|
کدخبر: 292669 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

شاه ماهی اروپایی در رادار استقلال

ساپینتو در نیم‌فصل خواستار جذب یک هافبک بازی‌ساز بود که علی فتح‌الله زاده به این خواسته سرمربی آبی‌ها جامه عمل نپوشاند. اصلی‌ترین گزینه مربی پرتغالی برای نقل و انتقالات تابستانی، ستاره باشگاه تراکتور است.

ورزش شاه ماهی اروپایی در رادار استقلال

دربی مهم و سرنوشت ساز پایتخت با پیروزی قرمزها به اتمام رسید. پرسپولیس با گلزنی عیسی آل کثیر، برنده شهرآورد شماره ۱۰۰ شد و با توجه به فرصت سوزی سپاهان در ورزشگاه نقش جهان برابر ملوان بندرانزلی، بار دیگر صدرنشین شد. لیگ برتر به اوج حساسیت خود رسیده و حالا کوچک‌ترین لغزش در ۳ بازی باقی مانده لیگ می‌تواند به قیمت از دست دادن یک جام تمام شد.

سرخابی‌ها با همان ترکیب بازی‌های گذشته خود، مقابل هم قرار گرفته و مربیان دو تیم به اسکواد برنده خود دست نزدند. بازی در نیمه اول بیشتر در میانه میدان جریان داشت و خیلی شاهد فرصت‌های گلزنی جدی نبودیم. دو تیم در حال محک زدن یکدیگر بودند و احتیاط ناشی از استرس، مانع از دیدن دیداری تماشاگرپسند در ۴۵ دقیقه نخست شد.

مصدومیت شدید و تعویض اجباری کوین یامگا از معدود نکات قابل‌ذکر در نیمه اول بود. صالح حردانی با تصمیم کادر فنی جایگزین ستاره فرانسوی آبی‌ها شد. کوین یامگا که این فصل یکی از بازیکنان مؤثر استقلال بوده، به علت آسیب‌دیدگی از ناحیه همسترینگ ادامه فصل را از دست داد. به نظر می‌رسد که یامگا دست‌کم به یک ماه زمان برای بازیابی نیاز داشته باشد.

روزبه-چشمی

لغزش آبی‌ها در بدترین زمان ممکن

در نیمه دوم، بازی روند بهتری به خود گرفت و متعاقباً شرایط دربی تغییر کرد. تعویض طلایی یحیی گل محمدی، پرسپولیس را در ابتدای نیمه دوم پیش انداخت. عیسی آل کثیر در دقیقه ۵۰، دروازه حسینی را به زیبایی باز کرد. مهدی ترابی موفق شد پنجمین پاس گل خود را در دربی‌ها ثبت کند. پس از گل پرسپولیس، ریکاردو ساپینتو تعویض‌هایی را برای جبران گل خورده صورت داد که البته برای آبی‌ها ثمری نداشت.

یکی از نکات جنجالی بازی، اعتراض استقلالی‌ها نسبت به قضاوت پیام حیدری بود. آن‌ها بر این باور بودند که داور باید پس از برخورد ضربه قایدی به دست گولسیانی، به سود تیمشان اعلام پنالتی می‌کرد. ساپینتو بعد از سوت پایان بازی، به سمت تیم داوری رفت و به شدت نسبت به قضاوت حیدری اعتراض کرد.

شانس قهرمانی استقلال با قبول این شکست کمرنگ شد و حالا آبی‌ها باید هر سه بازی خود را با برد پشت سر گذاشته و منتظر لغزش دو مدعی دیگر شوند.

علیرضا اکبرپور، پیشکسوت باشگاه استقلال درباره شکست آبی‌ها مقابل پرسپولیس به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «بازیکنان استقلال در این بازی دچار غرور کاذب شده بودند و خود را از قبل برنده می‌دانستند. این غرور موجب شد تا موفق به نشان دادن تمام توانایی خود نشوند.»

ساپینتو-استقلال

او در مورد ترکیب اولیه استقلال و تغییر مهاجم اصلی بیان کرد: «مربی در طول هفته کنار تیم حضور دارد و به‌خوبی نسبت به میزان آمادگی و توانایی‌های بازیکنان شناخت دارد. آقای ساپینتو نیز قصد داشت ترکیب را طوری بچیند که برنده بازی شود ولی متأسفانه چنین نشد.»

اکبرپور ادامه داد: «ما باید به طرز تفکر مربی و نظر کادر فنی احترام بگذاریم. ارسلان مطهری برای نیمه دوم ذخیره‌ شده بود تا در صورت تساوی بودن بازی، به فاز هجومی استقلال کمک کند. دریافت گل در شروع نیمه دوم برنامه‌های کادر فنی را برهم زد و تعویض‌های بعدی هم تأثیری بر روند بازی نداشت.»

استقلال فصل را خوب آغاز نکرد و در نتیجه‌گیری نوسانات زیادی داشت. در نیم‌فصل دوم و بعد از شکست مقابل سپاهان، استقلال به‌یک‌باره متحول شد و تیم‌ها را یکی پس از دیگری مغلوب کرد. مدافع عنوان قهرمانی تا پیش از دربی، در ده بازی شکست‌ناپذیر بود و به لحاظ فنی هم نمایش فوق‌العاده‌ای داشت. در دربی شاهد یک نکته مهم بودیم و آن ضعف خط میانی استقلال در خلق موقعیت و عدم خلاقیت کافی هافبک‌ها جهت تغذیه مهاجمان بود. موردی که در نیم‌فصل دوم نمود بیشتری داشت.

دربی-تهران

ضعف بزرگی که باز هم نمایان شد

هافبک‌هایی نظیر سعید مهری و آرش رضاوند در نیم‌ فصل دوم رشد کیفی زیادی نسبت به گذشته داشته و حتی یکی از ارکان بردهای متوالی استقلال در مسابقات اخیر بودند اما پس از شکست تلخ در دربی، یک موضوع مهم در این خصوص به اثبات رسید؛ آن نکته این است که این هافبک‌ها در بازی‌های بزرگ و حیاتی قادر به ارائه همان عملکرد مثبت در بازی‌های عادی نیستند.

استقلال در لیگ بیست و دوم متحمل چهار شکست شده که همه آن باخت ها برابر تیم‌های بالای جدولی بوده است. این مطلب می‌تواند بیانگر این باشد که خط میانی استقلالی توانایی ارائه عملکرد قابل قبول و مناسب را در نبردهای مهم ندارد. پاس هایی که برای قایدی و دیگر مهاجمان استقلال، کیفیت لازم را نداشتند.

بر خلاف هافبک های استقلال، خط میانی پرسپولیس در مقاطع حساس بازی با پاس های دقیق، خط حمله را به خوبی تغذیه کرده و مدافعان استقلال را به زحمت می‌انداختند. پاس با‌کیفیت و دقیق ترابی به آل کثیر در جریان به گل رسیدن پرسپولیس، یک نمونه از تفاوت سطح هافبک های دو تیم است. این موضوع در دو بازی رفت و برگشت با سپاهان و همچنین دو تقابل با تراکتور در این فصل هم به وضوح قابل مشاهده بود.

ریکی-آلوز

ساپینتو در نیم‌فصل هم خواستار جذب یک هافبک بازی‌ساز بود که علی فتح‌الله‌زاده به این خواسته سرمربی آبی‌ها جامه عمل نپوشاند. اصلی‌ترین گزینه مربی پرتغالی، ریکاردو آلوز بود که در آن مقطع شرایط برای آبی‌پوش شدن ستاره تراکتور فراهم نشد. شنیده‌ها از آن حکایت دارد که کادر فنی استقلال در صورت ادامه همکاری با باشگاه، بار دیگر خواهان جذب بهترین پاسور لیگ خواهند شد.

آلوز در این فصل، ۱۲ پاس گل را به ثبت رسانده و از این حیث بهترین بازیکن لیگ محسوب می‌شود. ستاره ۳۰ ساله تراکتور مشتریان زیادی دارد. گفته می‌شود که سپاهان دیگر مشتری دست به نقد این بازیکن است و حاضر است برای خرید این بازیکن سر کیسه را حسابی شل کند. پیش بینی می‌شود که در پنجره نقل و انتقالات تابستانی، رقابت تنگاتنگی میان تیم‌های مدعی برای به خدمت گرفتن آلوز ایجاد شود.

  • ناشناس ارسالی در

    **به پیام حیدری که سفرش واحساسات میلیونه ا استقلالی را به چقدر فروخت بی شرف

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها