|
کدخبر: 208532

تصمیم جنجالی رئیس فیفا / مردم فلسطین شاکی شدند

جانی اینفانتینو معتقد است پیمان همکاری میان اسرائیل و امارات متحده عربی، موسوم به پیمان ابراهیم، ممکن است به میزبانی مشترک این دو کشور در جام جهانی ۲۰۳۰ منجر شود

ورزش تصمیم جنجالی رئیس فیفا / مردم فلسطین شاکی شدند

جانی اینفانتینو، رییس فیفا در اولین سفر خود به فلسطین اشغالی، ایده ای جنجالی را مطرح کرد که خشم فلسطینی ها را در پی داشت و ملاقات میان او و سران فلسطینی، لغو شد.

جانی اینفانتینو رییس فیفا که برای اولین بار به اسرائیل سفر کرده، در موزه مقاومت اورشلیم به سخنرانی پرداخت. اینفانتینو معتقد است پیمان ابراهیم که در سال ۲۰۲۰ میان اسرائیل و امارات متحده عربی با همکاری ایالات متحده آمریکا منعقد شد، می تواند به همکاری منطقه ای برای میزبانی مسابقات فوتبال منجر شود. اسرائیل سال گذشته این قرارداد را با کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش امضا کرد تا روابطش را با این کشورها عادی سازی کند. طبق صحبت های اینفانتینو، نهاد فیفا به دنبال گسترش تورنمنت های فوتبال زنان و مردان است و اسرائیل می تواند میزبان این رویدادهای سالیانه باشد. او در این خصوص گفت:

 با پیمان ابراهیم، چرا نتوانیم رویای برگزاری جام جهانی در اسرائیل و کشورهای همسایه اش در خاورمیانه را داشته باشیم؟

پایگاه خبری Ynet گزارش داده اینفانتینو روز سه شنبه در دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل یک طرح جالب را پیشنهاد کرد. اینفانتینو در صحبت با نفتالی بنت، احتمال میزبانی مشترک این کشور همراه با یکی از کشورهای منطقه مثل امارات متحده عربی در جام جهانی ۲۰۳۰ را مطرح کرده است. اینفانتینو همچنین تیم ملی اسرائیل که در آن یهودی ها و عرب ها هم تیمی هستند را یک نمونه همزیستی الهام گرفته از ورزش دانست. رییس فیفا در حالی این طرح جنجالی را پیشنهاد کرده که همین حالا فیفا به خاطر اعطای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر، مورد انتقاداتی گسترده قرار گرفته است. از دلایل این مساله، می توان به اتهامات فساد علیه فیفا برای دادن میزبانی به قطر و ضعف این کشور در رعایت کامل حقوق بشر اشاره کرد.

چیلی تروپر، وزیر فرهنگ و ورزش این کشور که با اینفانتینو دیدار کرد، از ایده هایش استقبال کرده و گفت آن ها در مورد همکاری های آتی با فیفا گفتگو کرده اند. تروپر گفت کشورش اراده لازم برای میزبانی در رویدادهای مهم بین المللی ورزشی را دارد. این ملاقات اینفانتینو با مقامات اسرائیلی، باعث خشم فلسطینی ها شده و فدراسیون فوتبال فلسطین، ملاقات با رییس فیفا که قرار بود در رام الله برگزار شود را لغو کرد.

منبع: طرفداری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها