|
کدخبر: 174898

حتما باید بلایی سر پرسپولیس یا تیم دیگر بیاید؟

حمله نارنجکی به اتوبوس پرسپولیس در اصفهان با خوش شانسی صدمات جانی نداشت اما در این بین به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ یک بار برای همیشه باید تکلیف خود با اصفهان پرجنجال را روشن کنند.

ورزش حتما باید بلایی سر پرسپولیس یا تیم دیگر بیاید؟

فوتبال مقوله‌ای اجتماعی است که ملت‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند. اگر جنگی هم باشد، با فوتبال ملت‌ها کنار هم می‌نشینند و رقابت تیمشان را تماشا می‌کنند در آخر هم برنده شادمان و بازنده غمگین ورزشگاه را ترک می‌کند اما وقتی این مقوله به درستی مدیریت نشود، کارکرد اصلی خود را ندارد و در نتیجه نه تنها جنگی به دوستی تبدیل نمی‌کند، بلکه شاید جنگی بپا کند.

در فوتبال دنیا هرازگاهی شاهد هستیم که هوادارانی متعصب که به آنها اصطلاحا تیفوسی می‌گویند، در هواخواه تیم محبوب خود، علیه تیم رقیب شعار می‌دهند و گاهی هم نتیجه شعارها به زد و خورد ختم می‌شود. در این بین حتما اتفاقاتی نظیر حمله به اتوبوس پرسپولیس در اصفهان، در دنیای فوتبال رخ داده اما شاید تفاوت ما و آنها شاید نحوه برخود با این موضوع باشد.

دیروز (دوشنبه) زمانی که پرسپولیس از هتل محل اقامت خود در اصفهان عازم ورزشگاه فولادشهر بود تا برابر ذوب‌آهن صف‌آرایی کند، افرادی روی پلی ایستاده بودند و با نارنجک دستی، اتوبوس تیم را هدف قرار دادند که نتیجه آن صدمات جدی به اتوبوس بود، اتفاقی که در آن کسی آسیب ندید. آری، باید خوشحالی کنیم که شیشه اتوبوس بر اثر انفجار نشکسته و به اعضای تیم آسیب نرسیده است اما به راستی اگر خوشانسی‌ها نبود و اتفاق ناگواری رخ می‌داد، چه کسی مسئولیت «جان» افراد را می‌پذیرفت؟

یکی از مواردی که نهادهایی همچون AFC و یا فیفا برای اعطای میزبانی به باشگاهی در نظر می‌گیرند، بحث حفظ امنیت تیم میهان است. به همین خاطر به کشورهایی که درحال جنگ هستند و امینت تیم میهمان درآن کشورها تامین نمی‌شود، میزبانی داده نمی‌شود. این یعنی بسیار مهم است که یک مسابقه فوتبال مخصوصا در خارج را ورزشگاه در نهایت امنیت برگزار شود اما به نظر می‌رسد این مورد در فدراسیون فوتبال ایران اصلا اهمیت ندارد که انتظار اجرایی شدن آن را داشته باشیم.

فارغ از اینکه پلیس استان اصفهان باید از وظیفه خود در تامین امنیت تیم مهمان را تامین کند، سوال این است که فدراسیون فوتبال در سال‌های اخیر چه اقدامی برای این موضوع انجام داده است؟

آیا تعداد اتفاقات ناگوار در شهرهایی همچون اصفهان انقدر کم و بی‌ارزش بوده که تا به حال فکری به حال میزبانی این شهر نشده است؟ اگر در حمله نارنجکی به اتوبوس تیم پرسپولیس، اتفاقی برای کسی رخ می‌داد، فدراسیون تحت ریاست شهاب‌الدین عزیزی‌خادم مسئولیت می‌پذیرفت؟

در سال‌های اخیر مصاف پرسپولیس و نمایندگان اصفهان، در این شهر حوادث زیادی را رقم زده و همه موارد هم کسی مسئولیت حوادث را نپذیرفته است اما در این بین اهالی فوتبال، صرفا سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را مسئول می‌شناسند. این یعنی این فدراسیون فوتبال حتی اگر بیانیه ندهد و رسما مسئولیت نپذیرد، متولی این فوتبال است و باید به اتفاقات ریز و درشت آن و حتی حوادث این چینین ورود کرده و با اتخاذ تصمیماتی، اجازه تکرار حوادث تلخ را ندهد و یک بار برای همیشه تکلیف اصفهان پرحاشیه فوتبال ایران را روشن کند.

 

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر