با موضوعی مثل مالیات، مساعدت نشد و تفاهمی به‌دست نیامد».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها