|
کدخبر: 279686 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با پیشکسوت و کارشناس فوتبال:

کی روش مقصر اصلی است / ترکیب اولیه افتضاح بود

جمشید شاه‌محمدی کارشناس فوتبال ضمن انتقاد از کارلوس کی روش در پی شکست سنگین مقابل انگلیس، بازی بعدی تیم ملی ایران در برابر ولز را بسیار سخت و حیاتی ارزیابی کرد.

ورزش کی روش مقصر اصلی است / ترکیب اولیه افتضاح بود

تیم ملی ایران نخستین دیدار خود در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را با باختی سنگین پشت سر گذاشت. ایران در هردو نیمه سه گل دریافت کرد تا بدترین شکست تاریخ خود در جام‌های جهانی را تجربه کند.

کارلوس کی روش تیم خود را با یک ترکیب کاملاً تدافعی روانه میدان کرد. حضور هم‌زمان احمد نوراللهی، روزبه چشمی و علی کریمی به‌عنوان ۳ هافبک تدافعی در زمین، بیانگر رویکرد بسیار محتاطانه مرد پرتغالی برای این دیدار بود. انگلیس این بازی را بهتر آغاز کرد و از دقیقه اول بازی با میدان‌داری، به دروازه تیم ملی ایران فشار وارد کرد.

در ادامه و طی یک برخورد شدید، علیرضا بیرانوند دچار آسیب‌دیدگی جدی از ناحیه بینی شد. حسین حسینی کاپیتان باشگاه استقلال، جایگزین علیرضا شد و درون دروازه ایران قرار گرفت. فشار انگلیسی‌ها از دقیقه ۱۵ به بعد شدت بیشتری به خود گرفت و درنهایت با تیزهوشی و فرصت‌طلبی جود بلینگهام از ایران پیش افتادند. در ادامه دو گل دیگر را دریافت کردیم تا شیرازه تیم به‌طور کامل از هم بپاشد. کارلوس کی روش در شروع نیمه دوم تغییراتی را برای جبران نتیجه بازی اعمال کرد اما چاره‌ساز نشد.

دروازه ایران در ۴۵ دقیقه دوم، سه مرتبه دیگر نیز باز شد تا تیره روزی‌های کی روش و شاگردانش تکمیل شود. مهدی طارمی ستاره باشگاه پورتو، موفق شد که دو گل به جردن پیکفورد بزند تا کمی از سنگینی این شکست کم کند. باخت ۶ بر ۲ برابر انگلستان، سنگین‌ترین شکست ایران در جام‌های جهانی لقب گرفت.

اکثر کارشناسان ضمن انتقاد به کارلوس کی روش در خصوص ترکیب اولیه تیم ملی، مسائل روحی و روانی و حواشی پیش از بازی را در شکل‌گیری چنین نتیجه عجیبی دخیل دانستند. ایران روز جمعه به مصاف تیم ولز خواهد رفت. گسترش نیوز برای بررسی عملکرد تیم ملی در بازی با انگلیس، گفت‌وگویی با جمشید شاه‌محمدی کارشناس و پیشکسوت فوتبال انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

کارلوس-کی-روش1

ترکیب اولیه تیم ملی افتضاح بود

جمشید شاه‌محمدی درباره بازی ایران و انگلیس گفت: ترکیب اولیه تیم ملی به معنای دقیق کلمه افتضاح بود. خط دفاعی ما سازمان‌دهی لازم را نداشت و انگلیسی‌ها خیلی راحت موقعیت‌سازی می‌کردند. مقصر اصلی این باخت شخص کارلوس کی روش است. در ضمن بازیکنان ما شادابی مدنظر را نداشتند. هیچ‌وقت تیم ملی را تا این حد بی‌روح و بی‌انگیزه ندیده بودم.

او در مورد تأثیر اتفاقات و حواشی قبل از بازی بر روی کیفیت بازی تیم ملی ایران بیان کرد: نمی‌توان تأثیر حاشیه‌ها بر افکار بازیکنان ایران را انکار کرد؛ اما یک بازیکن در این سطح باید تمام تمرکز خود را بر روی بازی معطوف کند. به‌هرحال آبروی یک مملکت و مردمش در میان است. عملکرد تیم ایران خیلی بد بود و جای هیچ دفاعی باقی نگذاشت. فاصله ما با انگلیس شش گل نبود ولی اتفاقاتی دست‌به‌دست هم داد تا چنین نتیجه‌ای رقم بخورد.

مربی فوتبال در رابطه با تغییرات ایجادشده در نیمه دوم اظهار کرد: تعویض‌های کی روش در شروع نیمه دوم کمی شرایط را برای ما بهتر کرد. با آمدن قلی زاده و ترابی توانستیم فرصت گلزنی ایجاد کنیم ولی مشکلات ما فراتر از این حرف‌ها است. بازیکنان ما حتی ۱۰۰ پاس هم به هم ندادند و در مالکیت توپ بسیار ضعیف عمل کردند. در پرس، دفاع و حمله بد بودیم و مقابل تیم انگلیس حرفی برای گفتن نداشتیم.

طارمی-ایران

کار سختی مقابل ولز داریم 

شاه‌محمدی در خصوص بازی بعدی تیم ملی با ولز به گسترش نیوز گفت: من بازی ولز و آمریکا را با دقت تماشا کردم. هر دوتیم بسیار با برنامه فوتبال بازی می‌کنند و بازیکنان باکیفیتی دارند. در صورت عدم‌تغییر وضعیت، شاید باز هم با نتیجه سنگین بازنده شویم. کار سختی مقابل ولز داریم و باید بسیار هوشیار بازی کنیم.

او در ارتباط با گلزنی مهدی طارمی در بازی اخیر توضیح داد: مهدی بازیکن فوق‌العاده باهوشی است و در سطح بالایی از سایر ملی پوشان قرار دارد. او بار دیگر در این بازی شایستگی‌های خود را نشان داد.

پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در مورد واکنش‌ها به این شکست بیان کرد: به‌هرحال تعداد زیادی از دوست داران تیم ملی ناراحت و ناامید شدند. باخت با ۶ گل، مسئله‌ای نیست که بتوان آن را به‌سادگی هضم کرد. به عقیده من فدراسیون فوتبال هم به‌شدت مقصر است. تغییر سرمربی در این مقطع کوتاه چه ضرورتی داشت؟ یعنی با اسکوچیچ بدتر از این شکست می‌خوردیم؟ من در همان زمان نیز مخالف جدایی اسکوچیچ بودم و آن را اخلاقی و منطقی نمی‌دانستم. به‌هرحال برخی بازیکنان باید نتیجه رفتارهای غیرحرفه‌ای خود را ببینند.

حسینی-تیم-ملی

حسینی گل‌های بدی خورد

او در پیوند با مصدومیت بیرانوند و عملکرد حسینی تصریح کرد: بیرانوند یکی از بهترین بازیکنان ایران محسوب شده و در پست خود سرآمد است. درهرصورت این قبیل آسیب‌دیدگی‌ها و حوادث در فوتبال رخ می‌دهد؛ اما انتظار از حسینی بیشتر بود و گل‌های بدی را دریافت کرد. البته خط دفاع ایران هم عملکرد بدی داشت.

جمشید شاه‌‌محمدی در پایان اضافه کرد: امیدوارم که این قبیل نتایج دیگر تکرار نشود. فوتبال ما به لحاظ برنامه‌ریزی، ساختار، مسائل تاکتیکی و سطح پایه‌ها در وضعیت بدی قرار دارد. ما سال‌ها از فوتبال روز دنیا فاصله داریم و در صورت ادامه این نتایج، شاید تا ۵۰ سال از فوتبال دنیا عقب بیافتیم! در این صورت هیچ انگیزه‌ای برای کسی باقی نمی‌ماند.

  • محمدی ارسالی در

    حاصل دستپخت طارمی، حاج صفی و انصاری فرد

  • مرادی ارسالی در

    آقای طارمی اینم از کیروش حالا راحت شدی؟؟ ؟؟؟

  • Mahmoud Reza Ahmad Sohi ارسالی در

    بازگشت کی روش چرایی رفتنش را در ذهن باز سازی میکند. انتخاب ها و تعویضات پی در پی بازی کنان برای بازی با انگلیز ساختگی و از روی هماهنگی قبلی با جهات خارجی دخیل د ر این بازی و نتیجه حیرت انگیز این بازی ا ست. میماند بنده خدا بیرانوند. اگر بموقع بینی خود را باز سازی کرده بود شاید بسیار ی از این اتفاقات اینجوری رقم نمیخورد. حی ف. یاد مرگ عجیب و غریب دیانا میافتم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها