|
کدخبر: 273396 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

شما بگویید / این تیم بهترین استقلال تاریخ است؟

استقلال فردا در ورزشگاه آزادی به مصاف پیکان می‌رود. دیدارهای این دو تیم غالباً جذاب و پرگل از آب در می‌آید. به این بهانه، مروری به ترکیب پر مهره آبی پوشان مقابل پیکان در سال ۹۷ می‌اندازیم. استقلال وینفرد شفر در آن مقطع در اوج آمادگی بود.

ورزش شما بگویید / این تیم بهترین استقلال تاریخ است؟

فصل ۰۷-۹۶ برای استقلال، پر از اتفاقات تلخ و شیرین بود. علیرضا منصوریان سرمربی وقت آبی‌ها، لیگ هفدهم را با خاطره‌ای تلخ آغاز کرد. تجربه شکست سنگین مقابل العین امارات در لیگ قهرمانان آسیا، منصوریان و تیمش را رها نکرده بود. آن نتیجه بی‌سابقه، ضربه مهلکی به کارنامه آسیایی استقلال زده بود اما بهتر است که به کمی قبل‌تر از آن برگردیم.

علی منصور با هزار امید و آرزو سکان هدایت استقلال را در تابستان سال ۹۵ بر عهده گرفت. نتایج به‌ دست‌ آمده تعریفی نداشت؛ اما طرفداران استقلال به او زمان دادند. کسب رتبه دومی در لیگ با یک تیم جوان و همچنین پیروزی در آن دربی معروف، جایگاه او را تا حدودی تثبیت کرد. اوضاع منصوریان و شاگردانش مساعد بود تا اینکه با آن نتیجه مفتضحانه، از آسیا حذف شدند.

با این‌ حال شماره ۱۰ سابق، برای یک‌ فصل دیگر در استقلال ماندگار شد. سال جدید برای او بدتر از همیشه شروع شد. نتایج ناامیدکننده استقلال با او، صبر مدیران باشگاه و همین طور هواداران را به پایان رساند. جدال استقلال و پدیده در تابستان سال ۹۶ با اتفاق فوق‌العاده عجیبی برای علیرضا منصوریان همراه شد.

علی-منصوریان

پایان کار منصوریان در استقلال

سرمربی وقت استقلال که به‌واسطه نتایج ضعیف این تیم به‌شدت زیر فشار هواداران قرار داشت، در اواخر بازی هنگامی‌ که آبی‌پوشان از مهمان خود عقب‌ افتاده بودند و هواداران هم علیه تیم و سرمربی شعار می‌دادند، ناگهان در یک حرکت غیرارادی به سمت رضا مهاجری رفت و دست سرمربی پدیده را گرفت. در پایان بازی چند نفر از تماشاگرنماها به سمت منصوریان سنگ پرتاب کردند اما او یکی از این سنگ‌ها را از روی زمین برداشت و بوسید!

اگر چه منصوریان چند بازی پس از جدال با پدیده هم سرمربی استقلال باقی ماند و بعد از مساوی برابر ذوب‌آهن استعفا داد اما دوران سرمربیگری او در این تیم عملاً پس از اتفاقات رخ‌داده مقابل پدیده، خاتمه پیدا کرد. پس از قطعی شدن جدایی منصوریان از استقلال، انتخاب جانشین او به بزرگترین دغدغه مدیران باشگاه بدل شد.

چندین گزینه برای جانشینی سرمربی برکنار شده مطرح شد و دست‌آخر وینفرد شفر آلمانی سکان هدایت استقلال را بر عهده گرفت. شهرآورد پایتخت، اولین چالش شفر بود. آبی‌ها در آن بازی مغلوب پرسپولیس آماده برانکو شدند. امیدها در حال رنگ باختن بود تا اینکه در ادامه همه‌چیز تغییر کرد.

وینفرد-شفر

احیای استقلال با تاکتیک‌های مرد آلمانی

مرد آلمانی با اعمال تغییراتی در ترکیب، ورق را به سود تیم جدید خود برگرداند. امید نورافکن به دفاع چپ منتقل شد. مجید حسینی و پژمان منتظری قلب خط دفاعی را بیمه کردند. امید ابراهیمی به‌روزهای اوج خود بازگشت. حضور سرور جپاروف و مامه تیام، جان تازه‌ای به خط حمله استقلال داد. فرشید اسماعیلی بهترین دوران فوتبالی خود را در پست وینگر چپ زیر نظر شفر تجربه کرد. داریوش رضاییان در بال راست آقایی می‌کرد. همه‌چیز برای استقلال دگرگون‌شده بود.

وینفرد شفر در دربی برگشت از همتای کروات خود انتقام گرفت. وریا غفوریِ احیا شده، تک‌گل استقلال را وارد دروازه بیرانوند کرد. هرچند قهرمانی لیگ نصیب پرسپولیس شد اما جام حذفی را تیم رقیب تصاحب کرد. فصل ۰۷-۹۶ با صعود تاریخی شاگردان شفر به دور یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به پایان رسید.

دیدار تمام ایرانی در آسیا میان استقلال و ذوب‌آهن، با برتری آبی‌های تهرانی خاتمه یافت. تیم اصفهانی با هدایت امیر قلعه‌نویی، با درخشش به‌یادماندنی مامه تیام، از آسیا حذف شد. هواداران استقلال در آسمان‌ها سیر می‌کردند تا اینکه اتفاقات عجیب از راه رسیدند.

رضا-افتخاری

پایان ماه عسل آبی‌ها با هنرنمایی مدیران باشگاه

تیام، جپاروف، ابراهیمی و حسینی جدا شدند. جایگزین‌ها نیز به‌هیچ‌وجه به کار وینفرد شفر و استقلال نیامدند. درنهایت نیز استقلال مقابل السد قطر شکست خورد و حذف شد. بسیاری از کارشناسان، استقلالِ شفر را نزدیک‌ترین مجموعه پس از تیم سال ۷۸ ناصر حجازی، به قهرمانی در آسیا می‌دانستند. سو مدیریت در استقلال، رویاهای دوست داران این باشگاه را نابود کرد.

به مناسبت دیدار استقلال و پیکان در هفته پنجم از لیگ بیست و دوم، نگاهی به تیم جذاب آبی‌ها در آن فصل می‌اندازیم. ترکیب آن روزهای استقلال از همه نظر کامل و ایده آل به نظر می‌رسید. از حسین حسینیِ رکوردشکن تا تیام که وارث خوبی برای پیراهن فرهاد مجیدی بود.

در عکس زیر ترکیب استقلال برابر پیکان در اردیبهشت سال ۹۷ را می‌بینید. هدایت پیکانی‌ها را مجید جلالی بر عهده داشت. استقلال با درخشش امید ابراهیمی، فاتح آن بازی جذاب شد. تیام و غفوری آبی‌ها را پیش انداختند. در ادامه پیکان بازی را به تساوی کشاند. به نظر می رسید بازی با نتیجه مساوی به پایان می رسد. اما امید ابراهیمی با گل لحظه آخری خود، زمینه ساز پیروزی دراماتیک استقلال شد.

استقلال-پیکان

استقلال-شفر

استقلال ترکیب‌های قدرتمندی از شروع تاسیس خود تا به امروز داشته است. تیم تاریخ ساز رایکوف در دهه پنجاه، تیم پرافتخار منصور پورحیدری در اواخر دهه شصت و همچنین تیم جذاب قلعه نویی در دهه هشتاد، از جمله تیم‌های شاخص در تاریخ این باشگاه به شمار می‌روند.

انتخاب یک تیم از میان همه این تیم‌ها کار ساده ای نیست و بر حسب سلیقه در میان افراد متفاوت است. به نظر شما بهترین و کامل‌ترین ترکیبی که باشگاه استقلال به خود دیده، کدام تیم بوده است؟ دیدگاه خود را با ما و سایر خوانندگان گسترش نیوز در میان بگذارید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها