|
کدخبر: 313029 سهیل مافی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون اجتماعی مجلس؛

نمره مردود برای دولت / خرید خانه به رویا بدل شد!

علی بابایی کارنامی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خرید خانه برای خانوارها بدل به یک امر ناممکن شده و ظاهرا این موضوع هم برای دولت اهمیتی هم ندارد.

اقتصاد نمره مردود برای دولت / خرید خانه به رویا بدل شد!

شاخص‌های اقتصادی می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر بازار مسکن داشته باشند. در ادامه به تعدادی از شاخص‌های مهم اقتصادی که می‌توانند بر بازار مسکن تأثیر بگذارند، اشاره خواهیم کرد.

رشد وضعیت اقتصادی کلان یک کشور، اثر مستقیم بر بازار مسکن دارد. زمانی که رشد اقتصادی مثبت است، تقاضا برای مسکن افزایش پیدا کرده و احتمال افزایش قیمت‌ها و فعالیت‌های ساخت و ساز نیز بالا می‌رود.

نرخ بهره قرض‌ها و تسهیلات مالی نیز می‌تواند تأثیری بر بازار مسکن داشته باشد. هنگامی که نرخ بهره پایین است، هزینه اقتراض برای خریداران مسکن کم شده و تقاضا برای خرید و تأمین مسکن افزایش پیدا می کند.

سطح تورم نیز یک عامل تاثیرگذار در این زمینه محسوب می شود. در صورتی که تورم بالا باشد، قیمت‌ها بالا می رود و این امر شامل قیمت‌های مسکن نیز می‌شود.

سیاست‌های دولت می‌توانند تأثیر بزرگی بر بازار مسکن داشته باشند. تدابیری مانند اعطای تسهیلات و تسهیلات مالی، تغییر در مقررات ساخت و ساز، تعیین قیمت و سایر سیاست‌های مرتبط می‌توانند بازار مسکن را تحت تأثیر خود قرار دهند.

عواملی مانند تغییرات در بازار کار، تغییرات جمعیتی، رشد شهرنشینی و عوامل سیاسی و امنیتی نیز می‌توانند تأثیرگذار بر بازار مسکن باشند.

در این راستا با علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

علی-بابایی-کارنامی

ضرورت تشکیل تیم اقتصادی مجرب از سوی دولت

علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره رکود تورمی در بازار مسکن و انفعال دولت در ماه های گذشته عنوان کرد: رکود تورمی در بازار مسکن، مسئله بسیار مهمی محسوب می شود و باید عنایت ویژه‌ای نسبت به آن صورت بگیرد. البته پیش از ساماندهی بازار مسکن، دولت باید در خصوص اقتصاد کلان کشور و شاخص های مهم اقتصادی برنامه ریزی دقیق و اصولی داشته باشد.

او ادامه داد: با تشکیل یک تیم قوی و باتجربه اقتصادی می توان به این امر مهم دست پیدا کرد، منتها تا به امروز اراده و عزم جدی برای این منظور دیده نشده و امیدوارم در آینده نزدیک فکری برای آن اندیشیده شود. با مطالعه تحولات اقتصادی در حوزه مسکن طی ۱۰ سال گذشته به نتایج مهمی دست پیدا کردم. دولت ها در ۴ سال اول برای کنترل تورم، اقدام به ایجاد رکود می کنند و به این وسیله قصد توجیه کمبودهای خود را دارند.

تولید-در-کشور

رشد تولید فراموش شده است

نماینده مجلس ضمن انتقاد از عملکرد دولت‌ها در بخش تولید عنوان کرد: هنوز هیچ دولتی در زمینه رشد تولید و رفع موانع بر سر راه تولید، خوب و کارآمد عمل نکرده است. طبق شعار مقام معظم رهبری، رونق تولید و مهار تورم باید در اولویت مسئولان قرار بگیرد و در این راه کوچک‌ترین ضعف و نقصانی پذیرفته نیست. رشد تولید به طور کامل کنار گذاشته شده و با عدم تخصیص منابع لازم برای سرمایه در گردش، اوضاع از پیش وخیم‌تر شده است.

 بابایی کارنامی خاطرنشان کرد: به این موارد، عدم پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت برای توسعه بنگاه اقتصادی را نیز باید اضافه کرد. دولتمردان به بهانه افزایش نقدینگی، دست به سلسله اقدامات اقتصادی زدند که خروجی مثبتی برای بازار مسکن ما نداشت. با هدف رشد پایه پولی کشور، دولت به سمت مسیر اشتباهی حرکت کرد و در ادامه عواقب نامطلوبی گریبان شاخص های اقتصادی کشور را گرفت.

وی در ادامه مطرح کرد: در ایجاد رابطه صحیح میان سپرده گذاران و تولیدکنندگان باید نهایت دقت و برنامه ریزی صورت بگیرد تا از تعارض های احتمالی و زیان های مالی جلوگیری شود. بانک‌ها با اقدامات غیرقانونی به این نابسامانی‌ها دامن زده و بر مشکلات موجود اضافه می کنند. در شرایط کنونی کشور، باید دو سمت معادلات اقتصادی را درک کرد و سپس به ارزیابی و اقدامات دست زد.

هیئت دولت

تیم اقتصادی دولت مردود شد!

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص عملکرد گروه اقتصادی دولت به گسترش نیوز گفت: تیم اقتصادی دولت در این حوزه، نمره قبولی نمی گیرد و برای جبران باید کارهای زیادی را ترتیب دهد. موضع نمایندگان مجلس نیز در این زمینه روشن و شفاف است و بارها این عملکرد ضعیف را مورد نقد قرار دادیم.

 بابایی کارنامی در رابطه با وضعیت تورم در کشور توضیح داد: تورم به معنای واقعی کاهش پیدا نکرده و وضعیت نابسامان گذشته ادامه دارد. مردم باید بهبود شرایط اقتصادی و کاهش قیمت‌ها را با تمام وجود حس کنند و تاثیر آن را بر سر سفره های خود ببینند. تورم را در یک نقطه نگه داشتیم و سپس توقع داریم که بازار مسکن دستخوش تغییرات مثبت شود.

وام-مسکن

خرید خانه بدل به یک امر ناممکن شده است

او در مورد قدرت خرید مردم برای خرید مسکن مدنظر خود اذعان کرد: خرید خانه برای خانوارها بدل به یک امر ناممکن شده و ظاهرا برای دولت اهمیتی هم ندارد. طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، نرخ تورم باید تا پایان برنامه ششم توسعه تک نرخی شود. در این جهت هنوز برنامه و اقدامی از جانب تیم اقتصادی دولت مشاهده نشده و امیدوارم هرچه سریع‌تر شاهد اقدامات واقعی و عملی در این خصوص باشیم.

نماینده مجلس افزود: آقای رئیس جمهور باید یک تیم مجرب و آزموده را مسئول رسیدگی به این امور کند. چندصدایی در حوزه اقتصادی باید کاهش پیدا کند و دولت عزم جدی برای این منظور داشته باشد.

رئیسی

دولت ذهنیت خود را تغییر دهد

بابایی کارنامی درباره ثبات قیمتی در بازار مسکن بیان کرد: ثبات نسبتی قیمت‌ها در بازار مسکن به خاطر وجود رکود تورمی اتفاق خوبی نیست و دولت نیز نباید آن را امری مثبت پنداشته و به عنوان یک دستاورد به آن نگاه کند. ما نیاز به ساخت یک میلیون مسکن و همچنین یک میلیون اشتغال در سال داریم. شاخص‌های اقتصاد کلان و توجه به آن در ساماندهی بازار مسکن، اهمیت بسیار بالایی دارد. متاسفانه این مورد در سال های اخیر نادیده گرفته شده و از رهگذر این بی تفاوتی، ضربه های سنگینی به مردم در حوزه مسکن وارد شده است.

وی ادامه داد: رکود فعلی در بازار مسکن شبیه به یک فنر است که در زمان رها شدن، پیامدهای سختی را متوجه مردم خواهد کرد. برخورد با سوداگران و واسطه های غیرقانونی در بازار مسکن نیز باید در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد. این اشخاص خسارت های جبران ناپذیری را بر بازار مسکن وارد کردند و مستوجب مجازات سخت هستند.

مشاور-املاک

از وضعیت بازار مسکن رضایت ندارم

نماینده مردم مازندران در مجلس درخصوص آخرین وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: به شخصه از وضعیت کنونی بازار مسکن رضایت خاطر ندارم و بارها نیز نسبت به این مطلب، موضع گیری کردم. تعلل در ساخت مسکن ملی و بهانه تراشی‌های بی پایان، حوصله و صبر همه را به انتها رسانده است. البته تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته اما به هیچ وجه کافی نیست و نتیجه ملموسی نیز در پی نداشته است.

بابایی کارنامی در پایان گفت: مردم باید تغییرات مثبت و ثمربخش را حس کنند و برای تهیه مسکن مورد نیاز خود مشکل و چالش جدی نداشته باشد. بازار رهن و اجاره خانه هم وضعیت نامطلوبی دارد و باید فکری برای این مشکل اندیشیده شود. دولت در شاخص رفاه هم عملکرد خوبی نداشته است؛ این درحالی است که ما در سال گذشته، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از تسعیر ارز داشتیم. من یک سوال جدی از دولت دارم و آن پرسش هم این است که این ۶۰ هزار میلیارد را صرف چه اموری کرد؟ درصورتی که همین رقم صرف کمک به اقشار ضعیف جامعه می‌شد، حداقل بخش اعظمی از مشکلات مسکنی مردم کاهش پیدا می‌کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها